چگونه بلغم را از بدن خارج کنیم؟

خلق و خوی بلغمی می تواند از نظر عاطفی به غذا وابسته شود و پیروی از بسیاری از رژیم های غذایی برایش سخت باشد. آن ها ممکن است غذا را از نظر احساسی و همچنین جسمی آرامش بخش بیابند. به همین دلیل ضروری است که فرد بلغمی رژیم غذایی رنگارنگ، هیجان انگیز، بصری دلپذیر و پر از بافت های لذت بخش را انتخاب کند.

رژیم غذایی آن ها همچنین باید فضایی برای غذا های مورد علاقه آن ها باقی بگذارد زیرا افراد بلغمی در این غذا های مورد علاقه آرامش زیادی پیدا می کنند و بدون آن ها برایشان سخت است. بیشتر رژیم‌ های غذایی را می ‌توان برای تطبیق بخش ‌هایی از غذای مورد علاقه هر کسی به صورت روزانه یا هفتگی تطبیق داد. همچنین باید آن ها را تشویق کرد تا با غذا های کم کالری جدید آزمایش کنند و سعی کنند غذا های مورد علاقه خود را نیز در میان آن ها بیابند.

درست مانند افراد سوداوی، بلغمی ها مزاج خنکی دارند، بنابراین باید از رژیم هایی که شامل غذا های خنک کننده زیادی مانند آب میوه ها، بسیاری از میوه ها یا سبزیجات خام زیادی اجتناب کنند. آن ها بیشتر به غذا های شیرین، خام و شور حساس هستند. خوردن این غذا ها باعث می شود بدن آن ها کارایی کم تری داشته باشد.

با این حال، بلغمی ها مانند سوداوی ها مزاج خشک نیستند آن ها مزاج مرطوبی دارند. این بدان معنی است که آن ها می توانند وزن خود را به راحتی افزایش داده و نگه دارند. بهترین راه برای جلوگیری از این امر این است که مطمئن شوید آن ها آب زیادی می نوشند، از مصرف موادی که به شدت نمکی هستند و شاید حتی نوشیدن چای های گیاهی که به از بین بردن آب کمک می کنند مانند قاصدک یا گزنه اجتناب کنید.

مزاج بلغمی همچنین می تواند از کمک های غذایی که متابولیسم را سرعت می بخشد، بهره مند شود. این کمک ‌های غذایی مانند کافئین، برخی گیاهان و ادویه‌ ها می ‌توانند برای برخی مزاج‌ ها بسیار شدید باشند زیرا گرم و خشک هستند. با این حال، طبیعت گرم و خشک آن ها برای بلغمی ها عالی است. همه مزاج‌ های دیگر باید از کمک ‌های غذایی که با سرعت بخشیدن به متابولیسم عمل می‌ کند، اجتناب کنند یا به آن اعتماد نکنند.
بدن برای حفظ سلامتی باید اخلاط را متعادل نگه دارد، یعنی برای حفظ آن باید مخلوط ها (صفرا، سودا، بلغم، خون) را در تعادل نگه داشت.

برای تقویت هر کدام باید غذای مخصوصی از همان ماده یا خلط در اختیار بدن قرار داد.

هرگاه یک یا چند ماده در بدن افزایش یابد باعث بیماری می شود. برای درمان آن بیماری باید آن ماده را کم کرد و برای کاهش ماده اضافی باید از پادزهر استفاده کرد. مثلا برای کاهش حرارت (صفرا) باید رطوبت را افزایش داد (از صفرا زدا استفاده کرد) و برای کاهش سرما و خشکی باید از گرما و رطوبت (سودا زدا) استفاده کرد. بنابراین به این قاعده، درمان به ضد و تقویت به عین می گویند.

 

مطالب مرتبط: راه های درمان گلو درد چرکی و گرفتگی صدا

 

اصلاح طبع افراد بلغمی

این افراد باید مدتی از مصرف لبنیات و ادویه جات و مصرف غذا های سردی را بدون وجود صلاح استفاده نکنند و بیشتر از غذا های گرم کننده مانند ارده ، عسل، شیره انگور یا خرما استفاده کنند.

همچنین به جای چای از نوشیدنی های گرم کننده، دارچین و مقدار کمی زنجبیل و در هنگام خوردن برنج از ادویه هایی مانند هل، دارچین، زیره و شوید و همچنین میوه های شیرین و رسیده استفاده کنید. هر روز کمی ورزش کنید و یک روز در میان یک دوش بگیرید.

از تمام غذاهای گرم مانند غذا های زیر را استفاده کنید:

گوشت شتر، گوسفند، کبوتر، سار، بوقلمون کباب شده مصرف کنند و از میوه جات رسیده و شیرین مصرف کنند. از ادویجاتی مانند هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، جوز هندی، فلفل سیاه و سفید، دانه خردل و سیر و موسیر استفاده کنند و چغندر، شلغم، هویج، کلم قمری، ترب سیاه و سفید و کلم و ساقه کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، مرزه ترخون، تره و شوید نیز کنار غذا ها حتما استفاده کنند.

پرهیزات افراد بلغمی

افراد بلغمی حتی الامکان از مواد لبنی مانند شیر، ماست، دوغ و … بدون استفاده از ادویه جات گرم پرهیز کنند.

ترشی جات، سرکه، شوری، برنج سفید، عدس، سیب زمینی، آب یخ، انواع نوشابه های گازدار، قهوه، نسکافه، میوه های ترش و کال، نارنگی، کیوی، گرمک، خیار، قارچ، ماش، جو، گوشت گاو و گوساله، انواع ماهی، سس، رب، گوجه فرنگی، پرخوری، غذاهای فریز شده، کدو خورشتی، غذاهای فریز شده، آش رشته، ماکارونی، پفک، ادامس، بیسکویت و چیپس بپرهیزد زیرا مصرف این نوع مواد غذایی بدون وجود مصلح خلط بلغم را فعال نموده و آن را افزایش می دهد.

بلغم در واقع سیستم ایمنی بدن است که با این نوع غذا ضعیف می شود و در نتیجه بدن انسان در برابر انگل های مختلف آسیب پذیر می شود. در واقع سیستم ایمنی با خود مبارزه می کند که در اصطلاح پزشکی به آن خودایمنی می گویند. بهترین درمان برای بیماران بلغمی، خلاص شدن از شر این غذا ها و بهبود خلق و خو است.

 

مطالب مرتبط: راه های کاهش وزن سریع در نوجوانان

 

با رعایت موارد فوق به زودی خلق و خوی شما اصلاح می شود و از کسالت و بیماری نجات پیدا می کنید. این افراد حتی می توانند مواد بلغم زا را که برایشان مضر است بچشند! اما با کمی تغییر.

مثلا نوشیدن آب یخ برای این افراد بسیار مضر است و باعث کبد چرب می شود، بنابراین بهتر است همیشه آب ولرم یا حتی آب جوش کمی سرد بنوشید یا هنگام استفاده از ماست که مقدار کمی بلغم دارد و بیشتر آن سودا زا است، بهتر است از ماست هایمان مانند: ​​نعناع، ​​آویشن، زیره و … استفاده کنیم.

باید از خوردن محصولاتی که بلغم تولید می کنند (مثل ماست، دوغ، شیر، سر شیر، خامه، آب یخ دار، شیرینی، مرکبات، جو، آب دم کرده جو و …) خودداری کنید. یا در صورت امکان کم تر از این گونه مواد بخورید و هر بار با یک اصلاح کننده (تعدیل کننده ماده خوراکی یا غیر خوراکی که برای از بین بردن عوارض سایر مواد مصرفی استفاده می شود) مصرف کنید.