راه های کاهش وزن سریع در نوجوانان

از مسائلی که این روز ها گریبانگیر اکثر نوجوانان شده است ؛ افزایش وزن می باشد ؛  چرا که در دوران رشد و بلوغ قرار دارند و ترغیب اشتباه خانواده ها به خوردن زیاد نیز مزید بر علت گشته ؛  به همین دلیل روش های کاهش وزن در نوجوانان جزو سرچ های مکرر در سطح گوگل تبدیل گشته است.

ضروری است تا در  گام اول خانواده ها در نظر بگیرند که هدف علم پزشکی از رسیدن مواد غذایی مورد احتیاج در دوران نوجوانی ، به هیچ وجه به معنی پرخوری و کارهای مشابه نمی باشد ؛ بلکه در این دوران ضروری است تا همه مواد غذایی در مقدار کافی و متعادل رسانده شوند.

لازم است تا راه های کاهش وزن در نوجوانان که با مشکل افزایش وزن مواجه می باشند ؛  کاملا علمی و بدون هیچ نوع خطر جدی برای سلامتی باشد  ؛ به همین دلیل در ادامه این مطلب مهم ترین روش های کاهش وزن در نوجوانان را ذکر خواهیم نمود.

روش های کاهش وزن در نوجوانان بواسطه شیوه های معمولی و اثبات شده

پیش از اینکه به شکل موردی به روش های کاهش وزن در نوجوانان اشاره کنیم ؛ ضروری می باشد تا این مورد را همواه در ذهن خود داشته باشید که در هر مورد به صورت واقع بینانه عمل نمایید و انتظار و هدف خود را از کاهش وزن ، به صورت کاملا منطقی در نظر بگیرید ؛ چراکه هر شیوه ای و بر حسب شرایط خاص هر فرد ، دارای مقدار معینی کاهش وزن برای شما خواهد بود ؛ به همین دلیل گول تبلیغات لاغری ۱۰ کیلو در سه روز و یا لاغری بدون بازگشت در ۱ هفته و یا چند روز را نخورید.

۱) قطع نمودن مصرف نوشیدنی های شیرین

از راحت ترین روش های کم کردن وزن در نوجوانان ، قطع نمودن مصرف نوشابه ها ، نوشابه های انرژی زا ، نوشیدنی های میوه ای و … می باشد . به این نکته توجه داشته باشید که مصرف نمودن بی رویه این نوع مواد نوشیدنی ، نه فقط موجب افزایش وزن خواهد شد ؛ بلکه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ، بیماری های کبد چرب و پوسیدگی دندان را نیز به همراه خواهد داشت.

۲) گنجاندن فعالیت های ورزشی در برنامه زندگی

توصیه می گردد فعالیت ورزشی را همواره و در هر سنی به شکل روزانه و حتی به میزان ۱۵ دقیقه در برنامه خود داشته باشید ؛ چرا که نه فقط از جمله روش های کاهش وزن در نوجوانان می باشد که هیچ هزینه ای ندارد ؛ بلکه موجب تناسب اندام و حفظ سلامتی نیز می گردد.

همچنین بخوانید : روش های مخ زنی در فضای مجازی

۳) بهره گیری از مواد غذایی با ارزش غذایی بالا

در انتخاب نمودن مواد غذایی ، بر روی کالری آنان تمرکز ننمایید ؛ بلکه بر روی مقدار ارزش غذایی همچون ویتامین ها ، مواد معدنی و … تمرکز داشته باشید که هم مواد مغذی مورد نیاز شما را فراهم می نمایند و هم موجب افزایش وزن نمی شوند.

۴) حذف ننمودن مواد چربی

در روش های کم کردن وزن در نوجوانان توصیه می گردد تا مواد غذایی پرچربی را کم کنید ؛ اما قطع نکنید چرا که نوجوانان در مرحله رشد و نمو حساسی بوده و بیشتر از افراد بالغ به چربی نیاز دارند ؛ لذا مصرف نمودن آن را کاهش دهید تا کاهش وزن داشته باشید ؛ اما قطع ننمایید تا به مرحله رشد بدن شما آسیب وارد نکند ؛ چراکه باعث کاهش ناگهانی وزن میشود.

۵) مصرف کردن غذا های شیرین

در روش های کم کردن وزن در نوجوانان نه فقط ضروری است تا مصرف نوشیدنی های قندی را قطع بکنید ؛ بلکه مواد غذایی که دارای قند بسیار زیادی می باشند همچون شیرینی ، شکر، کیک و سایر مواد قندی را نیز باید خط بکشید. درضمن دقت کنید که مواد غذایی که خیلی شیرین می باشند ؛ دارای درصد پروتئین و فیبر بسیار کمی می باشند و تعادل میان مواد غذایی آن برقرار نیست ؛ به همین دلیل خوردن زیاد این مواد هم موجب چاقی می گردد و هم اینکه به سلامت شما و مرحله رشد و نموی که در آن می باشید ؛ آسیب می رساند.

همچنین بخوانید : چگونه مقدار رم گوشی سامسونگ و شیائومی را بفهمیم؟

۶) مصرف نمودن سبزیجات

سبزیجات به موجب دارا بودن موادی به مانند ویتامین ، مواد معدنی و فیبر ، نه تنها به هضم شدن غذا کمک می کنند ؛ بلکه فاقد قند و مواد افزودنی نیز می باشند ؛ به همین دلیل قرار دادن این مواد خوراکی جزو روش های کاهش وزن در نوجوانان ضروری به نظر می رسد .

a23 راه های کاهش وزن سریع در نوجوانان

۷) حذف نکردن وعده های غذایی

شاید در حقیقت نام دیگر چنین توصیه ای برای راه های کاهش وزن در نوجوانان ، این باشد که از خوردن تنقلات و کم کردن اشتها به منظور وعده های غذایی اصلی جدا خودداری نمایید. اکثر نوجوانان به موجب آموزش ندیدن رفتارها و عادات غذایی مناسب به جای خوردن صبحانه ، دارای میل به خوردن تنقلات ، شیرینی ، کیک و… می باشند. در اصل این روش نه فقط شدیدا آسیب زننده می باشد و مرحله رشد و نمو آنان را با اختلال روبرو می نماید ؛  بلکه موجب چاقی مفرط نیز می شود.

۸) کم کردن استرس

بعضی از نوجوانان در ارتباط با افزایش وزن خود دارای استرس می باشند و همزمان نیز در حال رعایت روش های کاهش وزن در نوجوانان می باشند ؛ اما غافل از اینکه استرس عاملی چاق کننده می باشد ؛ علی الخصوص افرادی که با استرس گرفتن ، اشتهای زیادی برای خوردن پیدا می کنند.

روش های کاهش وزن سریع در نوجوانان

در ادامه این بخش قصد داریم تا یکسری روش های کم کردن وزن در نوجوانان را نام ببریم که سریع تر از روش های قبلی عمل می نمایند ؛ با این حال اما ضروری است تا انجام آنها با دقت و تداوم همراه باشد :

همچنین بخوانید : راه های درمان خانگی کبد چرب

۱) بهره گیری از تکنیک IF یا غذا نخوردن های متناوب

بدین معنی که در بعضی از ساعات و یا روزها ، خیلی کمتر غذا بخورید و در بعضی از روزها نیز مقدار غذا خوردنتان نرمال باشید. در اصل این تکنیک شامل چندین روش می باشد :

۱- روش ADF  : یک روز تنها ۲۵ الی ۳۰ درصد نیاز بدن خود مواد غذایی بگیرید و در روز بعد به شکل نرمال تغذیه کنید.

۲- روش ۵:۲ :  به مدت ۲ روز تنها ۵۰۰ کالری انرژی دریافت نمایید و در ۵ روز باقی مانده ، دارای تغذیه نرمال باشید.

۳- روش ۸/۱۶  : به مدت ۱۶ ساعت چیزی نخورید و تنها در ۸ ساعت چیزی بخورید که این ۸ ساعت در اغلب موارد از ظهر تا ۸ شب می باشد.

۲) انجام ورزش شدید

ورزش نمودن شدید جزو روش های کم کردن وزن در نوجوانان می باشد که با سریع ترین اثرگذاری ، می توانید نتیجه آن را مشاهده نمایید ؛ با این حال اما با توجه به اینکه ورزش های سنگین متعددی برای روش های کاهش وزن در نوجوانان موجود می باشد و هر کدام دارای اصول خاص خود می باشند ؛  توصیه می گردد حتما زیر نظر مربی باشید تا عضله سوزی رخ نداده و به شما آسیب نرسد. به علاوه اینکه مشخص نمایید که در درون خانه و یا در محیط بیرون و یا هر دو ، مایل به انجام دادن این ورزش ها می باشید یا خیر.

۳) آگاهانه غذا خوردن

از روش های جالب و سریع توصیه گشته در روش های کاهش وزن در نوجوانان این می باشد که آگاهی آنان را در موقع خوردن افزایش بدهند ؛ برای مثال روشن بودن تلویزیون موجب می گردد تا بیش از اندازه غذا بخورند ؛ چراکه حواسشان به مقدار غذایی که می خورند نیست. بدین ترتیب توصیه می شود بر روی صندلی و دور میز ناهارخوری غذا بخورید ؛ به صورت آهسته غذا بخورید ؛ چراکه تند جویدن غذا موجب پرخوری و آسیب دیدن به معده خواهد گشت.

همچنین بخوانید : راه های درمان کرونا خفیف در خانه

۴) داشتن خواب کافی در شب

از شیوه هایی سریع کاهش وزن در نوجوانان که دارای هیچ هزینه ای هم نمی باشد ؛  تنظیم خواب شب می باشد ؛  چراکه مطالعات علمی حاکی از این می باشند که نوجوانانی که کمتر از ۵ الی ۶ ساعت در شب می خوابند ؛ دچار چاقی مفرط می گردند ؛ همچنین کم خوابی موجب افزایش ترشح انسولین و کورتیزول گشته که موجب ذخیره قند خون به صورت چربی در بدن می گردند.

a24 راه های کاهش وزن سریع در نوجوانان

۵) داشتن جدول رژیم غذایی برای نوجوانان چاق

از بهترین توصیه ها به منظور کم کردن وزن در نوجوانان این می باشد که جدول رژیم غذایی مناسب برای آنان چیده گردد که برای اینکار شما می توانید از متخصص تغذیه نیز مشاوره بگیرید. از جدول های رژیم غذایی که مورد تأیید منابع علمی می باشد ؛ به شرح زیر می باشد :

خوردن صبحانه در بازه زمانی ۶ الی ۱۰ صبح  – خوردن میان وعده پس از صبحانه – خوردن ناهار تا پیش از ساعت ۳ بعد از ظهر – خوردن عصرانه در ۲ الی ۴ ساعت پس از نهار – خوردن شام از ۵ تا ۷  شب – وجود حدود ۲ ساعت فاصله بین خواب شبانه و شام

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *