بیمه مسئولیت پزشکان راهی برای حمایت از کادر درمان

از خیلی از بچه ها که سوال می کنی، در آینده می خواهی چه کاره شوی؟ پاسخ می دهد: دکتر. این آرزوی خیلی از جوانان و نوجوانان است. یک بخش آن به خاطر موقعیت شغلی مناسب پزشکان است که می توانند در سطوح بالای درآمدی جامعه قرار بگیرند و تحصیلات بالایی داشته باشند. در جهت دیگر، نجات جان انسان ها و رهایی بخشیدن به آن ها از طریق درمان، راهی است که بسیاری از افراد انتخاب می کنند.

اما پزشک شدن به آسانی هم نیست. دوره تحصیل نسبتاً طولانی بوده و هزینه های آن نسبتاً بالاست. از طرف دیگر، تمام تئوری هایی که در کلاس آموزش دیده اید را باید به صورت تجربی نیز فرا بگیرید. دوره های آموزشی و مراحل رزیدنتی در کنار گذراندن طرح در مناطق مختلف، یکی دیگر از سختی هایی است که پزشکان با آن روبرو هستند.

بنابراین، با پیمودن این راه دراز، هر پزشکی با توجه به تخصص یا فوق تخصصی که کسب کرده می تواند در مراکز درمانی یا مطب های شخصی شروع به طبابت، جراحی و یا مشاوره پزشکی نماید. اما شغل پزشکی حساسیت بسیار بالایی هم دارد. این حساسیت از آنجا نشئات می گیرد که تشخیص و درمان صورت گرفته توسط پزشک مستقیماً با سلامتی افراد در ارتباط است. در کنار این موضوع به پیچیده بودن بدن انسان و همچنین نوع سبک زندگی افراد مختلف اشاره کنیم و همچنین خستگی ناشی از مراجعات مکرر در بازه زمانی کوتاه مدت، باعث بروز خطا در علم پزشکی می شود.

قصوری که در علم پزشکی اتفاق می افتند، به راحتی قابل حل شدن نیستند. گاهی خطای یک پزشک به قیمت از دست رفتن جان یک انسان تمام می شود. این موضوع بسیار بار روانی بالایی داشته و در برخی از پزشکان صدمات روحی جبران ناپذیری را به جای می گذارد. اما در کنار مسائل روانی و استرس های موجود، خطای یک پزشک که منجر به صدمه جسمی یا فوت بیمار شود، منجر به ایجاد تعهد مالی دیه هم برای پزشک خواهد شد.

به این معنی که در صورتی که توسط دادگاه پزشکی، پزشک مقصر شناخته شود، می بایست بر اساس درصد تعیین شده، دیه فرد را بپردازد. این غرامت غیر قابل بخشش بوده و هزینه بالایی هم به همراه دارد. حال اگر بیش از یک مورد هم در بازه زمانی کوتاه مدت اتفاق بیافتد، این هزینه چندین برابر خواهد بود.

اینجاست که پزشکان نیاز به حمایت دارند. این حمایت توسط شرکت بیمه به ایشان داده می شود. پزشکان در هر تخصص و شاخه ای که فعالیت می کنند، از داروساز و پزشک عمومی گرفته تا متخصصین و فوق تخصص های جراح که در روز چندین عمل جراحی انجام می دهند، می توانند با خرید بیمه مسئولیت پزشکان، این تعهد را از شرکت بیمه داشته باشند که در صورت بروز مشکل و تشخیص قصور پزشک توسط دادگاه، شرکت بیمه این مبلغ دیه را بر اساس سقف تعهد بیمه نامه ای که خریداری شده است پرداخت کند.

نکته خوبی که بیمه پزشکان دارد، این است که تا چهار سال بعد هم اگر شخصی شکایت کرد، می توان از بیمه مسئولیت خسارت را دریافت کرد. چرا که برخی از شکایت ها و مسائل پزشکی تا چند سال بعد به وجود می آیند.

توصیه ای که به پزشکان عزیز همیشه می شود این است که سقف بیمه نامه ای که خریداری می کنند، بیش از یک دیه کامل باشد. چرا که امکان دارد در طول بیمه نامه بیش از یک خسارت به وقوع پیوسته و تعهدات بیمه نامه جوابگوی میزان خسارت به وجود آمده نباشد.

یکی دیگر از نکات مهم، تمدید به موقع بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان است. در این زمینه البته نمایندگی بیمه معمولاً یادآوری می کند. اما نباید سهل انگاری کرد که حتی یک روز وقفه هم می تواند ریسک زیان مالی شدید به همراه داشته باشد.