معاینه لگن در زنان

معاینه لگن یک روش پزشکی است که برای بررسی اندام های تناسلی زنان از جمله واژن، دهانه رحم، رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها استفاده می شود. این معمولاً توسط یک متخصص زنان یا سایر متخصصان پزشکی آموزش دیده در مراقبت های زنان انجام می شود.

  • معاینه معمولاً با دراز کشیدن بیمار به پشت در حالی که پاهایش رکابی است شروع می شود. سپس ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی دستگاه تناسلی خارجی را برای هر گونه ناهنجاری مانند تورم، قرمزی یا ضایعات به صورت بصری بررسی می‌کند.
  • سپس یک اسپکولوم به واژن وارد می شود تا به پزشک اجازه دهد دهانه رحم را ببیند. سپس پزشک آزمایش پاپ را انجام می دهد که شامل نمونه کوچکی از سلول ها از دهانه رحم برای بررسی ناهنجاری هایی مانند سلول های پیش سرطانی یا سرطانی است.
  • ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی همچنین ممکن است یک معاینه دو دستی انجام دهد، که شامل وارد کردن دو انگشت به داخل واژن در حالی که با دست دیگر شکم را فشار می‌دهد. این به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا هرگونه ناهنجاری در رحم یا تخمدان ها را احساس کند.
  • در طول معاینه، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی همچنین علائم عفونت‌های مقاربتی (STIs)، مانند قرمزی یا ترشح را بررسی می‌کند. اگر هر گونه ناهنجاری تشخیص داده شود، ممکن است آزمایش یا درمان بیشتر توصیه شود.

تست سرطان سينه در منزل را در نودی یاد بگیرید.

برای زنان مهم است که معاینه لگن منظم را به عنوان بخشی از مراقبت های بهداشتی کلی خود انجام دهند. کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان توصیه می کند که زنان از سن 21 سالگی یا زمانی که از نظر جنسی فعال می شوند، معاینه لگن را شروع کنند. همچنین ممکن است به زنان بالای 30 سال توصیه شود که آزمایش HPV را در طول معاینه لگن خود برای غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی، که می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود، انجام دهند.