تست سرطان سينه در منزل

خودآزمایی پستان روشی ساده و موثر برای زنان برای تشخیص هرگونه تغییر یا ناهنجاری در بافت پستان است که ممکن است نشان دهنده سرطان سینه باشد. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که زنان در دهه 20 سالگی خودآزمایی سینه را شروع کنند و این کار را به صورت ماهانه ادامه دهند.

تشخیص و علل کمبود شیر مادر را در نودی بدانید.

بهترین زمان برای خودآزمایی سرطان سینه

بهترین زمان خودآزمایی برای تشخيص سرطان سينه در منزل از طریق لمس و مقایسه پستان‌ها، در زمانی است که سینه‌ها سفت و دردناک نباشند (ترجیحا بعد از پایان عادت ماهانه). حالت طبیعی پستان خود را به یاد داشته باشید تا تغییرات ماهانه آن را متوجه شوید. ساده ترین راه برای لمس سینه زمانی است که پوست خیس و لغزنده یا صابونی است.

مراحل انجام خودآزمایی پستان در خانه به شرح زیر است:

با ایستادن در مقابل آینه در حالی که بازوهای خود را در کنار خود قرار داده اید شروع کنید. به دنبال هر گونه تغییر در اندازه یا شکل سینه ها، هر گونه فرورفتگی یا چروک شدن پوست، یا هر تغییری در ظاهر نوک سینه های خود باشید.

 

بازوهای خود را بالای سر خود ببرید و از زاویه ای متفاوت به دنبال تغییرات مشابه باشید.

 

به پشت دراز بکشید و یک بالش زیر شانه راست خود قرار دهید. از دست چپ خود برای احساس هرگونه توده یا ناهنجاری در سینه راست خود استفاده کنید. از بالشتک های انگشتان خود استفاده کنید، نه از نوک آن، و دست خود را در دایره های کوچک حرکت دهید و هر چیزی که به نظر می رسد توده یا ضخیم است را احساس کنید.

 

هنگام حرکت دست خود به دور سینه از سطوح مختلف فشار، از فشار کم تا فشار سفت استفاده کنید.

 

دست خود را به سمت پایین به ناحیه زیر سینه ببرید و هرگونه توده یا ناهنجاری در بافت را احساس کنید.

 

این روند را روی سینه چپ خود تکرار کنید.

 

اگر در طی خودآزمایی متوجه هر گونه تغییر در بافت پستان خود شدید، مهم است که برای ارزیابی بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید، بیشتر توده های سینه سرطانی نیستند، اما همیشه بهتر است در این مورد احتیاط کنید و در صورت داشتن هر گونه نگرانی به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

 

خودآزمایی منظم پستان، همراه با معاینات بالینی پستان و ماموگرافی سالانه، می تواند به تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه و زمانی که قابل درمان است کمک کند.