چگونه بفهمیم مرده در آرامش است ؟

بهترین کمک به افراد مرده ، این میباشد که چنانچه حق واجبی همچون نماز و روزه و حج و حق الناس بر ذمه آنان است ؛ آن را از طرف آنان ادا نمایید و در گام بعد ، انجام دادن امور مستحب و خیرات و مبرات برای آنان ، بسیار مفید و نافع است و باعث در آرامش بودن آن مرده میشود .

از ویژگى هاى عالم برزخ

میت تا هنگامى که در برزخ بسر مى برد ؛ به طور کلى از دنیا بریده نمى شود بلکه بعضا با آن ارتباط برقرار مى کند و در روایات به این مسأله تصریح شده است ؛  چنانچه که مرحوم کلینى در کافى ، بابى با عنوان «ان المیت یزور اهله» مطرح نموده و روایاتى را نیز نقل کرده است.

از آن روایات ، مشخص می گردد که مرده ها اعم از افراد با ایمان و حتى افراد بى ایمان نیز گاها به دیدار خانواده خود مى آیند. در این که هر چند وقتی که بار به دیدار آنان مى آیند ؛ بر حسب روایت ، بستگى به مقام و منزلت شخص میت دارد. امام صادق(ع) مى فرماید:

میت مؤمن هر آینه به دیدار خانواده خود مى آید ؛ پس هر چه را که خوشایند باشد مى بیند و هرآنچه را که خوشایند نباشد از او پوشیده مى گردد و کافر هم به دیدن خانواده خود مى آید پس مى بیند هر آنچه را که ناخوشایند است و هر چه پسندیده و خوب باشد از او پوشیده مى گردد».

همچنین بررسی کنید :  روش های آرامش اعصاب

در روایات اینگونه آمده است که مرده عموما روزهاى جمعه و به صورت پرنده اى به دیدار خانواده خود مى آیند ؛ اما این که از خانواده و بازماندگان خود توقع و انتظار دارند ؛ بله چنین است.

چنان که پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنیا مى آیند و روبروى خانه ها می ایستند و هر کدام ، با آواى حزین در حالى که مى گرید ؛ مى گوید اى کسان من اى فرزندانم ، پدرم ، مادرم ، نزدیکانم به ما عطوفت نمایید ؛ خداى شما را بیامرزد… با درهم پولى و یا گرده نانى و یا لباسى در حقما رحم بکنید که خدا به شما از لباس هاى بهشتى بپوشاند.

در روایات بسیاری به مردم سفارش شده که مرده را فراموش ننمایند. چنانچه که پیامبر اکرم(ص) مى فرماید: مرده های خود را در قبرهایشان فراموش نکنید و آنها امید به احسان شما دارند و مردگان شما محبوسند و رغبت ومیل در کارهاى نیک شما دارند و خود دارای قدرت بر انجام آن نمیباشند. براى مرده ها خود صدقه و دعا هدیه نمایید .

از برخی روایات استفاده می گردد که صدقه و کارهای خیر و یا اعمال مستحبی همچون دعا و زیارات که هدیه اموات می شود ؛ به آنها می رسد.

همچنین بررسی کنید :  قرآن آنلاین

از جمله مرحوم حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان ، حدیث صحیحی را از امام صادق (ع ) نقل نموده که در ضمن آن حدیث این گونه آمده : میت شاد و مسرور می گردد و گشایش پیدا می کند به دعا و استغفاری که برای او می کنند ؛ چنانچه زنده شاد می شود به هدیه ای که برای او می برند و فرمود که ثواب نماز ، روزه ، حج ، صدقه و دیگر اعمال خیر و دعا در قبر میت بر او وارد می گردد و ثواب آن برای مرده و کسی که آنان را انجام داده نوشته می شود .

البته آنچه که نقل شد ؛ عین عبارت مفاتیح نمی باشد بلکه با تصرف در عبارت است ؛ ولی همان مضمون است . روایات دیگری نیز در آنجا نقل گردیده که می توانید مطالعه بکنید ؛ لذا یقین بکنید که آنچه که برای اموات خودتان هدیه میکنید در صورتی که دارای اخلاص باشید ؛ به آنان می رسد و موجب آرامش آنان می شود و همچنین ثوابش در نامه عمل خودتان نیز ضبط می شود.

مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان از کفعمی صاحب مصباح و محدث فیض ، صاحب کتاب خلاصه الاذکار نقل می نماید که هر فردی خواسته باشد در خواب ببیند ؛ یکی از پیامبران و امامان(ع) را و یا یکی از مردمان یا والدین خود را ، سوره های شمس و لیل و قدر و قل یا ایها الکافرون و اخلاص و معوذتین را بخواند و صد مرتبه نیز سوره اخلاص را بخواند و صد مرتبه بر پیامبر و آل او صلوات بفرستد و با وضو به جانب راست بخوابد.

back1-1 چگونه بفهمیم مرده در آرامش است ؟

هر که اراده کرده انشاءالله در خواب خود خواهد دید و… البته توصیه بر این می باشد که خیلی ذهن خود را با این نوع مسائل مشغول نکنید و به زندگی عادی خود بپردازید. به عبارت دیگر با لحاظ این که عمر انسان ، بالاترین سرمایه بوده و غیرقابل بازگشت می باشد و از طرفی هم انسان با حیات ابدی و سعادت جاودانی روبرو هست ؛  لذا بهتر است به کارهای اساسی و اصلی که در رتبه اول رعایت حلال و حرام و واجب و محرم است ؛ اهتمام بورزد .

همچنین بررسی کنید :  قرآن آنلاین

خواب ، جزو نشانه هاى الهى می باشد که در خود دارای حکایت هاى ناگفته بسیار می باشد. چنانچه کسى از خودیّت خود بیرون بیاید و به خواب ، به عنوان پدیده اى که سرى در آن سو دارد و ما را به آن سو مى کشاند توجه بکند ؛ حکایت ها ، اشارت ها و هدایت هاى بسیارى برای او ، پدیدار خواهند شد ؛ لذا خداوند متعال ، افزون بر آنکه خواب را به عنوان آیتى از آیات خود بر مى شمرد ؛ در آن نشانه ها و آیاتى را نیز منظور فرموده و ما را به شنیدن وتدبّر در آن نشانه ها دعوت مى نماید.

خواب و رؤیا ،  سه گونه می باشد. گاها بشارتى از جانب خداوند است ؛ بعضا وسیله غم و اندوه از سمت شیطان و بعضا نیز مسائلى می باشد که انسان در فکر خود مى پروراند و آن را در خواب مى بیند . امّا رؤیا و خواب صادق ، خوابى می باشد که با حوادث خارج از ما – چه جسمى و چه اخلاقى و روحى – و حقایق عالم هستى ، مرتبط بوده و مستند به آنان می باشد.

در این نوع از خواب ، نفس انسان از عالم دنیوى باز گذشته و با توجه به هم سنخى اش با عالم مثال و عالم مجردات ، با آن دو مرتبط مى شود ؛ لذا مستند به علل طبیعى جسمانى انسان همچون گرم بودن و یا سرد بودن مزاج و نیز علل خلقى و روحى انسان به مانند عصبى بودن ، حسادت ورزیدن ، کینه داشتن و امثال آنان نمی باشد.

البته رؤیاى صادق که مربوط و مستند به وراى ما (عالم مثال و مجردات) می باشد ؛  خود ، دارای اقسامى است که مجال طرح آن در اینجا نمى باشد .

نکته مهم آن است که آیا رؤیاى صادق – که در حقیقت پل ارتباطى با عالم غیب است و انسان در پرتو این دسترسى ، حقایق و صورى را مشاهده مى کند – پیش شرطى ندارد؟ آیا مقدماتى به منظور فراهم آمدن آن غوطه ورى و نظاره گرى وجود ندارد؟ اصلاً راه رسیدن به آن کدام می باشد ؟ اولیاى الهى با بهره گیری از آیات و روایات فرموده اند :

همچنین بررسی کنید : روش های زود خوابیدن

چنانچه کسى بخواهد در عالم بیدارى به اسرار عالم و آیات غیبى واقف بشود ؛ ضروری است تا مراقبه داشته باشد ؛ یعنى با هدف آمادگى دریافت حقایق و باطن جهان هستى ، لازم است که مراقب اعضا ، جوارح و اعمال خود باشد تا ظرفیت ادراک و فهم آیات الهى را پیدا بکند. در عالم رؤیا و خواب نیز مراقبه ضروری می باشد.

چنانچه کسى مى خواهد در عالم خواب ، حقایق را – آن گونه که هستند – بفهمد (رؤیاى صادق) و از هدایت ها و اشارات و ارشادهاى آنان سود جوید ؛ باید دارای مراقبه باشد. این با مراقبت کردن از خود در عالم بیدارى و رعایت آداب خواب – که در روایات ذکر شده – کسب خواهد شد.

نظافت ، طهارت ، محاسبه کردن اعمال روزانه ، قرائت قرآن و برخی از دعاها ، کیفیت و چگونگى قرار گرفتن بدن در هنگام خواب و خواندن دعا بعد از بیدارى از خواب ، کمترین آداب مراقبه می باشد که رعایت کردن آن به منظور دیدن رؤیاى صادق ، بایسته و ضرورى می باشد.

قرآن در آیات گوناگونی صراحت دارد که حداقل بخشی از خواب ها ، انعکاسی از آینده دور یا نزدیک هستند ؛  به مانند داستان خواب حضرت یوسف و داستان خواب زندانیانی که همراه حضرت یوسف در زندان بودند و یا داستان خواب عزیز مصر درباره قحطی  و…

اما فلاسفه روحی خواب و رؤیا را به چند گروه تقسیم نموده اند:

  1. خواب های مربوط به گذشته زندگی و امیال و آرزوها که قسمت مهمی از خواب های انسان را می سازند.
  2. خواب های پریشان و نامفهوم که حاصل فعالیت توهم و خیال می باشند (گر چه ممکن است انگیزه های روانی نیز داشته باشند)
  3. خواب هایی نیز مربوط به آینده هستند و از آن گواهی می دهند ؛ این نیز دارای دو شعبه می باشد :

بخشی خواب های صریح و روشن اند که به هیچ وجه تعبیر نمی خواهند و گاهی بدون کمترین تفاوتی با نهایت تعجب ، در آینده دور و یا نزدیک تحقق می پذیرد ؛ دوم هم ، خواب هایی که در عین حکایت از حوادث آینده بدنبال عوامل مخصوص ذهنی و روحی تغییر شکل یافته و نیازمند به تغییر است.

back2-1 چگونه بفهمیم مرده در آرامش است ؟

 

جستجوی کاربران برای این مطلب:

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *