چرا ریاضی من ضعیف است؟ + راه حل‌ها

آیا در ریاضیات ضعیف هستید؟ خب تنها نیستید. بر اساس آمارهای جهانی، وضعیت ریاضی در بین مردم چندان مطلوب نیست. اصلا چرا اینطور است؟ در ادامه به دلایل و راه حل‌های این مشکل اشاره خواهیم کرد.

مهمترین دلایل ضعف در ریاضی چیست؟

  • ناتوانی در تجسم مفاهیم ریاضی.
  • برچسب خوردن به عنوان «فردی ضعیف در ریاضی».
  • روش‌های یادگیری چرخشی که در آن فرمول‌ها و جملاتی به فرد داده می‌شود تا حفظش کند.
  • استرس کسب نمره بالا. نمرات خوب حاصل از درک نظری دانسته می‌شود.
  • داشتن طرز فکر ثابت.

باید بدانید که طبقه بندی افراد به عنوان ضعیف یا قوی، هرگز کمکی نمی‌کند. متأسفانه، والدین و معلمان، دائماً این کار را انجام می‌دهند. طبق تحقیقات انجام شده دانش آموزانی که برچسب ضعیف می‌گیرند، در طول زندگی تحصیلی خودشان هم عملکرد ضعیفی دارند. گویی آنها این برچسب را درونی می‌کنند و این ضعف را در ذهن خودشان تقویت می‌کنند.

 

راه حل چیست؟

مثبت باشید

افکاری مثل «من در ریاضیات خوب نیستم» یا «من احمقم» به عزت نفس و اعتماد به نفس شما آسیب می‌زند. هرکسی توانایی‌های متفاوتی دارد و باید به دیگر دستاوردهایتان افتخار کنید.

ریاضی تمرین کنید

کار مکرر روی مسائل ریاضی به بهبود مهارت‌های ریاضی کمک می‌کند. زمان خاصی را برای این تمرین در نظر بگیرید. صرف زمان و تلاش اضافی، باعث ایجاد تغییر بزرگی در نگرش و عملکرد خواهد شد. پیشنهاد میکنیم در این باره، مقاله چگونه ریاضی بخوانیم را هم مطالعه بفرمایید.

ریاضیات را ساده و سرگرم کننده کنید

روش یادگیری را ساده کنید. حتی مشکلات پیچیده را می‌توان با تقسیم آنها به مراحل کوچکتر و ساده تر آسان کرد. از بازی‌ها، پازل‌ها و برنامه‌های ریاضی استفاده کنید تا این فرآیند به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل شود.

ریاضیات را به عنوان یک موضوع خلاق بشناسید

تصور کلی بر این است که ریاضیات خلاقانه نیست. روش‌های مختلف حل یک مسأله را آزمایش کنید. با مسائل باز پاسخ آشنا شوید، مانند اینکه با استفاده از اعداد 0 تا 9 و عملیات «+» و «-» به چند روش می‌توانید به عدد «5» برسید. یادگیری ریاضیات عملکردی شامل تا کردن کاغذ و تخته دارت نیز خلاقیت را تضمین می‌کند.

ریاضیات را در زندگی روزمره به کار ببرید

سعی کنید ریاضیات را در زندگی روزمره ادغام کنید تا آن را واقعی تر و معنادارتر درک کنید. وقتی به خرید می‌روید، هزینه خرید را ذهنی حساب کنید. مقادیر کالری غذای روزانه را دستی حساب کنید.

استفاده از اپلیکیشن حل مسائل ریاضی

اپلیکیشن ریاضیات را نصب کنید و روزی یک مسئله را تمرین کنید. به جای اینکه سه یا چهار مسأله حل کنید، یک مسأله را به چند روش حل کنید و نظرات سایر کاربران را در این زمینه جویا شوید.

از مسائل ریاضی ساده شروع کنید

در ابتدا جلسات حل مسأله روزانه را کوتاه نگه دارید. جلسه را بیش از 10 تا 15 دقیقه کش ندهید. هنگامی‌که شروع به لذت بردن از این جلسات کردید، گهگاه به سوالات طولانی بپردازید.

مسائل را با هم حل کنید

اقدامات یادگیری مشترک برای افزودن عنصر سرگرمی ‌و برانگیختن تفکر سطح بالاتر مناسب است. به همین دلیل شرکت با دوست صمیمی ‌در کلاس معلم خصوصی ریاضی مفید خواهد بود.

استخدام معلم خصوصی ریاضی

گذراندن درس‌های تخصصی توسط تدریس خصوصی ریاضی یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری ریاضیات است. معلم خصوصی می‌تواند نقاط ضعف و قوت هر فرد را درک کند و به روش‌های مختلف با آنها برخورد نماید.

 

ترس از ریاضیات چیست؟

ترس از ریاضیات، جدا از وضعیت بد آموزشی، دلیلی برای عملکرد ضعیف در ریاضیات است.

در سطح ابتدایی فقط دو راه برای آموزش وجود دارد. بدترین راه این که دانش آموزان را مجبور به کار کردن با معادلات ریاضی می‌کنند. راه بهتر، درگیر کردن آنها در یادگیری و جذاب کردن موضوع است. می‌توان ریاضیات را به راحتی با استفاده از وسایل تصویری جذاب کرد.

آیا می‌دانستید که اضطراب ریاضی یک مشکل جدی است؟ در واقع، اصطلاح Mathophobia برای توصیف احساس ترس، تنش و اضطراب در مورد توانایی فرد در ریاضیات ابداع شده است. این ترس در توانایی فرد برای عملکرد خوب در ریاضی اختلال ایجاد می‌کند.

تجربه بد در زمانی که در دبستان، دبیرستان، یا دانشگاه بودید می‌تواند دلیل اصلی ترس شما از ریاضیات باشد. با این حال، هرگز دیر نیست که تجربه بد خود را به یک تجربه خوب تبدیل کنید.

ترس از ریاضیات اغلب به این دلیل است که نمی‌توانید یک مفهوم اصلی در ریاضی را یاد بگیرید، سپس در یادگیری مفاهیم متوالی به دلیل وابستگی به مفهوم اولیه، ناکام هستید. دلیل دیگر این است که مردم تمایل دارند مفاهیم جبر، مثلثات یا حساب دیفرانسیل و انتگرال را خسته کننده بدانند و از یادگیری آنها صرف نظر کنند.

همه چیز برای افرادی که از روز اول با عشق به ریاضی متولد نشده‌اند، بسیار پیچیده است. ناتوانی در حل مسائل ریاضی حتی می‌تواند به درد فیزیکی تبدیل شود. در کنارش، بسیاری از دانش‌آموزان از افسردگی رنج می‌برند، زیرا وقتی معلم از آنها می‌خواهد، نمی‌توانند سؤال خاصی را روی تخته سیاه حل کنند.

 

غلبه بر ترس از ریاضی

طبق تجزیه و تحلیل علمی، مغز انسان توانایی زیادی برای رشد و کوچک شدن را دارد. اشتباهات در حین انجام عمل ریاضی به مغز ما اجازه می‌دهد تا بر این اساس رشد کند. حذف اضطراب و حملات پانیک ناشی از ریاضیات، کاهش استرس و تنش زدایی، مثمر ثمر است. چرخه استرس و سپس تنش زدایی به رشد مغز کمک می‌کند. تعداد نورون‌ها را افزایش می‌دهد که عملکرد مغز انسان را بهبود می‌بخشد.

به گفته بولر، تنها 3 درصد از جمعیت انسانی در انجام ریاضیات با مشکلات واقعی روبرو هستند. بقیه جمعیت با استرسی که ریاضیات ایجاد می‌کند به مشکل می‌خورند. هنگامی‌که یاد بگیرید چگونه با استرس کنار بیایید، حتی می‌توانید ریاضیات سطح بالا را بدون مشکل یاد بگیرید. از این رو، باید سعی کنیم اضطراب و هراس را به سمت چیزی که «استرس خوب» می‌نامیم، تغییر دهیم.

همچنین بولر ثابت کرده که انجام ریاضی تحت فشار ثابت در یک محدوده زمانی مشخص، اصلاً مفید نیست. دانش‌آموزان با کاهش استرس و رفع محدودیت زمانی، در ریاضیات بهتر می‌شوند. درک مفاهیمی ‌مانند جبر، هندسه و غیره آسان تر می‌شود. حتی یادگیری از طریق بازی هم ممکن است.

سرگرمی‌ در حین یادگیری ریاضی

تجربه یادگیری ریاضی همیشه نباید تلخ باشد. برای از بین بردن اضطراب و وحشت ناشی از ریاضیات، سرگرمی ‌در حین یادگیری ریاضی بهترین راه حل است.

وب‌سایت‌های زیادی در دسترس هستند که راه‌های سرگرم‌کننده زیادی برای آموزش ریاضی به کودکان و بزرگسالان دارند:

  • بازی‌های ریاضی Bitesize بی‌بی‌سی: برای آموزش ریاضیات به شیوه‌ای سرگرم‌کننده طراحی شده‌ است و از تکنیک‌های سرگرم‌کننده مختلف برای آموزش اعداد به کودکان استفاده می‌کند. یادگیری با استفاده از کارتون برای به تصویر کشیدن مفاهیم جمع، تفریق، ضرب، تقسیم و بسیاری دیگر از این مفاهیم، به سرگرمی‌تبدیل می‌شود.
  • بازی‌های مهارتی بی بی سی برای بزرگسالان: این وب‌سایت که برای آموزش ریاضیات به بزرگسالان با کمک تجسم طراحی شده، برای یادگیری مفاهیم پیچیده‌تر ریاضی مفید است.
  • Top Marks: این وب سایت برای آموزش ریاضیات به کودکان 3 تا 14 ساله با استفاده از بازی‌های سرگرم کننده ایجاد شده است. بازی‌هایی مانند بازی‌های شمارش، بازی‌های وایت برد و غیره، این ‌سایت را بسیار مفید ساخته است.

در کنار این بازی‌ها، اپلیکیشن‌های زیادی هم برای سرگرمی ‌بیشتر در یادگیری ریاضی طراحی شده است. وقتی دانش آموزی بعد از یک کلاس نظری خسته کننده احساس ناراحتی می‌کند، راه حل‌های سرگرم کننده و مسائل ریاضی سرگرم کننده کمک بزرگی به او می‌کنند. برخی از برنامه‌ها شامل iTooch، Edupad و math masters هستند. اضطراب ناشی از ریاضیات را می‌توان تا حد زیادی با استفاده از بازی‌های ریاضی سرگرم کننده کاهش داد.

بسیاری از منابع رایگان موجود در فضای آنلاین هم تا حد زیادی به یادگیری ریاضی کمک می‌کنند.

بازنگری در مفاهیم ریاضی

ریاضی یک زبان جهانی است. تجربه یادگیری ریاضی شبیه به یادگیری یک زبان خارجی است. همانطور که در حین یادگیری یک زبان جدید باید اصول اولیه را به درستی مطالعه کنید، یادگیری ریاضی نیز مستلزم داشتن پایه عالی است. اگر پایه شما ضعیف است، باید فوراً به عقب برگردید و آن را اصلاح کنید. حتی زمانی که به مدارج بالاتر می‌روید، همیشه باید مفاهیم اولیه را اصلاح کنید.

استخدام معلم خصوصی ریاضی، یادگیری را بهتر می‌کند. در اینجا مورد توجه مستقیم معلم قرار می‌گیرید و زمانی که رفع اشکال می‌کنید، احساس نمی‌کنید که 50 چشم عجیب به شما خیره می‌شوند.

البته روش‌های زیر هم برای تقویت پایه ریاضی شما مفیدند:

  • فلش کارت‌ها: داشتن فلش کارت‌های جداگانه برای هر مفهوم نه تنها بازبینی را آسان تر می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا با استفاده از هنر تجسم، ریاضیات را بسیار سریع تر یاد بگیرید.
  • حل سؤالات سال گذشته: مرور سؤالات سال قبل نیز با ارائه ایده در مورد نوع سؤالاتی که می‌توانید از یک موضوع خاص انتظار داشته باشید کمک زیادی به شما می‌کند.
  • یادگیری ریاضیات با لگو: استفاده از لگو برای یادگیری ریاضیات نیز راهی لذت بخش است.

 

در نهایت …

غلبه بر ضعف شما در ریاضیات، ممکن است. برخی از بهترین راه‌ها برای بهتر کردن ریاضیات، استخدام معلم خصوصی ریاضی، استفاده از منابعی مانند ویدیوها و بلاگ‌های آنلاین، کمک گرفتن از سایت، اپلیکیشن و بهبود پایه ریاضی است.