راه های غلبه بر استرس

راه های غلبه بر استرس

آیا تا به حال از رفتار برخی افراد که تقریباً در هر شرایطی از زندگی احساس آرامش می کنند متعجب نشده اید؟! اینگونه اشخاص در مهمترین تصمیم گیری زندگی، آرام بوده و کاملا بر اعصاب خویش مسلط می باشند . همواره این اشخاص حس اعتماد به نفس قوی داشته و به نظر می‌رسد که بر تمامی ترس های خود، که امروزه اکثر مردم در زندگی با این ترس ها روبرو هستند غلبه می کنند. بسیاری از این افراد دارای همان اضطرابی هستند که دیگران از برخورد با مسائل و مشکلات زندگی در خود احساس می کنند، با این تفاوت که آنها قبلأ نهال آرامش را در بحرانی ترین وضعیت برای زندگی بهتر در وجود خویش کاشته اند.

راه های غلبه بر استرس و نگرش به استرس از دیدگاه مبارزه و مزایای بهینه سازی

آنان بجای تمرکز حواس خود روی ترس و اضطراب،  زندگی را چیزی بالاتر از سازش با آن می‌دانند و آنرا مبارزه ای می بینند که باید از آن لذت ببرند. در نتیجه آنان همیشه در بازی زندگی برنده اند. علائم بسیاری موجود است که نشان می‌دهد، چگونه بعضی از اشخاص از زندگی خویش لذت می‌برند؟ بشر سازش پذیرترین مخلوق کره زمین است ما می‌توانیم تقریباً در هر شرایط و در هر زمان، حتی در فضا و زیر دریا زندگی کرده و خود را با شرایط محیط وقف دهیم. در عصر حاضر و در دوران نسلهای آینده انسان هایی حق زندگی و کسب موفقیت را خواهند داشت که بتوانند در دنیای بسیار متغیر فردا راه سازی و چگونگی لذت بردن از زندگی را بیاموزند. اجازه دهید، پیش از این که درباره اشخاصی که در زندگی و تکنیک های شیوه رویارویی با استرس موفق هستند صحبت کنیم، یادآوری داشته باشیم در مورد بعضی از برنامه های ضروری و مفید که در پیشبرد اهداف موثر بوده و به آنها توجه نشده است.

داروهای آرام بخش برای غلبه بر استرس

بسیاری از مردم برای رهایی از عصبانیت و غلبه بر استرس حاد یا مزمن، به درمان با داروهای آرام بخش، داروهای مخدر و یا مشروبات الکلی رو می آورند. در بسیاری از موارد حاد بیماری داروهای مذکور موثر واقع می شوند اما هیچگاه قادر نیستند مکانیسم پاسخ به جنگ یا گریز را در بدن اصلاح نمایند. متاسفانه بسیاری از مصرف کنندگان داروهای آرام بخش پس از مدتی برای مبارزه با اثرات ثانویه این داروها و نگهداری کیفیت هوشیاری بدن با خوردن داروهای دیگر بر مقدار استرس خویش افزوده و بجای افزایش قدرت بدنی و کنترل و مهار استرس روز به روز بر وابستگی خود به این داروها می افزایند . باید بدانیم که داروها و مواد شیمیایی فوق برای سلامتی جسم و روح ما مفید نیستند. زیرا آنها نمی توانند تشخیص دهند که یک پاسخ استرس ناشی از یک هیجان سالم است یا از یک اضطراب ضعیف.

استرس چیست و منشا آن از کجاست؟

استرس کلمه ای است اخیراً در بین مردم بسیار شایع شده است اما آیا شما به درستی می دانید که استرس چیست؟ چگونه شماره را تحت تاثیر قرار می دهد؟ آیا می توانید استرس زندگی خود را تشخیص دهید؟ استرس معانی بسیار دارد، اما اغلب مردم از آن به عنوان خواسته‌های زندگی یاد می‌کنند. در صورتی که تمایلات فوق را استرسور نامیده و به عملکرد و واکنشهای ایجاد شده از استرسورها را در بدن استرس  گویند.

بطور کلی تمامی خواسته ها و مبارزاتی که ما در زندگی با آنها روبرو هستیم از جانب مردم یا رویدادهای پیرامون ما و یا از تفکرات و کشمکش‌های درونی ما نشأت می گیرد. اگر این تمایلات افزایش یابند ، در آن هنگام است که ما احساس می کنیم تحت فشار روحی و استرس قرار گرفته ایم . یکی از اهداف ما در این مقاله ارائه شیوه های بهتری است که نه تنها در چگونگی عکس العمل شما در لحظات پر استرس زندگی شما را یاری می دهد، بلکه باعث می‌شود تا از رویا رویی با وقایع و کسب مهارت در کنترل مبارزات دنیای متغیر، از زندگی خود لذت ببرید. مبارزات زندگی را نباید رها کرد بلکه باید خود را به آنها عادت داد و از آنها لذت برد.

شاید اگر شما را مجبور سازند که تمامی روزها را روی یک صندلی راحتی  بگذرانید احساس دلتنگی و بی حوصلگی کنید اما اگر بتوانید در دنیای پر استرس در کمال موفقیت زندگی کنید نه احساس استرس می کنید و نه دلتنگ خواهید شد بهمین خاطر در راه بهینه سازی و کسب سلامتی ایده آل باید یاد بگیریم که آنها را نادیده گرفته و بر آنها فائق آمده و یا اینکه آنها را بعنوان بخشی از زندگی خودمان بپذیریم. حال باید بدانیم که این پاسخ های استرس چه هستند؟

راه های غلبه بر استرس

پاسخهای استرسی کوتاه مدت:

گاهی اوقات ما از چگونگی تاثیر استرس در بدن خود کامل آگاهیم.  مثلأ حتما تا بحال صدای ناهنجار معده خود را شنیده اید! و شاید گاهی احساس کردید اید که چیزی در گلویتان گیر کرده و یا حالت تنگی و گرفتگی در قفسه سینه شما به وجود می آید! شاید گاهی نبض شما تند شده و طپش قلب شما شدت پیدا کرده و یا در اثر انقباض عضلات در ناحیه پشت، شانه ها، گردن احساس درد بکنید. ممکن است زیاد عرق بریزید. احساس کوفتگی کنید، افکار مختلف به مغز شما هجوم آورده و هنگامی که مورد سوال قرار می‌گیرید توان پاسخگویی به آنرا نداشته باشید. گاهی ممکن است به خاطر واقعه بسیار کوچکی به شدت عصبانی شده و به اصطلاح از کوره در بروید. آیا پاسخهایی  از این قبیل را در خود سراغ دارید؟ اکثر ما بعضی از این حالات را یک یا چند بار احساس کرده ایم.

پاسخهای استرسی درازمدت :

پاسخهای کوتاه مدت استرس همان علائم فیزیکی یا رفتاری هستند. اگر استرس مزمن و مستمر باشد علائم هشدار دهنده کوتاه مدت به پاسخ های جدی تبدیل می‌شوند. برخی از افراد بطور مداوم و سخت فعالیت می کنند، اما در عمل از بازده کاری کمتری برخوردارند . برای برخی از مردم اصطلاح (حوصله ندارم) یک شیوه زندگی است. ناراحتیهای خطرناک ناشی از استرس بدنبال خود شیوه احساس کردن، عمل کردن و چگونگی نگرش انسان را تغییر می دهد.

برای مطالعه ادامه روش های غلبه بر استرس و آشنایی با آن روی لینک کلیک کنید.