تاریخ انتشار : یکشنبه 9 ژوئن 2024 - 14:23
2944 بازدید
کد خبر : 11512

ماشین‌تان داغ می‌کند؟ علائم خرابی رادیاتور را بشناسید!

ماشین‌تان داغ می‌کند؟ علائم خرابی رادیاتور را بشناسید!

اگر برای خودتان هم پیش نیامده باشد، حتما در فیلم‌ها دیده‌اید که راننده در جاده گیر می‌کند و از زیر کاپوت ماشینش دود و بخار خارج می‌شود. او بلافاصله پیاده شده و در کاپوت را باز می‌کند؛ کاری که در این مواقع نباید انجام داد. چون احتمالا مشکل از رادیاتور است و بخارهای داغی از

اگر برای خودتان هم پیش نیامده باشد، حتما در فیلم‌ها دیده‌اید که راننده در جاده گیر می‌کند و از زیر کاپوت ماشینش دود و بخار خارج می‌شود. او بلافاصله پیاده شده و در کاپوت را باز می‌کند؛ کاری که در این مواقع نباید انجام داد. چون احتمالا مشکل از رادیاتور است و بخارهای داغی از آن خارج می‌شود. رادیاتور مثل قلب دوم ماشین است و وظیفه خنک نگه‌داشتن در این مطلب به بررسی علائم خرابی رادیاتور ماشین و راه‌حل‌های عیب یابی و تعمیر آن می‌پردازیم.

نقش رادیاتور در خودرو چیست؟

رادیاتور یکی از اجزای حیاتی سیستم خنک‌کننده موتور در خودرو محسوب می‌شود و وظیفه اصلی آن جذب گرمای اضافی تولید شده توسط موتور و دفع آن به محیط اطراف است. موتور در حین کار، گرمای زیادی تولید می‌کند که اگر به‌طور موثر خنک نشود، به موارد زیر می‌انجامد:

  • آسیب جدی به موتور

  • کاهش کارایی موتور

  • افزایش مصرف سوخت

چرا رادیاتور ماشین خراب می‌شود؟

images_1717926647_66657af76251e ماشین‌تان داغ می‌کند؟ علائم خرابی رادیاتور را بشناسید!

خرابی رادیاتور ماشین دلایل مختلفی دارد که در ادامه به مهم‌ترین‌ها اشاره می‌کنیم.

کمبود یا نشتی مایع خنک‌کننده

  • کمبود مایع خنک‌کنندهاگر سطح مایع خنک‌کننده در رادیاتور یا مخزن ذخیره آن پایین باشد، به گرم‌شدن بیشاز‌حد موتور و خرابی رادیاتور منجر می‌شود.

  • نشتی مایع خنک‌کننده: نشتی در شلنگ‌ها، اتصالات، واشرها یا خود رادیاتور ممکن است باعث نشت مایع خنک‌کننده و افت سطح آن شود.

گرفتگی رادیاتور

  • ذرات معلق: گردوغبار، رسوبات، زنگ‌زدگی و سایر ذرات معلق در لوله‌ها و باله‌های رادیاتور جمع می‌شوند و جریان مایع خنک‌کننده را مختل می‌کنند.

  • جرم‌گرفتگی: استفاده از مایع خنک‌کننده نامناسب یا عدم تعویض به‌موقع آن منجر به رسوب‌گذاری و جرم‌گرفتگی در رادیاتور می‌شود.

خرابی فن

  • فن خنک‌کنندهفن رادیاتور برای کمک به گردش هوا از میان رادیاتور و خنک‌شدن مایع خنک‌کننده، هنگامی که خودرو در حال حرکت نیست یا سرعت کمی دارد، عمل می‌کند.

  • سنسور دماسنسور دمای موتور به فن سیگنال می‌دهد تا زمانی که موتور به دمای ایده‌آل برسد، روشن و خاموش شود.

مشکلات پمپ آب

پمپ آب، مایع خنک‌کننده را در سیستم خنک‌کننده به گردش در می‌آورد. اگر پمپ آب خراب شود، مایع خنک‌کننده به‌درستی در رادیاتور گردش نمی‌کند و موتور گرم می‌شود.

مشکلات ترموستات

ترموستات، دریچه‌ای است که جریان مایع خنک‌کننده به رادیاتور را کنترل می‌کند. اگر ترموستات خراب باشد، ممکن است در حالت بسته گیر کرده و از گردش مایع خنک‌کننده در رادیاتور جلوگیری کند یا اینکه در حالت باز گیر کند و مایع خنک‌کننده دائماً در حال گردش باشد؛ حتی زمانی که موتور سرد است.

آسیب فیزیکی

آسیب فیزیکی به رادیاتور یکی دیگر از دلایل خرابی آن است. رادیاتور ممکن است در اثر تصادف، برخورد با اشیا یا ضربه‌های دیگر آسیب ببیند. برای اجتناب از این مشکل، همیشه به سراغ رادیاتورهای باکیفیت و اصل بروید.

images_1717926630_66657ae69dee3 ماشین‌تان داغ می‌کند؟ علائم خرابی رادیاتور را بشناسید!

خرابی رادیاتور چه علائمی دارد؟

همانطور که گفتیم، خرابی رادیاتور منجر به گرم‌شدن بیش‌ازحد موتور می‌شود و به آن آسیب وارد می‌کند. بنابراین شما، به‌عنوان یک راننده، باید با علائم خرابی رادیاتور ماشین آشنا باشید تا مشکل را به‌موقع تشخیص دهید. برخی از علائم خرابی رادیاتور ماشین عبارت‌اند از:

گرم‌شدن بیش‌ازحد موتور

این نشانه، شایع‌ترین علامت خرابی رادیاتور است. اگر عقربه نشانگر دما روی داشبورد به‌طور غیرمعمولی بالا رفته یا چراغ هشداردهنده گرم‌شدن موتور روشن شود، ممکن است رادیاتور شما خراب شده باشد.

نشتی مایع خنک‌کننده

ممکن است در زیر خودرو یا در اطراف رادیاتور لکه‌های مایع خنک‌کننده را مشاهده کنید. این نشانه نشتی مایع خنک‌کننده است که ممکن است از شلنگ‌ها، اتصالات، واشرها یا خود رادیاتور باشد.

زنگ‌زدگی یا خوردگی رادیاتور

با گذشت زمان، رادیاتور در اثر قرار گرفتن در معرض مایع خنک‌کننده و هوا زنگ می‌زند یا خورده می‌شود. زنگ‌زدگی یا خوردگی باعث نازک‌شدن دیواره‌های رادیاتور و ایجاد سوراخ در آن می‌شود.

رنگ قهوه‌ای یا کثیف‌شدن مایع خنک‌کننده

قهوه‌ای بودن مایع خنک‌کننده، نشان‌دهنده وجود جرم یا ذرات معلق در آن است. جرم، جریان مایع خنک‌کننده را در رادیاتور مختل می‌کند و منجر به گرم‌شدن بیش‌ازحد موتور می‌شود.

صدای غیرمعمول

اگر در هنگام کار موتور، صدای تق‌تق یا جیرجیر از رادیاتور می‌شنوید، ممکن است فن یا پمپ آب شما خراب شده باشد.

بخار از رادیاتور

اگر از رادیاتور بخار خارج می‌شود، ممکن است نشانه تحت فشار بودن رادیاتور یا خرابی واشر سرسیلندر باشد.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید هرچه سریع‌تر یک مکانیک باتجربه، رادیاتور ماشین را بررسی و تعمیر کند. زیرا خرابی رادیاتور منجر به مشکلات جدی و پرهزینه می‌شود.

چگونه مشکل خرابی رادیاتور را رفع کنیم؟

اگر به خرابی رادیاتور ماشین خود مشکوک هستید، حتما در اسرع وقت، آن را عیب‌یابی و تعمیر کنید. در ادامه به مراحل عیب‌یابی و رفع مشکل خرابی رادیاتور اشاره کرده‌ایم:

علائم را بررسی کنید

به علائم خرابی رادیاتور ماشین که در بخش قبلی ذکر شد، توجه کنید. علائمی، مانند گرم‌شدن بیش‌ازحد موتور، نشتی مایع خنک‌کننده، زنگ‌زدگی رادیاتور، کثیفی مایع خنک‌کننده، صداهای غیرمعمول و بخار از رادیاتور را بررسی کنید.

سطح مایع خنک‌کننده را بررسی کنید

اولین قدم برای عیب‌یابی رادیاتور، بررسی سطح مایع خنک‌کننده است. سطح مایع را زمانی که موتور خنک است، مورد بررسی قرار دهید. مخزن ذخیره مایع خنک‌کننده را پیدا و سطح مایع را با علامت «حداقل» یا «حداکثر» روی مخزن مقایسه کنید. اگر سطح مایع پایین است، باید آن را به سطح مناسب برسانید.

نشتی را بررسی کنید

تمام شلنگ‌ها، اتصالات و واشرهای رادیاتور را به‌دقت بررسی کنید تا نشتی نداشته نباشد. به‌دنبال لکه‌های مایع خنک‌کننده در زیر خودرو یا در اطراف رادیاتور باشید. اگر نشتی پیدا کردید، باید منبع نشتی را شناسایی و آن را تعمیر یا تعویض کنید.

رادیاتور را از نظر زنگ‌زدگی یا خوردگی بررسی کنید

رادیاتور را به‌دقت از نظر زنگ‌زدگی یا خوردگی بررسی کنید. اگر چنین مواردی را مشاهده کردید، باید رادیاتور را عوض کنید.

مایع خنک‌کننده را بررسی کنید

مایع خنک‌کننده را از نظر رنگ و وضوح بررسی کنید. اگر قهوه‌ای یا کثیف به‌نظر می‌رسید، باید آن را تخلیه و با مایع خنک‌کننده جدید جایگزین کنید.

فن و پمپ آب را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که فن رادیاتور به‌درستی کار می‌کند. هنگامی که موتور روشن است، باید صدای فن را بشنوید. در ضمن می‌توانید با استفاده از یک پر یا دست خود، بررسی کنید که آیا فن در حال چرخش است یا خیر. پمپ آب را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید که به‌درستی کار می کند. اگر متوجه شدید که فن یا پمپ آب خراب است، باید آن‌ها را عوض کنید.

رادیاتور را تحت فشار قرار دهید

اگر تمام مراحل بالا را بررسی کردید و هنوز مشکل را نیافتید، ممکن است لازم باشد رادیاتور را توسط یک مکانیک مجرب تحت فشار قرار دهید. این کار برای بررسی وجود سوراخ یا ترک در رادیاتور انجام می‌شود.

نکات مهم در مورد رفع خرابی رادیاتور خودرو:

  • اگر به مراحل عیب‌یابی یا تعمیر رادیاتور تسلط ندارید، باید به یک مکانیک مجرب مراجعه کنید.

  • از استفاده از آب معمولی، به‌عنوان مایع خنک‌کننده اجتناب کنید.

  • از مخلوط آب و ضدیخ مناسب استفاده کنید.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی علائم خرابی رادیاتور ماشین پرداختیم و به شما یاد دادیم که چگونه عیب‌یابی کرده و مشکل را برطرف کنید. به یاد داشته باشید که رادیاتور، نقش حیاتی در خنک نگه‌داشتن موتور خودرو دارد و خرابی آن منجر به مشکلات جدی و پرهزینه می‌شود. بنابراین، مراقبت از رادیاتور و انجام سرویس‌های دوره‌ای بسیار مهم است. در ضمن، علاوه بر نکات گفته‌شده، از رانندگی در شرایط گرمای شدید به‌مدت طولانی نیز خودداری کنید. زیرا این کار باعث داغ‌شدن بیش‌ازحد و خرابی رادیاتور ماشین می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره رادیاتور آب سراتو، اینجا کلیک کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.