چگونه بهترین پیانورا برای خود انتخاب کنیم؟

از مشهورترین سازها و درعین‌حال مهم‌ترین و قوی‌ترین سازهای کلیددار، پیانو است که در بین سازها بعد از ساز ارگ، از وسعت صدای بیشتری برخوردار است و این امکان را برای نوازنده به وجود آورده تا بتواند هم‌زمان ده نت را اجرا نماید.

برای نوازندگی، به یک پیانو استاندارد نیاز دارید که برای انتخاب آن باید شناخت کافی داشته باشید و یا از افراد متخصص و کار بلد کمک بگیرید. شما با خرید یک پیانوی باکیفیت می‌توانید تکنیک‌ها را بهتر یاد گرفته و پیشرفت بهتری داشته باشید. آیا میدانید در زمان خرید پیانو دیجیتال باید به چه نکاتی توجه کرد؟

قبل از هر چیز لازم است به این نکته توجه داشته باشید که پیانو دیجیتال، سازی مستقل است که در آن به ‌جای به‌ کارگیری مکانیزم مکانیکی، سیم، چکش و … از ابزار الکترونیک استفاده ‌شده و تلاش شده تا حداکثر تشابه با پیانو آکوستیک ازنظر تعداد کلاویه و صدا ایجاد شود. درواقع باید گفت که مقایسه پیانو دیجیتال و پیانو آکوستیک کاری اشتباه است و به شما برای خرید کمکی نخواهد کرد. در پیانو دیجیتال صدا بازسازی می‌شود و این در حالی است که صدا در پیانو آکوستیک در اثر برخورد چکش به سیم و تقویت صدا در صفحه رزونانس به وجود می‌آید و تاچ در پیانو آکوستیک  طی فرآیندی بسیار پیچیده و مکانیکی ایجاد می‌شود. پس لازم است شما با اشراف کامل به ساختار پیانوهای دیجیتال برای خرید آن اقدام نمایید.

 

 5نکته مهم هنگام خرید پیانو دیجیتال به شرح زیر است:

کیفیت صدا و کیفیت کلیدهای پیانو اولین فاکتوری است که لازم است در زمان خرید به آن توجه ویژه داشت.

دومین نکته مهم خرید پیانو توجه به کیفیت کلاویه‌های پیانو است، که با توجه به اینکه در پیانوهای دیجیتال خبری از سیم و چکش نیست بنابراین کلاویه‌ها نرم‌تر هستند.

سومین نکته هنگام خرید پیانو دیجیتال،  توجه به ابعاد و وزن پیانو است که به‌طور کل این نمونه پیانوها  ازنظر وزن نسبت به دیگر پیانوها سبک‌تر و به‌راحتی به بخش‌های قابل‌حمل تقسیم می‌شوند. ظاهر و زیبایی ساز چهارمین مؤلفه‌ای است که در انتخاب ساز به آن توجه می‌شود.

در آخر عملکرد پیانو دیجیتال، پنجمین نکته‌ای است که می‌توان  به ان توجه داشته باشید.

 

ویژگی اصلی یک پیانو دیجیتال خوب

 

از نکات مهم هنگام خرید پیانوی دیجیتال این است که صدایی گرم و نزدیک به صدای پیانوی آکوستیک داشته و در اصطلاح صدای طبیعی‌تر ایجاد نماید. همچنین یک پیانو دیجیتال لازم است ۸۸ کلاویه سنگین داشته باشد تا یادگیری و نواختن با آن برای نوازنده راحت‌تر باشد. یک پیانو در هر زمان  می‌تواند تعدادی صدا تولید کند، که پلیفونی نام دارد. پیانوهای دیجیتال با حداقل پلیفونی ۶۴ نت برای نوازندگان نیمه‌حرفه‌ای، مناسب بوده و برای نوازندگان حرفه‌ای پلیفونی ۱۲۸ نت ایده‌آل خواهد بود.

پیانوهای دیجیتال با توجه به مدل و برند اکشن کلاویه‌های مختلفی دارند که کیفیت اکشن کلاویه‌های چوبی از اکشن کلاویه‌های پلاستیکی به‌مراتب بالاتر است. انتخاب پیانویی که دارای صداهای پیش‌فرض، افکت، اتصالات مختلف و قابلیت‌های ویژه‌تر است موجب می‌شود که نوازنده خیلی بهتر به نوازندگی بپردازد.

 

کیفیت صدا و کلیدهای پیانو

نحوه تولید صدا یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های پیانو دیجیتال و پیانو آکوستیک است. در پیانو آکوستیک، درنتیجه ضربه چکش به سیم‌ها، صدا ایجاد می‌شود و نوایی طنین‌انداز به گوش خواهد رسید. نظارت و کنترل  نوازنده بر اجرای کار در استفاده از این نمونه پیانو  بیشتر است. نوازنده با نواختن این نوع پیانو، نت‌ها را به‌خوبی بیان می‌کند اما پیانوهای دیجیتال بر اساس بازپخش صدای پیانو ضبط ‌شده کار می‌کنند.

کیفیت صدا در پیانوهای آکوستیک

پیانوهای آکوستیک ازنظر ساختار به پیانوهای گرند و پیانوهای دیواری دسته ‌بندی می‌شوند. از ویژگی‌های این پیانوها این است که از تعداد زیادی قطعه متفاوت تولیدشده‌اندپیانوهای گرند افقی هستند و طول آن‌ها بین 120 تا 270 سانتیمتر و یا حتی بیشتر بوده و سیم‌ها به شکل افقی و موازی با زمین قرار می‌گیرند. چکش‌ها در پیانوی گرند پس از ضربه زدن به سیم با نیروی وزن خود به پایین بازمی‌گردند.

پیانوهای دیواری دارای ارتفاع متفاوت 109 تا 133سانتی‌متر هستند و اغلب نوازندگان، پیانوهای دیواری بالای 120 سانتی‌متر را  برای نواختن انتخاب می‌کنند. در این مدل پیانوها، سیم‌ها به‌طور عمودی نسبت به زمین قرارگرفته و انتخاب مناسبی برای آپارتمان‌ها هستند.

کیفیت صدا در کلیدهای پیانو دیجیتال

پیانوهای دیجیتال ابزارهایی الکترونیکی بوده که کار آن‌ها بر مبنای بازپخش صدای پیانو ضبط‌شده است. در پیانوهای دیجیتال، تعداد کلاویه‌ها بین 61 تا 88 کلید است.

در پیانوی دیجیتال ابزاری مثل چکش، سیم و بسیاری از اجزای متحرک وجود ندارد. سرعت و كیفیت ضربه‌ی وارد شده به کلاویه توسط یک 1 تا 4 سنسور اندازه‌گیری می‌شود و به بخش تحلیل و پردازش صدا انتقال داده خواهد شد. با افزایش تعداد سنسورها، تحلیل سرعت و كیفیت لمس كلاویه با دقت بیشتری صورت می‌پذیرد. پیانوهای دیجیتال اغلب کلاویه‌های سنگین دارند تا بدین‌صورت بتوانند حسی مشابه با پیانوهای آکوستیک را شبیه‌سازی نمایند.

در محیط‌های آپارتمانی بهتر است از این نمونه پیانوها استفاده شود زیرا میزان صدای آن‌ها قابل‌ کنترل است و امکان کاهش صدا و استفاده از هدفون وجود دارد.

بهترین برند پیانو دیجیتال در ایران

از نکات مهم هنگام خرید پیانو توجه به برند است. ازجمله پرفروش‌ترین پیانوهای دیجیتال موجود در بازار جهانی پیانوهای برند یاماها هستند که به علت داشتن صدایی غنی و باکیفیت، همراه با دیگر ویژگی‌های خاص محبوبیت فراوانی دارند.

در ادامه باید گفت که با توجه به داشتن قیمت مناسب برند یاماها و وجود کیفیت عالی و بالا بودن تقاضای بازار برای خرید این برند، نمونه‌های مشابه کپی شده و در اصطلاح فیک در بازار زیاد بوده و بر این اساس توصیه می‌شود جهت جلوگیری از ضررهای احتمالی حتماً از فروشگاه‌های معتبر خرید فرمایید.

با دارا بودن چندین سال تجربه و فعالیت درزمینه خریدوفروش انواع سازها و همچنین داشتن گروه متخصص و حرفه‌ای توانسته جدیدترین سازهای موسیقی را در اختیار کاربران گرامی قرار دهد.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از کارشناسان ما به سایت سازپلازا مراجعه نموده و برای بهترین انتخاب و خرید خود اقدام نمایید.