خرید انواع قهوه، نکات و ترفندها

قهوه یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌های جهان است که خواص بسیار زیادی دارد. قهوه با داشتن ماده محرکی به نام کافئین، سطح انرژی بدن را افزایش داده و به بهبود سلامت مغز کمک می‌کند. همچنین برخی از تحقیقات نشان داده که ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مانند پارکینسون، آلزایمر، دیابت نوع دو و حتی بیماری‌های کبدی با مصرف قهوه کاهش می‌یابد. با توجه به همین خواص و مزه بی‌نظیر، بسیاری از مردم هر روز قهوه می‌نوشند. اگر شما هم در این دسته قرار دارید و دائما به دنبال خرید قهوه با کیفیت هستید، ما به شما خرید قهوه عمده را پیشنهاد می‌کنیم تا در کنار صرفه اقتصادی، از کیفیت مناسب نیز بهره‌مند شوید. در ادامه به معرفی قهوه‌های معروف و ترفندهای خرید قهوه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

قهوه تام کینز

قهوه تام کینز یکی از محبوب‌ترین محصولات شرکت سانتوس بوده و در سال 1395 وارد حوزه نوشیدنی شده است. پس از مدت بسیار کوتاه، به دلیل استقبال گسترده، شرکت سانتوس محصولات دیگری مانند هات چاکلت، پودر کاکائو و قهوه ترک را نیز تولید کرد. از قهوه‌های معروف تام کینز می‌توان به تام کینز 100 درصد روبوستا، دانه 90 و 80 درصد کولی تام کینز و تام کینز اتیوپی 100درصد عربیکا اشاره کرد.

 

قهوه کافی میت

قهوه را می‌توان با شیر نیز سرو کرد. اما گاهی اوقات، به جای شیر از نوعی کریمر به نام کافی میت استفاده می شود که طعمی شیرین به قهوه می‌دهد. این ماده حالت کرمی دارد اما به صورت پودر نیز وجود دارد. کافی میت بعد از دم کردن قهوه به آن اضافه می‌شود. بهتر است به ازای یک فنجان قهوه، دو قاشق چایخوری کافی میت اضافه شود. کافی میت شامل شکر، شیره نشاسته، روغن پنبه دانه و… است و به شیرهای گیاهی شباهت دارد.

 

قهوه دانمارکی

قهوه دانمارکی بیشتر در سبک‌های اسپرسو و کاپوچینو سرو می‌شود و از دیگر انواع قهوه‌های اروپایی متمایز است. استفاده از کرم در قهوه‌های دانمارکی رایج می‌باشد. قهوه دانمارکی به دلیل طعم متمایز و فرم خاص، در کشورهای دیگر نیز مشهور شده است.

 

قهوه نسکافه

نسکافه، از ترکیب کردن عصاره پودری قهوه خالص با آب داغ تهیه می‌شود. حتی مطالعات نشان داده خطر مرگ در افرادی که نسکافه می‌نوشند، 25 درصد کمتر از افرادی است که نسکافه نمی‌نوشند. نسکافه بدون شکر به دلیل وجود منیزیم و پتاسیم، به کاهش وزن و تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. البته بهتر است این نوشیدنی را بدون شکر مصرف کنید تا قند خون و وزنتان بالا نرود.

 

قهوه استارباکس

استارباکس بزرگترین کافی شاپ زنجیره‌ای دنیا محسوب می‌شود که بیش از 30 هزار شعبه در سراسر دنیا دارد. این شرکت قهوه‌های مختلفی مانند starbucks pike place، starbucks French، starbucks caffe Verona و… را ارائه می‌دهد که هر یک طعم خاص خود را دارد. مثلا قهوه starbucks French هیچگونه طعم تلخی ندارد و اسیدیته آن پایین است. اگر دنبال یک قهوه خالص هستید، قهوه استارباکس بهترین انتخاب خواهد بود.

 

چند نکته برای انتخاب قهوه مناسب

قهوه‌ها انواع بسیار زیادی دارند و طعم آن‌ها با یکدیگر یکسان نیست. به همین دلیل بهتر است قبل از خرید قهوه، اطلاعات کافی کسب کنید. نکات زیر به شما در خرید بهترین برند قهوه کمک می‌کند:

 

نوع قهوه را در نظر بگیرید

شاید فکر کنید که قهوه‌ها با یکدیگر تفاوتی ندارند. اما قهوه از نظر اندازه، نحوه دم کردن، فرآیند آماده‌سازی و… با یکدیگر فرق دارند و به همین دلیل طعم متفاوتی ایجاد می‌کنند. در این میان، قهوه عربیکا و روبوستا از معروف‌ترین قهوه‌های دنیا هستند:

 

·         قهوه عربیکا

قهوه عربیکا یکی از گران‌ترین قهوه‌های دنیاست که طعم و عطر بسیار خاصی دارد. این نوع قهوه کافئین کمتری دارد اما قند و چربی بیشتری در خود جای داده است. دانه‌های عربیکا بیضی شکل هستند و اسیدیته کمتری دارند.

·         قهوه روبوستا

قیمت قهوه روبوستا نسبت به عربیکا، به دلیل شرایط رشد ساده‌تر معمولا کمتر است. روبوستا تلخ‌تر بوده و اسیدیته نسبتا پایینی دارد. روبوستا پایه تهیه قهوه‌های اسپرسو و نوشیدنی‌های پایه اسپرسو مانند لاته و کاپوچینو محسوب می‌شود.

 

درجه رست را در نظر بگیرید

درجه رست قهوه به میزانی اطلاق می‌شود که قهوه با دمای معین و در زمان مشخصی برشته می‌شود تا رنگ، عطر و طعم مورد نظر حاصل گردد. درجه رست قهوه می‌تواند درجه لایت، مدیوم و دارک باشد که هرکدام ممکن است ویژگی‌ها و طعم‌های متفاوتی داشته باشد.

·         درجه رست سبک‌تر با طعم اسیدی

در این نوع، زمان رست کم بوده و دانه‌های روشن قهوه ایجاد می‌شود. دمای مورد نظر معمولا بین 180 تا 205 درجه است. این نوع قهوه معمولا اسیدیته بالایی دارد و برای افرادی که از مشکل معده رنج می‌برند، مناسب نیست.

·         درجه رست تیره‌تر با طعم شیرین‌تر

این نوع قهوه که به قهوه مدیوم-دارک یا دارک نیر معروف است، زمان پخت بیشتری دارد و نهایتا که طعم و مزه دودی، سوخته و شدیداً تلخی به خود می‌گیرد. اسیدیته این قهوه نسبت به قهوه لایت چندان بالا نیست.

 

اندازه آسیاب را در نظر بگیرید

میزان آسیاب قهوه با توجه به شیوه دم کردن آن متفاوت است. به طور کلی، قهوه یا به صورت دانه درشت یا ریز آسیاب می‌شود. دستگاه‌هایی مانند فرنچ پرس، موکاپات، سایفون و… اندازه قهوه را تعیین می‌کنند.

·         اندازه درشت

قهوه‌های دانه درشت یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دم کردن قهوه با فرنچ پرس هستند. از طرفی اگر قهوه خیلی تلخ دوست ندارید، بهتر است از قهوه‌های دانه درشت استفاده کنید. پودر قهوه درشت برای Cold brew نیز انتخاب خوبی خواهد بود.

·         اندازه ریز

اگر فرصت کمی برای دم کردن قهوه دارید، از قهوه‌های دانه ریز استفاده کنید. البته این نوع نوشیدنی معمولا مزه تلخ بیشتری دارد اما عطر و رایحه بسیار منحصر به‌فردی خواهد داشت.