چی بخورم فشارم بیاد پایین

آیا می دانید فشار خون بالا چه علائمی دارد؟فشار خون بالا، یکی از بیماری هایی است که به دلایلی همچون سبک زندگی و رعایت نکردن و داشتن رژیم غذایی نامناسب گسترش یافته است. بیماری که به ظاهر خاموش، اما پر خطر است و اگر به درستی کنترل نشود؛ عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد. فشار خون، موضوع بسیار مهمی است چرا که فشار خون بالا، باعث مرگ انسان نیز می شود که به آن مرگ خاموش می گویند. در ادامه مطلب، مطالب مفیدی از فشار خون بالا بیان شده است با ما همراه باشید تا از مطالب بهره مند شوید.

فشار خون چیست?

نیرویی که خون را به گردش در می آورد تا مواد غذایی را به اعضای مختلف بدن برساند را فشار خون می گویند. اما فشار خون بالا چیه؟ با افزایش بیش از حد جریان خون، فشار خون بالا ایجاد می شود.

عوامل ایجاد فشار خون بالا

اضافه وزن – مصرف سیگار و الکل – سن بالای 55 – مصرف زیاد نمک – ارثی – نداشتن فعالیت بدنی – جنسیت (سهم مردان ازاین بیماری، بیش از زنان است)

فشار خون نرمال با دستگاه  دیجیتال

تنها راه برای آگاهی از فشار خون بالا و نرمال شدن آن، اندازه گیری با دستگاه فشار سنج است. یکی از این دستگاه ها، دیجیتالی است ؛ که فشار خون را با دو عدد نشان می دهد. اولین عدد، فشار سیستولی است که همان شدت فشار خون هنگام پمپاژ توسط قلب است.

عدد دوم، نشان دهنده ی فشار دیاستولی است  و این هم شدت فشار خون مابین ضربان قلب و هنگام استراحت است.

فشار خون نرمال 120 و 80 است که با واحد میلی متر جیوه بیان می شود.

فشار خون بالا چه علائمی دارد

علائم خاصی ندارد و به همین علت مرگ خاموش می گویند؛ مگر این که با دستگاه فشار سنج اندازه بگیرید. عوارض مهمی که فشار خون بالا دارد: سکته مغزی- نارسایی کلیه- ایست قلبی- مشکلات حافظه و…

با رژیم غذایی از فشار خون دور باشید

برای پیشگیری و کنترل فشار خون، می توانید یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید. در این مطلب، لیستی از این رژیم غذایی آورده شده است و می توانید به کاهش این بیماری کمک کنید.

مصرف روزانه غلات به علت وجود کربوهیدرات – میوه و سبزیجات – مصرف منابع غذایی حاوی فیبر منیزیم پتاسیم  پروتئین – شیر و لبنیات کم چرب – کلسیم باعث کاهش فشار خون می شود بنابراین مصرف منابع دارای کلسیم توصیه می شود. مصرف غذاهایی با نمک زیاد کاهش یابد – سوسیس و کالباس، خیارشور، چیپس، پفک، آجیل، غذاهای آماده و… به شدت پرهیز شود.

 

درمان فشار خون

ابتدا تمامی عوامل ایجاد فشار خون را بشناسید؛ سپس می توانید بسیاری از آن ها را پیشگیری کنید؛ از جمله ورزش کردن  که باعث بهبود گردش خون در بدن می شود. ترک مصرف سیگار و الکل – کم کردن وزن – خوردن غذاهای کم نمک و کم چرب و…..- سعی کنید به دور از استرس و اضطراب باشید چرا که استرس و عصبانیت از عوامل ایجاد فشار خون بالا است.

بیشتر بخوانید: دلایل فشار خون بالا در زنان و در بارداری

فشار خون بالا چی بخوریم

قرص زیر زبانی نیترات – قرص جویدنی کاپتوپریل – داروی لازکس – این دارو ها باعث کاهش فشار خون می شوند. این دارو ها نیز دارای عوارضی است و حتما باید طبق گفته دکتر مصرف شود.

خوراکی هایی که فشار خون را پایین می آورد

خیار- ماست و سیر – آبلیمو یا آبغوره – شلغم – آب انار طبیعی – چای ترش و….

فشار خون بالا و سردرد

سر درد، ناشی از دلایل مختلف می تواند باشد؛ یکی از این دلایل، فشار خون بالا است که ممکن است همراه حالت تهوع ، گیجی، تاری دید، خون ریزی بینی و… باشد. اگر فکر می کنید دچار فشار خون بالا و سر درد شده اید، حتما و فوری به پزشک مراجعه کنید. اگر به صورت دائم، هر روز دچار سر درد می شوید؛ حتما فشار خونتان را هر روز اندازه بگیرید و از نداشتن فشار خون  مطمئن شوید تا دچار بیماری هایی نظیر حمله قلبی و… نشوید.

کلام آخر

با توجه به آنچه در این مطلب گفته شد؛ آموختیم که فشار خون بالا، خطرات زیادی دارد که ممکن است فرد متوجه آن نباشد. پس هر فردی باید در موردش اطلاعات کافی داشته باشد تا در بروز چنین اتفاقی راه کار های مناسب را بداند.