دلایل فشار خون بالا در زنان و در بارداری

اگر فشار خون بالا دارید، به این معنی است که فشار خون شما در رگ های خونی یا شریان های شما بالا است. فشار خون به این صورت اندازه گیری می شود: مثلاً 140/85 میلی متر جیوه که به آن «140 روی 85» می گویند. فشار خون بر حسب میلی متر جیوه داده می شود و اولین یا بالاترین عدد فشار خون سیستولیک شما است به این معنی که فشار خون شما، با هر ضربان قلب. عدد دوم یا کمتر فشار خون دیاستولیک شماست. فشار خون شما، زمانی که قلب شما در بین ضربان ها در حال استراحت است.

فشار خون ما در مواقع ترس یا استرس بالا می رود، مثلاً زمانی که عجله داریم. برای برخی افراد، مراجعه به پزشک یا ماما می تواند استرس زا باشد. در دوران بارداری بسیار مهم است که زمان کافی برای معاینات قبل از زایمان داشته باشید تا آرامش داشته باشید و فشار خون شما بالاتر از حد نرمال نباشد.

عواملی مختلفی که سبب فشار خون بالا می شود

همانطور که می دانید عوامل متعددی ماننده، عدم فعالیت کافی، مصرف سیگار، مصرف الکل، تجربه اولین بارداری، سابقه خانوادگی فشار خون، بارداری دو قلو یا بیشتر، سن، دیابت بارداری، بیماری‌های خود ایمنی می تواند فشارخون شما را بالا ببرد.

فشار خون هایی که در دوران بارداری باید به آن ها توجه کنید

اولین فشار خونی که باید در نظر گرفت فشار خون مزمن است. بعضی وقت ها زنان ممکن است قبل از بارداری فشار خون بالا داشته باشند. این نوع فشار خون به عنوان فشار خون بالا مزمن شناخته می شود و درکل با داروهای فشار خون درمان می شود. پزشکان همچنین فرض می کنند که فشار خون بالا، که در بیست هفته اول بارداری رخ می دهد، مزمن است.

یکی دیگر از فشارهای خون در دوران بارداری، فشار خون بارداری است. این مشکل از هفته بیستم بارداری شروع می شود و معمولا بعد از زایمان برطرف می شود و شایع ترین عارضه آن القای زایمان است. اگر بیماری قبل از هفته 30 تشخیص داده نشود، خطر پره اکلامپسی افزایش می یابد.

در نهایت، فشاری خون مزمن همراه با پره اکلامپسی، شکل دیگری از فشار خون مزمن است که یک زن قبل از بارداری فشار خون بالا داشته باشد و پروتئین در ادرار پس از بارداری یافت شود یا سایر عوارض بارداری رخ دهد.

فشار خون طبیعی در دوران بارداری

برای تعیین فشار خون “طبیعی” شما در دوران بارداری، پزشک احتمالاً در اولین ویزیت فشار خون شما را اندازه گیری می کند. سپس با هر بار مراجعه مجددا فشار خون شما را اندازه می گیرد و آن را با فشار خون اولیه شما مقایسه می کند. فشار خون طبیعی عموما حدود دوازده تا هشت میلی متر جیوه است.

 

فشار خون بالا در دوران بارداری

فشار خون بالای 14 یا فشار خون 15 درجه بیشتر از فشار خون قبل از بارداری مشکل ساز است .در اوایل بارداری، عموما از هفته پنجم تا اواسط سه ماهه دوم، فشار خون ممکن است کاهش یابد زیرا هورمون های بارداری رگ های خونی را گشاد می کنند. این باعث کاهش مقاومت در برابر جریان خون می شود.

روش های پیشگیری از فشار خون زیاد در دوران بارداری

علل خطرناک و شایع فشار خون بالا مانند چاقی و سابقه فشار خون بالا را می توان با رژیم غذایی و ورزش کاهش داد. البته افزایش وزن در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است. توصیه می شود زنان باردار با پزشک خود مشورت کنند تا بفهمند افزایش وزن طبیعی چقدر است.

رژیم غذایی برای زنان باردار از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با یک متخصص تغذیه صحبت کنید که بتواند بر اساس قد و وزن شما یک برنامه غذایی برای شما ایجاد کند.

موسسه ملی قلب، ریه و خون اصرار می کند که باید تمام اقدامات لازم را برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا انجام دهید. باید از استعمال دخانیات و الکل خودداری کنید، زیرا هر دوی اینها فشار خون شما را افزایش می دهند.

بارداری سبب تغییرات هورمونی، روانی و فیزیکی می شود. این تغییرات می تواند به زن باردار استرس وارد کند که از این طرف می تواند کنترل فشار خون بالا را دشوار کند. تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا و مدیتیشن را امتحان کنید.

جمع بندی

فشار خون بالا در دوران بارداری معمولاً مشکلات جدی ایجاد نمی کند. با این حال، اگر کنترل نشده و درمان نشود، می تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد. متاسفانه بیماری فشار خون بالا دومین عامل مرگ و میر مادران در ایالات متحده است. دایما در مورد نگرانی های خود با پزشک خود مشورت کنید. برنامه ریزی مراقبت های دوران بارداری می تواند تجربه بارداری سالم تری به شما بدهد.

قبل از باردار شدن، دلایل احتمالی فشار خون را به خود آموزش دهید و اقدامات پیشگیرانه را برای پایین نگه داشتن فشار خون در دوران بارداری انجام دهید.