راه های جلوگیری از تقلب در امتحان آنلاین

هیچ روشی وجود دارد که صد در صد تضمین نماید که تقلب در آزمون های مجازی اتفاق نمی افتد ؛ با این حال اما می توان با به کاربردن چندین راهکار های جالبی که در ادامه آورده خواهد شد ؛ مقدار تقلب در آزمون های مجازی را تا حد بسیاری کم کرد.

1) به نمایش گذاشته شدن تنها یک سوال در هر لحظه

فرآیند آزمون مجازی به گونه ای باشد که دانش آموز در هر زمان ، امکان مشاهده نمودن فقط یک عدد سوال را داشته باشد . بدین ترتیب از نرم افزارهای آزمونی بهره ببرید که درموقع آزمون ، صفحه نمایش در هر زمان تنها یک سوال را به دانش آموز نمایش بدهد.

2) عدم امکان بازگشت به عقب و مشاهده نمودن سوالات آزمون ها

بدین ترتیب ، دانش آموزان امکان بازگشت به عقب و مشاهده کردن سوالات و جواب ‌های داده شده خود را دارا نباشد ؛ با انجام دادن این کار ، دانش آموزان وقت اضافی نمی آورند و قادر نمی باشند تا پاسخ خود را تغییر بدهد و یا نیز آن را برای فرد دیگری بفرستد .

3) محدودیت های زمانی کلی و جزئی

در حقیقت معلم تخمین می زند که به صورت میانگین ، دانش آموزانش به چه میزان زمان به منظور پاسخگویی به هر کدام از سوالات محتاج می باشد و به همان مقدار هم برای هر سوال زمان لحاظ کند ؛ و یا نیز مجموع زمان های تخمین زده شده را برابر با کل زمان امتحان در نظر گیرد.

همچنین بخوانید : راه های مقابله با خشم و عصبانیت

4) فقط یک بار مجاز بودن به شرکت کردن در آزمون

این مورد هم در حقیقت جزو اصول فرآیند برگزاری امتحان آنلاین می باشد که هر دانش آموز تنها یک بار قابلیت شرکت کردن در آزمون را دارا باشد و برای بار دوم نتواند .

5) متفاوت بودن ترتیب سوالات

با به هم زدن ترتیب سوالات در حقیقت مجبور می گردند تا زمان زیاد تری را صرف تقلب و هماهنگی سوالات نمایند که در این حالت هم زمان امتحان را از دست می دهند.

6) اعمال تغییر در حوزه چینش گزینه ها در سوالات چهار گزینه ای

لازم به ذکر است همانگونه که استاد قادر است تا با تعغییر چینش سوالات ، احتمال تقلب را بسیار کم کند ؛ با تغییر دادن چینش گزینه های سوالات چهار گزینه ای هم می تواند به این امر مهم زود تر دست یابد.

همچنین بخوانید : بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان | ضد تحریم

7) برداشتن قابلیت ورود موازی همراه با یک نام کاربری

مطمئن شوید که دانش آموزان همزمان از سیستم های گوناگونی اعم از موبایل ، تبلت و یا کامپیوتر ، با یک نام کاربری همسان ، وارد سامانه آزمون مجازی نگردند ؛ چراکه موقعی که امکان دسترسی همزمان با چندین سیستم به آزمون موجود باشد ؛ امکان دارد تا کسی به جز از خود دانش آموز به سوالات پاسخ بدهد.

8) طراحی آزمون های گوناگون به منظور هر کدام از دانش آموزان

چنانچه وقت آن را داشته باشید و تعداد دانش آموزان تان نیز اندک باشد ؛ برای هر کدام از دانش آموزان ، یک آزمون آنلاین با محتوای سوالات کاملا مختلفی طراحی نمایید .

9) برگزار کردن آزمون به شکل زنده

برای اطمینان یافتن از مقدار یادگیری دانش آموزان خود قادرید تا آزمون را به شکل لایو برگزار نمایید و در این بین ، بتوانید دانش آموزان خود را تحت نظر داشته باشید .

همچنین بخوانید : بهترین فیلم های عاشقانه از نظر IMDB