لیست تجهیزات هوشمند سازی ساختمان و امکانات آن‌ها

تصور کنید وارد خانه می‌شوید، چراغ‌ها به طور خودکار روشن می‌شوند، دمای مطبوعی به استقبالتان می‌آید و موسیقی ملایمی فضا را پر می‌کند. این سناریوی رویایی، دیگر در دنیای فیلم‌های علمی تخیلی جای ندارد، بلکه با تجهیزات پیاده سازی خانه هوشمند ایرانی به حقیقت پیوسته است. خانه هوشمند فراتر از کنترل از راه دور لوازم خانگی است. این مفهوم، به یکپارچه‌سازی تجهیزات مختلف منزل با هدف ایجاد آسایش، امنیت و سهولت در زندگی اشاره دارد.

پکیج لوازم هوشمند سازی، یک خانه کاملا شخصی‌سازی‌شده را در اختیار شما قرار می‌دهد که بسیاری از دستورات در آن با استفاده از دستیار صوتی یا ریموت انجام می‌شوند. صرفه‌جویی در مصرف برق، افزایش راحتی، امنیت و افزایش سرعت انجام فرآیندها از مزایای استفاده از تجهیزات هوشمند سازی ساختمان است.

آشنایی با تجهیزات هوشمند سازی ساختمان و عملکرد هرکدام، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا برای خرید وسایل مورد نیاز خانه هوشمند کاملا متناسب با نیاز خود اقدام کنید و ساختمان مسکونی را به بهترین شکل هوشمند سازید. از مهم‌ترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان باید به این موارد اشاره کنیم.

.

قلب تپنده خانه هوشمند: پنل مرکزی و نمایشگر هوشمند

اگر می‌خواهید پکیج کامل خانه هوشمند را مدیریت کنید، به یک پنل مرکزی کنترل هوشمند نیاز دارید. این مرکز کنترل شامل یک مجموعه‌ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است تا امکان مدیریت بخش‌های مختلف را فراهم کند. این پنل مرکزی، معمولا برای مدیریت و کنترل بخش‌هایی مانند سیستم روشنایی هوشمند، آبیاری فضای سبز و سیستم تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از آن، دیگر لازم نیست نگرانی بابت چگونگی کنترل این موارد داشته باشید.

پنل‌های کنترل خانه هوشمند معمولا علاوه بر داشبورد مجازی آنلاین روی یک نمایشگر لمسی هم مجتمع می‌شوند تا در صورت قطع دسترسی به اینترنت، کنترل امور همچنان در دست شما باشند. انتخاب اندازه و ویژگی‌های این پنل هم تنها به نوع کاربری و سلیقه شما بستگی دارد و از ۷ تا ۷۰ اینچ متغیر است.

سیستم های کنترل دسترسی: به دنیای بدون کلید خوش آمدید

تصور کنید وارد محل کار خود می‌شوید، بدون اینکه کلیدی را جا به جا کنید یا رمز خاصی را به خاطر بسپارید. تنها با نزدیک شدن به درب ورودی، قفل به صورت خودکار باز می‌شود. این سناریوی به ظاهر تخیلی، با استفاده از سیستم‌های کنترل دسترسی به حقیقت پیوسته است. زمانی که افراد بخواهند وارد خانه‌ای هوشمند مجهز به سیستم کنترل دسترسی شوند، باید اطلاعات خاصی مانند اثرانگشت، بارکد، کارت، کف دست یا چهره را وارد کنند تا سیستم پس‌از بررسی داده‌های ذخیره‌شده، مجوز ورود فرد مجاز را صادر کند.

ورود و خروج افراد غیرمجاز در سازه به کمک این سیستم‌ها در خانه‌های مدرن و با استفاده از تجهیزات هوشمند سازی ساختمان، برطرف شده است. این سیستم به دلیل نشکن و ضد ضربه بودن، از به سرقت بردن اطلاعات یا ایجاد تغییر در آن‌ها جلوگیری می‌کند. سیستم‌های هوشمند کنترل دسترسی ممکن است از یک کیوسک دیجیتال یا گیت‌های کنترل دسترسی بهره ببرند.

کیوسک دیجیتال لمسی

کیوسک‌های دیجیتالی مانند این محصولات حالت تعاملی دارند و بیشتر در مکان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در محیط‌های تجاری همچنین می‌توان برای افزایش سرعت انجام فرآیندها از استندهای لمسی که مانند میز کار هوشمند هستند و اطلاعات را در کوتا‌ترین زمان نمایش می‌دهند، استفاده کرد. این محصولات بهتر است نشکن و ضدضربه باشند تا بدون نگرانی آن‌ها را در محیط قرار دهیم.

به نقل از متخصصان pollkiosk.com، کیوسک‌های دیجیتال به دلیل نگهداری حجم زیادی از اطلاعات و دسترسی‌های سخت‌افزاری متعدد، نیازمند تمهیدات امنیتی متعددی از جهت فیزیکی، احراز هویت‌های بیومتریک و حتی نرم‌افزاری هستند.

.

سیستم اعلام و اطفاء حریق هوشمند

سیستم اعلام و اطفاء از مهم‌ترین تجهیزات هوشمند سازی ساختمان است که با پخش شدن گاز کربن مونوکسید یا دود آتش در هوا، شروع به افراد حاضر در سازه درباره وجود خطر اطلاع‌رسانی می‌کند.

سیستم اعلام و اطفاء حریق از بهترین تجهیزات خانه هوشمند محسوب می‌شود که افزایش امنیت جانی و مالی افراد حاضر در ساختمان را به‌همراه دارد. سیستم‌ اطفاء حریق در برخی مدل‌ها به‌صورت دستی توسط اپراتور فعال می‌شود و در مدل‌های پیشرفته‌تر، زمانی که دما از حد خاصی بالاتر رفت، به‌صورت اتوماتیک اطلاع‌رسانی را با آژیر یا بوق‌های ممتد آغاز می‌کند.

سیستم های تهویه مطبوع و سنسور دما و رطوبت:

یکی از دغدغه‌های همیشگی ساکنین منازل، دستیابی به دمای مطلوب با کمترین مصرف انرژی است. ترموستات هوشمند، راه‌حلی ایده‌آل برای رفع این مشکل به شمار می‌رود. با نصب ترموستات هوشمند، می‌توانید دمای دلخواه خود را برای ساعات مختلف شبانه‌روز تنظیم کنید. این سیستم هوشمند می‌تواند بر اساس الگوهای رفتاری شما و همچنین افزایش یا کاهش دما و رطوبت موجود در خانه، به طور خودکار آن‌ها را تنظیم نماید. سنسورهایی اندازه‌گیری رطوبت و دما پای ثابت تجهیزات هوشمند سازی ساختمان به شمار می‌رود. با اندازه‌گیری رطوبت و دمای یک خانه، شرایط برای تهویه بهتر ساختمان نیز مهیا خواهد شد.

مهم‌ترین دلیل استفاده از این سیستم‌های هوشمند را می‌توان صرفه‌جویی در مصرف انرژی دانست. این سیستم‌ها در واقع قابلیت سرد یا گرم کردن خانه را دارند، بدون اینکه باعث اتلاف جریان شوند. ترموستات هوشمند با تنظیم هوشمندانه دما، در فصول سرد و گرم سال، مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این امر علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی، به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند.

.

کلید و پریز لمسی روشنایی هوشمند: رقص نور با فرمان شما

خاموش و روشن کردن چراغ‌های خانه به‌صورت دستی، مشکلی است که باعث ناراحتی افراد می‌شود. اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهید از راه دور لامپ‌های خانه را روشن یا خاموش کنید بهتر است به‌دنبال خرید و نصب این محصولات باشید. علاوه بر کنترل دستی، امکان تنظیم نور بر اساس سناریوهای مختلف نیز وجود دارد. برای مثال، می‌توانید سناریویی تعریف کنید که در هنگام غروب آفتاب، چراغ‌ها به طور خودکار روشن شوند و یا در زمان تماشای فیلم، نور به حالت کم‌سو درآید. این قابلیت، علاوه بر ایجاد فضایی دلنشین، در صرفه‌جویی مصرف انرژی نیز بسیار مؤثر است.

کلیدهای لمسی به‌گونه‌ای تولید می‌شوند تا با لمس دست کار کنند. یعنی زمانی که دستکش به دست دارید یا با استفاده از اجسام پلاستیکی، این کلیدها کارایی نخواهند داشت. همچنین در مدل‌های پیشرفته‌تر با استفاده از ریموت می‌توانید لامپ‌ها را خاموش و روشن کنید بدون اینکه جابه‌جا شوید. برای بهره‌مندی از این ویژگی‌ها می‌توانید به‌دنبال خرید محصولات برند نستک nestech یا برند سان‌آف sonoff باشید.

دستیار صوتی آمازون و گوگل: فرمانروایی با صدا

تجهیزات هوشمند سازی ساختمان، زمانی کاربردی هستند که با استفاده از آن‌ها دیگر لازم نباشد فعالیت‌های مختلف را خودتان انجام دهید. پس علاوه‌بر پنل مرکزی مدیریت به یک دستیار صوتی هم نیاز دارید. دستیار صوتی آمازون اکو که با نام الکسا نیز شناخته می‌شود از کاربردی‌ترین‌ها تکنولوژی‌های خانه هوشمند است که در حوزه‌های مختلف مانند پخش موسیقی، ایجاد لیست کار، تنظیم آلارم و پادکست به افراد کمک می‌کند.

دستیارهای صوتی گوگل نیز عبارت‌اند از Google Now و گوگل هوم. این سرویس‌ها هرکدام در انجام فرآیندهای به‌خصوصی به شما کمک می‌کنند و ازاین‌رو باید گفت هر 2 کاربردی هستند. گوگل هوم با هوش مصنوعی خود قابلیت تنظیم نور، دما و پخش موسیقی با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته‌اید دارد. همچنین با Google Now که در گوشی‌های اندروید به‌راحتی در دسترس است می‌توانید به ارسال پیام یا برنامه‌ریزی برای قرار ملاقات‌ها بپردازید.