درآمد کشت زعفران در منزل، درآمد کشت طلای سرخ چقدر است؟

درآمد کشت زعفران در منزل چیزی بود که بعد از تحقیق زیاد به آن رسیدم. ایده اولیه این که از منزل و گیاه به درآمد برسم به علاقه همیشگی من نسبت به گل و گیاه برمی‌گشت. روزانه زمان زیادی را برای رسیدگی به گیاهان آپارتمانیم صرف می‌کردم و به این فکر میکردم که بتوان از کشت یک مح. اما چه کسی از گیاهان خانگیش به درآمد رسیده بود که من برسم؟ چه گیاهی است که کاشت آن در خانه هم سود دهی داشته باشد؟

این سوال‌های بی‌ جواب در ذهن من میچرخیدند و من هم کلافه به دنبال پاسخی برای آن‌ها بودم. بعد از جستجو در اینترنت به این نتیجه رسیدم که کشت زعفران می‌تواند شروع خوبی برای مسیر در آمدزایی من باشد.

اگرچه که زعفران هم مانند همه گیاهان دیگر در مقدار کم و منحصرا کاشت آن در منزل، من  را به درآمد نمی‌رساند اما ویژگی‌های خوب آن مجابم که حتما کشت خانگی زعفران را انجام دهم و آن را تجربه کنم.

درامد کاشت زعفران در منزل چقدر است؟

من با هدف کسب درآمد شروع به جستجو و تحقیق کردم اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که خانه و منزل، پتانسیل تولید محصول گیاهی با صرفه اقتصادی بالا را ندارد. اما برای شروع کسب و درآمد میتواند ایده‌ی مناسبی باشد.

قبل از شروع به هر کاری مسلما حساب و کتاب میکنید؛ بگذارید درآمد تقریبی که از کشت زعفران در منزل حساب کردم را با شما نیز به اشتراک بگذارم.

هر یک گلدان سی در سی حدود 40 عدد پیاز زعفران در خود جای میدهد. از طرفی هر یک کیلو زعفران تقریبا حدود 40 تا 50 عدد است.

هر یک کیلو زعفران حدود یک گرم زعفران به شما میدهد. خیلی واضح است یک گرم زعفران صرفا جهت مصرف شخصی مناسب است. حتی اگر بخواهید کشت زعفران در باغچه را انجام دهید باید در 1000متر مربع یک تن زعفران بکارید تا یک کیلو زعفران در یکسال برداشت کنید.

شاید بتوانید در این حجم به در آمد زایی کمی از زعفران فکر کنید. قابل ذکر است که باید تمام نکات مربوط به کشت زعفران اعم از : آبیاری، کوددهی، محلول پاشی، و کشت را صحیح انجام دهید تا به این میزان برسید. در ادامه تمام نکات مهم درباره کشت زعفران در منزل را بررسی کرده ایم.

یک تجربه ی واقعی از در آمد کشت زعفران در منزل

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد با یک حساب و کتاب ساده درآمد کشت زعفران در منزل را بررسی و در نهایت شروع به کشت آن در خانه کردم.

در ابتدای کار با توجه به فضای کم آپارتمانم هیچ انتظاری از درآمدزایی از کشت زعفران نداشتم و صرفا برای کسب تجربه و مصرف خانگی اقدام به کشت کردم.

همان تجربه کشت خانگی کوچک من را به کشاورز زعفران تبدیل کرد و در واقع در آمد بالا از کشت زعفران در منزل آغاز شد و به مزرعه زعفران رسید. اگر چه که در سال های اول از کشت زعفران در خانه درآمدی به دست نیاوردم اما تجربه و دانشی که ازین گیاه بدست آوردم مرا تبدیل به یک کشاورز زعفران کرد.

میزان دقیق درآمد کاشت زعفران در منزل مبلغ قابل ملاحظه‌ای نیست و فقط برای مصارف خانگی سودمند است. اما کشت زعفران در متراژهای بیشتر به صدها فاکتور و عامل بستگی دارد که بررسی آن‌ها در حوصله این متن نیست. اما با در نظر گرفتن شرایط معمولی و عملکرد نیمه حرفه‌ای و با توجه به سطح زیر کشت، نحوه کشت، منطقه زندگی و عملکرد شما در رسیدگی به پیاز‌های کاشته شده، از سال دوم به بعد به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم پیاز زعفران ۱۰۰ تا ۴۰۰ گرم زعفران خشک به دست می‌آید.

جدای از این که اسم زعفران وسوسه کننده است و آدم را به کشت آن تشویق می‌کند، مزایای زیادی نیز دارد. اول از این که به راحتی می‌توان آن را در گلدان و باغچه پرورش داد. دوم گیاهی دارویی است و از همه مهم تر این که مصرف خانگی دارد. من شانس این را داشتم که از زعفرانی که خودم آن را پرورش داده‌ام برای مصرف شخصی استفاده کنم.

نحوه کشت زعفران در خانه و در گلدان

از آنجایی که من علاقه بسیار زیادی به گیاهان خانگی و آپارتمانی داشتم، برای کاشت و پرورش آن ها اطلاعات زیادی را جمع می‌کردم و به طور اصولی کار را پیش می‌بردم. برای رسیدن به درآمد کاشت زعفران در منزل نیز همین شیوه را پیش بردم و با شرایط مناسب کاشت آن آشنا شدم.

برای کشت زعفران در گلدان و در منزل باید نکاتی را رعایت و شرایطی را فراهم کرد که در ادامه همه این موارد را توضیح می‌دهم.

خرید پیاز زعفران مناسب کشت خانگی

زعفران گیاهی است که توسط پیاز آن تکثیر می‌شود. ویژگی خوب پیاز زعفران این است که سال‌ها محصول می‌دهد. این نقطه درخشانی در ذهن من بود چرا که کشت زعفران را مقرون به صرفه می‌کرد و فقط یکبار باید بابت خرید پیاز زعفران هزینه می‌کردم. برای پیدا کردن پیاز زعفران با کیفیت که آلودگی و بیماری هم نداشته باشد، هم به صورت حضوری به مراکز فروش رفتم و هم فروشگاه‌های اینترنتی را چک کردم. در نهایت تصمیم گرفتم از سایت mahchin.net که هم خرید و فروش اینترنتی پیاز زعفران را دارند و هم به طور کامل به سوال‌های من پاسخ دادند و من تصمیم گرفتم خرید پیاز زعفران ماه چین را انجام دهم. پیازهایی که برای من ارسال شد، با کیفیت و ضدعفونی شده بودند. اما اگر ضدعفونی شده نبودند، خودم باید پیازها را با قارچ کشی مانند کاربندازیم ضدعفونی می‌کردم.

مراحل کشت زعفران در منزل

برای کشت‌‌ پیاز زعفران گلدانی ، می‌توان هم از گلدان‌های سفالی و هم از گلدان‌های پلاستیکی استفاده کرد اما حتما باید ارتفاع گلدان‌ها بیشتر از 25 سانتی‌متر باشند. همچنین تعداد حفره‌های گلدان‌ها باید به صورتی باشد که زهکشی به خوبی انجام شود. یعنی آب با سرعت مناسبی از گلدان‌ها خارجی شود.

بعد از آماده کردن گلدان‌ها، آن‌ها را از خاک پر کردم. خاک مناسب برای کاشتن زعفران، خاکی است که بافت آن لومی ـ شنی باشد. یعنی رس، ماسه و شن را با نسبت‌های تقریبا برابری داشته باشد.

پیازها باید در عمق 20 سانتی‌متری قرار بگیرند و فاصله هر پیاز از پیازهای دیگر باید حدود 3 سانتی‌متر باشد. اگر قصد دارید در باغچه حیاطتان، زعفران بکارید، می‌توانید باغچه را ردیفی کنید که در هر ردیف فاصله پیازها از هم 3 سانتی متر و فاصله ردیف‌ها حدود 15 سانتی‌متر باشد.

آبیاری پیاز زعفران در مزل

زعفران گیاه کم آبی است که به آبیاری مداوم نیازی ندارد. پیازهایی که در گلدان کاشته شده‌اند، به 20 روز یکبار آبیاری نیاز دارد. اما اگر کشت خود را در باغچه و در حیاط انجام داده‌اید، به 4 مرحله آبیاری در مهر ماه، آذر ماه، اسفند و فروردین نیاز دارد.

توجه داشته باشید که گلدان‌های زعفران را در خانه قرار ندهید و آن‌ها را در فضای باز مانند حیاط، بالکن و پشت بام نگهداری کنید.

کود دهی و تقویت پیاز زعفران در منزل

تقویت پیاز زعفران با دو نوع کود دهی زاج آب و محلول پاشی انجام می‌گیرد. زاج آب مجموعه‌ای از چند کود است که همراه با آبیاری در اختیار گیاه قرار می‌گیرد. محلول پاشی نیز مانند زاج آب از چندین کود تشکیل شده است اما مواد غذایی به صورت اسپری کردن روی برگ‌ها، در دسترس گیاه قرار می‌گیرد و از برگ‌ها جذب می‌شوند.

برداشت زعفران در منزل

در آبان ماه گل های زعفران رشد می‌کنند. گل‌های آن بنفش رنگ و زیبا هستند، اما این گل‌ها باید برای جدا کردن کلاله‌ها که همان زعفران هستند، کنده شوند. بعد از جدا کردن کلاله‌ها نوبت به خشک کردن آن‌ها می‌رسد. برای خشک کردن زعفران، می‌توان آن ها را بر روی یک پارچه در کنار شوفاژ یا بخاری قرار داد.

کلام آخر

با توجه به محدودیت فضا در منزل برداشت سالانه ی زعفران شما محدود است. مقدار زعفران برداشت شده  در منزل تنها برای مصرف شخصی مناسب است نه فروش!

درآمد کشت زعفران در خانه برای شما زمانی رقم میخورد که تجربه ی کشت خود را به مزارع منتقل کنید. اگر بدون مشاوره و تجربه شروع به کشت زعفران کنید بدون شک ممکن است دچار خسران شوید. مجموعه زعفران ماه چین در خصوص احداث مزرعه زعفران و فروش پیاز زعفران میتواند در این زمینه همراه شما باشد.