مدیریت زمان چیست؟ 4 تکنیک مدیریت زمان

در مدرسه، کار و زندگی روزمره، ممکن است با افرادی مواجه شویم که به نظر می رسد همه اینها را با هم دارند. آنها مولد، بدون استرس و موفق هستند. اما به احتمال زیاد آنها به این شکل متولد نشده اند. مدیریت، سازماندهی و توزیع زمان مهارت هایی هستند که می توانیم یاد بگیریم. انجام این کار می تواند به شما کمک کند زمان خود را کنترل کنید و رضایت کلی را افزایش دهید.

ما در اینجا به چند نکته و روش اشاره خواهیم کرد که می تواند به شما کمک کند از زمان خود برای رفاه بهتر استفاده کنید.

مقاله مدیریت زمان را در نودی بخوانید.

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان فرآیند برنامه ریزی و کنترل آگاهانه زمان صرف شده برای کارهای خاص است تا میزان کارآمدی شما را افزایش دهد. ایجاد انگیزه در خود بخش اصلی مدیریت زمان است – و نه تنها برای ایجاد انگیزه در خود، بلکه برای پرورش عادات خوب برای کار و زندگی مؤثرتر، کمی تلاش می طلبد.

برای ایجاد روال ها و عادات خوب، می توانید با دانستن اینکه چه استراتژی ها و بهترین شیوه ها وجود دارد شروع کنید. می توانید آنها را در زندگی خود آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای شما مفید است.

مزایای مدیریت زمان

مدیریت خوب زمان می تواند منجر به یک سبک زندگی سالم و متعادل شود که ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:

  • کاهش استرس
  • افزایش انرژی
  • دستیابی به اهداف موثرتر
  • اولویت بندی موارد مهم
  • انجام کارهای بیشتر در زمان کمتر
  • کاهش اهمال کاری
  • تقویت اعتماد به نفس
  • پیشرفت در حرفه یا تحصیلات خود

 

4 استراتژی مدیریت زمان

اگر به دنبال کنترل زمان خود هستید، در اینجا چهار نکته و استراتژی برای شروع شما آورده شده است:

یک ممیزی زمان انجام دهید.

با ارزیابی اینکه واقعاً زمان خود را کجا می‌گذرانید، شروع کنید. یک نقشه بصری از ساعت های تقریبی که صرف کار، مدرسه، کارهای خانه، رفت و آمد، رسانه های اجتماعی و فعالیت های اوقات فراغت می کنید، ایجاد کنید. سپس، می توانید در مورد مدرسه یا محل کار خود تمرین کنید و هفته گذشته خود را به روز و سپس ساعت تقسیم کنید.

بر اساس این نتیجه اهداف را تعیین کنید. برنامه‌ریزی از قبل و تعیین محدودیت‌های زمانی برای وظایف و اولویت‌هایتان می‌تواند زمان را برای چیزهایی که برای شما مهم است، مانند گذراندن زمان بیشتر با دوستان و خانواده، آزاد کند.

با اختصاص نیم ساعت هر یکشنبه به برنامه ریزی عمدی هفته آینده و تعیین اهداف روزانه شروع کنید.

بخش بندی کار های مهم

برای یک رویکرد حتی ساده تر، یک لیست کار ایجاد کنید و هر مورد را به عنوان فوری یا مهم علامت گذاری کنید. اغلب، ما به جای کارهای مهم، کارهای فوری را در اولویت قرار می دهیم – مانند کارهایی که ممکن است خلاقانه، مهم و انجام دهنده باشند، بنابراین شناسایی و برچسب زدن آنها می تواند گامی مفید در جهت تحقق اهداف شخصی و حرفه ای شما باشد.

هنگامی که شما ایده بهتری از اولویت های خود دارید، تعیین محدودیت ها می تواند یک ابزار عالی مدیریت زمان باشد. چندین گزینه برای تقسیم زمان به قطعات قابل هضم وجود دارد.

در یک زمان روی یک چیز تمرکز کنید

برای بسیاری از ما، چندوظیفه ای معمولاً کارآمدی کمتری نسبت به تمرکز روی یک کار در یک زمان دارد. در واقع، یک مطالعه نشان داد که تنها 2.5 درصد از مردم قادر به انجام چند کار به طور موثر هستند. انجام چندین کار به طور همزمان می تواند بر توانایی شناختی شما تأثیر بگذارد و باعث شود احساس بی ثمری یا نارضایتی از پیشرفت خود کنید. تنظیم زمان به گونه ای که یک کار را قبل از شروع کار دیگر کامل کنید، می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

علاوه بر این، تقسیم وظایف ممکن است مفید باشد. برای مثال، اگر نویسنده هستید، ممکن است دوشنبه را به تحقیق، سه شنبه تا پنجشنبه را به نوشتن و جمعه را به ویرایش اختصاص دهید.

به خودتان جایزه بدهید

پاداش‌ها می‌توانند منبع بزرگی از انگیزه برای اتخاذ عادات خوب مدیریت زمان باشند. برای هر کار مهمی که انجام می دهید، می توانید کمی به خودتان هدیه دهید. نیازی به ولخرجی یا گران قیمت نیست. در اینجا چند راه ساده برای ایجاد انگیزه وجود دارد:

  • برای لذت بردن از میان وعده مورد علاقه خود استراحت کنید
  • برای یک پیاده روی کوتاه بیرون بروید
  • با یکی از دوستان یا اعضای خانواده تماس بگیرید
  • به مدت پنج دقیقه مدیتیشن کنید
  • به یک قسمت پادکست یا فصلی از یک کتاب صوتی گوش دهید

برای پاداش‌های بزرگ‌تر، می‌توانید فعالیت‌هایی مانند خواندن کتاب در حمام، برنامه‌ریزی یک شب بیرون از منزل با دوستان، یا رزرو یک استراحت را انجام دهید. جوایز هیجان انگیز می تواند به شما کمک کند تا یک پروژه یا دوره کاری سخت را پشت سر بگذارید.

تکنیک پومودورو برای مدیریت

روش پومودورو را امتحان کنید. این تکنیک در اواخر دهه 1980 توسط فرانچسکو سیریلو، یک دانشجوی دانشگاه که غرق در مطالعه و تکالیف بود، توسعه یافت. روش پومودورو مستلزم استفاده از یک تایمر برای تقسیم کار شما به فواصل 25 دقیقه ای است که با 5 دقیقه زمان استراحت از هم جدا می شوند. پس از چهار پومودورو، ممکن است 15 تا 30 دقیقه استراحت بیشتری داشته باشید. پومودورو تمرکز را افزایش می‌دهد و خستگی ذهنی را تسکین می‌دهد، که به‌ویژه برای کارهای باز مانند انجام تحقیق، مطالعه برای امتحان یا اتمام یک پروژه مشاوره مفید است.

چگونه استراتژی مدیریت زمان خود را ایجاد کنید

اکنون که نکات و روش‌های مدیریت زمان را در جعبه ابزار خود دارید، وقت آن است که یک استراتژی ایجاد کنید. ممکن است قبل از ایجاد موثرترین عادت ها و روال های طولانی مدت برای خود چندین تکنیک را آزمایش کنید.

اهداف و اولویت ها را تعیین کنید

سبک زندگی خود را در نظر بگیرید، چه دانشجو هستید یا یک حرفه ای (یا هر دو)، چه خانواده داشته باشید یا آرزوی تبدیل شدن به یک عشایر دیجیتال (یا هر دو!). به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برای پیشرفت شغلی و شخصی خود فکر کنید. مطمئن شوید که اهداف SMART هستند: خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و به موقع. برای دستیابی به آنها چه چیزی لازم است؟ چگونه می توانید زمان خود را مدیریت کنید تا بهره وری خود را به حداکثر برسانید؟

بهترین روش را برای خود انتخاب کنید

با استفاده از لیست نکات بالا، در مورد یک یا دو روش برای اجرا تصمیم بگیرید. بر اساس آنچه در گذشته برای شما مفید بوده است، می توانید مهارت های مختلف مدیریت زمان را با هم ترکیب کنید. اگر مطمئن نیستید که کدام یک برای شما مفید است، یکی را به صورت تصادفی انتخاب کنید و امتحان کنید.

برنامه ریزی و اجرا کنید

روش انتخابی خود را در یک دوره زمانی به کار ببرید. یک ماه معمولاً زمان کافی برای ارزیابی عملکرد یک استراتژی است. بیش از 30 روز، پیشرفت خود را نظارت کنید. بعد از یک یا دو هفته احساس خود را یادداشت کنید. آیا یک روش موثرتر از روش دیگر بود؟

ارزیابی مجدد

پس از گذشت یک ماه از روش‌های مدیریت زمان جدید، زمان ارزیابی مجدد فرا رسیده است. چه کار می کند؟ چه چیزی کار نمی کند؟ استراتژی و برنامه خود را تنظیم کنید تا موثرتر باشید. هر ماه به تمرین این عادت‌ها ادامه دهید و با تغییر اولویت‌ها، آنها را تطبیق دهید. آنچه در دوران دانشجویی برای شما مفید است ممکن است مانند زمانی که یک کار جدید را شروع می کنید نباشد.

به یاد داشته باشید، تمرین مدیریت زمان یک فرآیند مداوم است و زندگی اتفاق می افتد. این در مورد پیشرفت است، نه کمال.