چرا نوید افکاری در ماه محرم اعدام شد | علت دستگیری چه بود؟

نوید افکاری سنگری کشتی‌ گیر ایرانی متولد 30 تیر 1372 و درگذشت 22 شهریور 1395 در ایران به نقل از جمهوری اسلامی ایران، به دلیل شرکت در تظاهرات در شیراز بازداشت و همچنین محاربه متهم شد. قتل یک افسر در جریان اعتراض و لیستی از اتهامات دیگر ، محکوم به دو اعدام شش سال و شش ماهه به همراه 74 ضربه شلاق شد.

نوید افکاری در صبح روز شنبه 23 شهریور 1395 (برابر با 23 محرم الحرام 1442 هجری قمری) به طور ناگهانی کشته شد و بنا به اعلام دادگاه، در زندان عادل آباد شیراز ملاقات نهایی با خانواده وی صورت نگرفت. بر اساس فایل صوتی آخرین مکالمه او و برادرش در حدود ساعت 23، نوید گفت که به زندان دیگری منتقل خواهد شد و ابراز امیدواری کرد که «آرامش» داشته باشد و «قضیه حل شود و مجازاتی در کار نباشد.» قتل او ناشناخته و غیرقانونی بود، اما ناگهان صبح روز بعد دادگاه اعلام کرد که نوید را اعدام کرده است. او در زمان مرگش 27 ساله بود و در مبارزات قبلی خود چندین بار قهرمان کشور شده بود.

افکاری کشتی گیر بود و عناوین کشوری زیادی کسب کرده بود. از مقام‌ های فکری می توان به مقام هشتم وزن 71 کیلوگرم «مسابقات عمومی کشتی بزرگسالان کشور» واقع در «خانه کشتی شماره 2 مجموعه ورزشی آزادی تهران» در سال 1395 اشاره کرد. به عنوان نماینده استان فارس در این مسابقات حضور داشت.

 

مطالب مرتبط: ریحانه عامری چرا و چگونه کشته شد؟

 

وی در اسفند 1390 در وزن 69 کیلوگرم در مجموعه ورزشی برق تهران در اردوی تیم کشتی فرنگی جوانان برای حضور در «مسابقات جهانی و آسیایی» به رقابت پرداخت. در شهریور ماه سال 1389 در «کشتی قهرمانی جوانان کشور» که در سنندج برگزار شد، در وزن 69 کیلوگرم به مقام دوم دست یافت. کاظم موسوی رئیس کل دادگستری فارس گفت: حکم قصاص نوید افکاری به اتهام قتل صبح امروز پس از سیر مراحل قانونی توسط استیزان و تایید اولیای دم و خانواده مقتول اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، رئیس کل دادگستری استان فارس در تشریح این خبر گفت: متهم 46 روز پس از ارتکاب جنایت در شهریور 97 دستگیر و بازپرس ویژه قتل در دادسرای شیراز و پرونده انقلابیون را آزاد کرد. محاکمه دادستان کل شیراز و انقلاب به دادگاه کیفری استان فارس فرستاده شد.

وحید و حبیب افکاری، برادر بزرگ نوید نیز توسط دادگاه ایران محکوم شدند. وحید به ۵۴ سال و ۶ ماه و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب به ۲۷ سال و ۳ ماه و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. بنا بر گزارش ها، نوید افکاری پس از اعتراضات مرداد 97 که در اصفهان و کرج به دلیل افزایش قیمت دلار آغاز شد و به شهر های مختلف ایران سرایت کرد، بازداشت شد. روند رسیدگی به این پرونده از سال 1397 آغاز شد که تا ابتدای سال 1399 ادامه داشت.

کمپینی برای جلوگیری از قتل نوید افکاری در شبکه های اجتماعی راه اندازی شد و کاربران ایرانی با هشتگ «اعدام نکنید» خواستار پایان دادن به احکام اعدام شدند. بربر کوفلر، یکی از مقامات حقوق بشر در وزارت امور خارجه آلمان، در بیانیه ای مطبوعاتی که روز جمعه (10 سپتامبر) منتشر شد، گفت: از مقامات ایرانی می خواهم که احکام اعدام نوید افکاری و برادرش وحید و حبیب را تعلیق کنند و محاکمه عادلانه طبق قانون برگزار شود.

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) نیز خواستار تعلیق حکم اعدام وی در 11 سپتامبر شده بود. عفو بین الملل با صدور بیانیه ای از جامعه جهانی خواست تا برای نجات جان نوید افکاری، زندانی سیاسی از خطر ترور، وارد عمل شود.

 

مطالب مرتبط: جلوگیری از کلاهبرداری سایت های شرط بندی ایرانی

بنا به گزارش وکیل خانواده افکاری، نوید افکاری بامداد روز شنبه 23 شهریور 1399 (مصادف با 23 محرم 1442 هجری قمری) به اعدام محکوم شد. برخی از فعالان سیاسی سعی کردند با تایید والدین نوید از اعدام او جلوگیری کنند. مهدی محمودیان در توییتر خود اعلام کرد که علاوه بر موافقت خانواده مقتول با رضایت و گفتگو، «دقیقه قبل از پرواز هواپیما به سمت شیراز»، مدعی شده اند که نوید اعدام شده است.

حسن یونسی، وکیل خانواده افکاری، در توییتر خود گفته است که قوه قضاییه آنقدر برای اجرای اعدام «عجله» دارد که نوید از «آخرین ملاقات» برای «ملاقات با خانواده اش» محروم شده است. مهدی محمودیان در پاسخ به این سوال گفت: «وکلا در حال نوشتن لایحه ای برای اعاده دادرسی بودند، هیچکس انتظار اجرای حکم اعدام را نداشت و این بار حکم اعدام به طور ناگهانی در ماه محرم اجرا شد.»

روز پنجشنبه  ۳ مهر ۱۳۹۹، وزارت خزانه داری آمریکا دو قاضی ایرانی، سه زندان و یک دادگاه ایرانی را تحریم کرد. قاضی نوید افکاری که نوید افکاری را به اعدام محکوم کرده بود و محمد سلطانی قاضی دادگاه انقلاب مشهد به فهرست تحریم های آمریکا اضافه شدند. همچنین زندان های ارومیه، عادل آباد شیراز و وکیل آباد مشهد به همراه شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به لیست سیاه آمریکا اضافه شده است.