چگونه در بورس سهام بخریم؟

بورس یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران است که با توجه به ویژگی‌هایی مانند: امنیت بالا، نقدشوندگی و سهولت انجام معاملات از طریق سامانه‌ آنلاین، طرفداران زیادی دارد. از طرف دیگر افرادی هستند که به دلیل عدم آگاهی از نحوه‌ خرید و فروش سهام، آن را سخت می‌پردارند. در این مطلب مروری داریم به نحوه دریافت کد بورسی و کد معاملاتی و در ادامه می‌آموزیم که چگونه در بورس سهام بخریم و ثبت سفارش کنیم.

آموزش خرید و فروش سهام

آموزش خرید و فروش سهام در بازار بورس شامل چند مرحله به شرح زیر است:

  • دریافت کد بورسی و کد معاملاتی
  • شارژ حساب معاملاتی
  • ثبت سفارش خرید و فروش

تمام مراحل بالا به صورت آنلاین انجام می‌شوند و نیاز به مراجعه به هیچ نهادی نیست. حتی آموزش‌های مربوط به تکنیک‌های معامله‌گری و مهارت‌های بورسی نیز به صورت مجازی قابل ارائه هستند. این موضوع را می‌توان یکی از دلایل محبویت بازار بورس به حساب آورد. در ادامه مراحل آموزش خرید و فروش سهام را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

دریافت کد بورسی و کد معاملاتی

برای خرید و فروش سهام در بازار بورس، ما باید کد بورسی و کد معاملاتی دریافت کنیم. کد بورسی شناسه‌ای منحصر به فرد است که از طرف سازمان بورس و به واسطه سامانه سجام ارائه می‌شود. کد معاملاتی هم شناسه‌ای است که به ازای هر فرد و  از طرف کارگزاری‌ها (برای خرید و فروش سهام در سامانه معاملاتی) صادر می‌شود. بنابراین شما باید در دو نهاد سجام و کارگزاری ثبت نام کنید.

البته کارگزاری آگاه شرایطی را فراهم کرده است تا همه کاربران با یک بار تکمیل فرم‌ها، ثبت نام در هر دو سامانه را انجام دهند. همچنین در این روش احراز هویت هر دو نهاد به صورت غیر حضوری و طریق نرم‌افزار آساتریدر انجام می‌شود. کافیست به آدرس ex.agah.com مراجعه و مراحل ثبت نام را طی کنید. پس از گذشت چند روز کد معاملاتی و کد بورسی را دریفات خواهید کرد و می‌‌توانید به خرید و فروش سهام در بازار بورس بپردازید.

شارژ حساب معاملاتی

مرحله دوم آموزش خرید و فروش سهام، شارژ حساب معاملاتی است. شما برای خرید و فروش سهام نیاز به پرداخت شتابی دارید. برای این منظور باید حساب معاملاتی را شارژ کنید. زمان خرید، اگر حساب معاملاتی از قبل شارژ داشته باشد، مبلغ از آن کسر خواهد شد. اگر موجودی حساب معاملاتی کمتر از مقدار مورد نیاز برای خرید باشد، در همان لحظه پرداخت شتابی انجام می‌دهید، حساب معاملاتی شارژ می‌شود و می‌توانید سفارش خرید را ثبت کنید.

آموزش خرید سهام

سومین مرحله از آموزش خرید و فروش سهام، ثبت سفارش است. قبل از توضیح روش خرید، این موضوع را در نظر داشته باشد که در بازار بورس امکان ثبت سفارش با مبلغ کمتر از 500 هزار تومان وجود ندارد. به عبارتی کف خرید هر سهم می‌تواند برابر با 500 هزار تومان باشد. حال با توجه به ارزش و قیمت سهم، ممکن است 500 هزار تومان، با 500 سهم از نماد «الف» و 250 سهم از نماد «ب» برابری کند. یعنی قیمت هر سهم «الف»، 1000 تومان و قیمت هر سهم «ب» 2500 تومان بوده است.

مورد مذکور درباره عرضه اولیه صدق نمی‌کند. در خرید عرضه‌های اولیه، محدودیت تعداد سهم و بازه قیمتی برای هر یک سهم تعیین می‌شود اما مورد «حداقل خرید 500 هزار تومان» وجود ندارد.

باز می‌گردیم به موضوع آموزش خرید سهام، برای این منظور شما می‌توانید به دو روش اقدام کنید. روش اصلی که بیشتر معاملات از طریق آن انجام می‌شود، ثبت سفارش در ساعت معاملاتی است. کافیست در سامانه معاملاتی نام نماد را جست‌وجو و سپس روی آن کلیک کنید. طبق تصویر زیر (1)، شما مجاز به خرید سهم نماد مورد نظر در بازه قیمتی مدرج هستید. در بخش (2) تصویر باید تعدادی که تمایل به خرید دارید را بنویسید. بخش (3) «حساب نزد کارگزاری» همان حساب معاملاتی است. اگر حساب معاملاتی از قبل شارژ داشته باشد، مبلغ آن در بخش (4) نمایش می‌یابد. همچنین اگر از این سهم در از پرتفوی شما موجود باشد، در بخش (5) تعداد آن را مشاهده می‌کنید. در نهایت با فشردن کلید «خرید» (6)، خرید سهام انجام می‌شود.

همانطور که در ابتدای مبحث آموزش خرید سهام ذکر شد، ثبت سفارش به دو روش انجام می‌شود. در روش دوم که معمولا برای سفارشات پیش گشایش (8:45 تا 9 صبح) کاربرد دارد، شما فرم بالا را تکمیل و روی کلید «ثبت در سفارشات در انتظار» (7) کلیک می‌کنید. سفارش ذخیره می‌شود و کافیست در زمان مد نظر (مثلا پیش گشایش) آن را ارسال کنید.

آموزش فروش سهام

آموزش خرید و فروش سهام تا حد زیادی شبیه هم هستند. برای فروش سهم در ساعت معاملاتی، مانند قبل نام نماد را جست‌وجو و آن را انتخاب کنید، البته امکان انتخاب از داخل سبد دارایی هم وجود دارد. در پنجره‌ای که باز می‌شود وارد بخش فروش شوید (1)، اطلاعات مانند حالت قبل باید تکمیل شود و در انتها روی کلید «فروش» (2) کلیک کنید. همچنین برای فروش هم امکان «ثبت در سفارشات در انتظار» (3) وجود دارد.

سخن آخر

برای افرادی که به تازگی وارد بازار بورس شده‌اند، معمولا سوالاتی چون: چگونه در بورس سهام بخریم؟ چطور معامله کنیم که متحمل زیان نشویم؟ چگونه از بازار بورس سود کسب کنیم؟ و از این قبیل پیش می‌آید. اگرچه پرسیدن این سوال‌ها طبیعی است، اما باید بدانید که تکنیک‌های بورسی به آموزش خرید و فروش سهام محدود نمی‌شود. یک معامله‌گر حرفه‌ای به روش‌های تحلیلی تسلط دارد و می‌تواند آینده قیمت سهام را بر اساس آمار و اطلاعات پیش‌بینی کند. بنابراین اگر شما هم می‌خواهید به صورت حرفه‌ای در این بازار فعالیت کنید، تنها به آموزش خرید و فروش سهام قانع نباشید و شرکت همه در دوره‌های آموزش بورس را در برنامه خود قرار دهید.