علت سفیدی روی زبان نوزاد چیست؟

شکنندگی یک نوزاد تازه متولد شده می تواند یکی از ترسناک ترین چیز ها در جهان باشد و به طور طبیعی، شما تمام تلاش خود را برای محافظت از این انسان کوچک در برابر هر چیزی که باعث نگرانی می شود انجام خواهید داد. شما همیشه آن ها را به آرامی دراز می ‌کشید، سرشان را نگه می ‌دارید، لباس‌ های سبکی به آن ها می‌ پوشانید و هر اینچ مربع از بدنشان را برای علائم غیرعادی بررسی می ‌کنید و سپس متوجه آن می شوید، زبان کودک شما به جای این که کاملا صورتی باشد، به نظر می رسد که یک پوشش سفید روی آن دارد.

به نظر می رسد که این پوشش از ناکجا آباد ظاهر می شود. اما خبر خوب این جاست زبان سفید در نوزادان غیرعادی نیست. این معمولا به دلیل رشد بیش از حد مخمر بوده و قابل درمان است و یا چیزی به سادگی باقی مانده شیر ایجاد می شود ویا ممکن است برفک باشد.

عفونت برفک چیست؟

برفک یک عفونت مخمری است که در اثر رشد بیش از حد قارچ کاندیدا ایجاد می شود، نوعی که باعث عفونت های مخمری واژن و راش های پوشک می شود؛ اما در مورد برفک دهان، عفونت در قسمت‌ هایی از دهان که در مکیدن نقش دارند ایجاد می‌ شود. این شامل لب ها، زبان و گونه های داخلی کودک شما می شود.

اگر چه می دانیم که شما کودک را در درجه اول قرار می دهید و شما در درجه دوم، باید بدانید که برفک می تواند به شیء مکیدن کودک شما در صورت شیردهی گسترش یابد نوک سینه های شما. برعکس، مخمر روی نوک سینه های شما (که ممکن است حتی از داشتن آن اطلاعی نداشته باشید) می تواند در ایجاد برفک در دهان کودک شما نقش داشته باشد.

 

مطالب مرتبط: علت خارش مقعدی در کودکان

 

علائم و نشانه های مشخص برفک دهان

هر زبان سفیدی ناشی از برفک نیست. بنابراین در این جا یک قانون سرانگشتی خوب وجود دارد: اگر می توانید یک پوشش سفید را پاک کنید، برفک مقصر نیست. همچنین، اگر کودک شما برفک دهان دارد، بعید است که سفیدی فقط روی زبان او ظاهر شود. اگر دهان آن ‌ها را باز کنید، یک پوشش پنیر کلبه ‌ای را روی قسمت ‌های دیگر نیز مشاهده خواهید کرد، مانند داخل گونه ‌های شان.

اگر متوجه این علائم شدید، وحشت نکنید. اما برفک دهان چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت، حتی اگر خفیف باشد و به نظر مشکلی ایجاد نکند. همیشه احتمال بد تر شدن عفونت وجود دارد و اگر بد تر شود، ممکن است کودک شما درد یا ناراحتی داشته باشد که شیر خوردن یا چسباندن به سینه را برای او سخت ‌تر می‌ کند و اگر کودک خوشحال نیست، هیچ‌ کس خوشحال نیست.

علل برفک دهان

ممکن است تعجب کنید که چرا بسیاری از نوزادان به برفک دهان مبتلا می شوند در حالی که به ندرت برای بزرگسالان مشکل ایجاد می کند. پاسخ ساده است: سیستم ایمنی کودک همیشه آن قدر قوی نیست که بتواند با میکروب ها و عفونت ها مبارزه کند و به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌ تر آن ها، رشد مخمر ها در برخی از قسمت‌ های بدن کوچک آن ها بسیار آسان ‌تر است.

اما سیستم ایمنی ضعیف تنها مقصر نیست. اگر کودک شما برای درمان عفونت دیگری مثلا یکی از آن عفونت های مزاحم گوش آنتی بیوتیک مصرف کند، این دارو می تواند باکتری های خوب را از بین ببرد و همچنین رشد مخمر را تشویق می کند.

درمان برفک دهان

شنیدن این که کودک شما به هر نوع عفونتی مبتلا شده است می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از احساسات شود. اما با این مورد نیازی به نگرانی نیست برفک دهان بسیار رایج است و به راحتی قابل درمان است.

پزشک کودک شما احتمالا یک ضد قارچ مایع تجویز می کند که شما مستقیما روی تکه های سفید استفاده می کنید. برای اثربخشی دارو، باید تا زمانی که ممکن است روی زبان یا داخل دهانشان بماند. بنابراین حداقل 30 دقیقه قبل از شیر دادن به نوزاد خود، درمان بدهید.

هنگامی که دارو در سیستم آن ها قرار گرفت، می توانید انتظار داشته باشید که عفونت طی چند روز از بین برود.

 

مطالب مرتبط: علت لگن درد در زنان باردار و یائسه چیست؟

 

ملاحظات اضافی در صورت شیردهی

برای روشن بودن، برفک دهان در نوزادانی که با شیشه شیر و شیر مادر تغذیه می ‌شوند اتفاق می ‌افتد. اگر شیر می دهید، بدانید که ممکن است شما و کودک تان مخمر را به یکدیگر پخش کنید. این ممکن است یک مشکل کم تر شناخته شده باشد، اما اتفاق می افتد و به آن برفک پستان می گویند. علائم عبارتند از:

  • نوک سینه های دردناک بعد از شیردهی بدون درد
  • نوک سینه های ترک خورده، خارش دار یا تاول دار
  • سینه درد بعد از شیر خوردن

اگر شما هم برفک دهان دارید، برای درمان فقط کودک تان، کافی نیست. مطمئنا دارو عفونت آن ها را پاک می کند. اما اگر عفونت خود را پاک نکنید، به گسترش برفک ادامه خواهید داد. چیز های زیادی وجود دارد که شما و کودک در طول زندگی به اشتراک خواهید گذاشت این نباید یکی از آن ها باشد.

استفاده از یک کرم ضد قارچ موضعی که بدون نسخه به شکل کرم های عفونت مخمری و غیره موجود است روی نوک سینه ها و اطراف آن بعد از هر بار تغذیه معمولا برای از بین بردن قارچ کافی است.

ممکن است برای یک عفونت سرسخت به یک داروی ضد قارچ نیاز داشته باشید. از آن جایی که مخمر نواحی گرم و مرطوب را دوست دارد، قبل از این که سینه بند خود را دوباره بپوشید، اجازه دهید پوست سینه ها تا حد امکان در هوا خشک شود. فراموش نکنید که باقی مانده کرم را قبل از شیر دادن بشویید. علائم شما نیز طی چند روز از بین خواهد رفت.