پیگیری وام مشاغل خانگی

پیگیری وام مشاغل خانگی

سامانه های الکترونیکی بسیاری برای پیگیری وام ها و دیگر امور وجود دارند که سامانه مشاغل خانگی هم از آن دسته است. با ما همراه باشید تا تعریفی از مشاغل خانگی و چگونگی پیگیری وام مشاغل خانگی را بیان کنیم .مطابق قانون حمایت از مشاغل خانگی و ساماندهی، این مشاغل فعالیت های هستند که به وسیله ی یک یا چند عضو از یک خانواده در محوطه مسکونی خود که در چهارچوب کسب و کاری بدون ایجاد هیچ گونه مزاحمت و اختلالی برای همسایگان و سایر واحدهای مسکونی انجام می پذیرد و در نهایت منجر به تولید کالای قابل عرضه در بازار خارج از محوطه مسکونی می شود.

پیگیری وام مشاغل خانگی و رشته های مربوط به آن

با توجه به مصوبات ستاد حمایت از مشاغل خانگی و سازماندهی آنها رشته های که شامل این مشاغل خانگی می شوند عبارتند از:

کشاورزی، فرش بافی، صنایع دستی، دامپروری، خدمات تولیدی، صنعتی و فناوری می باشد. همچنین فهرستی از این رشته ها به همراه اطلاعاتی درباره هر یک از آنها در سایت وزارت کار و امور اجتماعی موجود است.

پیشنهاد دادن شغلی جدید به مشاغل خانگی

چنانچه مشاغل مورد نظر شما در فهرست مشاغل خانگی موجود نمی باشد شما می توانید با پر کردن فرم ثبت نام شغل مورد نظر خود را پیشنهاد کنید.این پیشنهادات بررسی شده و در صورت تصویب نهایی به فهرست این مشاغل خانگی اضافه می شوند.

پیگیری وام مشاغل خانگی

چگونگی فعالیت در مشاغل خانگی

فعالیت در این مشاغل به سه صورت انجام می شود که عبارتند از :

1/ انجام کار زیر نظر کارفرما در خارج از محوطه مسکونی و کارمزدی.

2/ انجام کار به صورت مستقل که از تامین مواد اولیه گرفته تا عرضه محصولات در بازار خارج از محوطه مسکونی میباشد.

3/ انجام کار به صورت گروهی یا مشارکتی که این شراکت با بنگاه های تامین کننده مواد اولیه میباشد که به آن کسب و کار خوشه ای می گویند.

چگونگی ثبت نام برای مشاغل خانگی

قبل از راه اندازی سامانه ثبت نام برای این مشاغل متقاضی می بایست به صورت حضوری جهت ثبت نام مراجعه می‌کرد . اما با راه اندازی سامانه ثبت نام مشاغل خانگی سریع تر انجام شده و تنها از طریق همین سامانه انجام می شود. این فرم ثبت نام در سایت وزارت کار و امور اجتماعی در قسمت مشاغل خانگی قرار دارد که متقاضی می بایست با توجه به شرایط خود اعم از مستقل، تحت پوشش یا پشتیبان این فرم را پر کرده، چاپ کند و به ادارات تعاونی یا دستگاه های اجرایی مربوطه ارائه کند. متقاضی می بایست مهارت و تخصص کافی برای انجام شغل مورد نظر خود داشته باشد.

برای ثبت نام و پیشنهاد مشاغل جدید روی تصویر زیر کلیک کنید .

پیگیری وام مشاغل خانگی

داشتن مجوز برای شروع فعالیت خانگی

تمامی متقاضیان مشاغل خانگی چه مستقل و چه پشتیبان جهت انجام فعالیت مورد نظر خود نیازمند دریافت مجوز میباشند.

شرایط و مراحل دریافت مشاغل

این شرایط به دو دسته تقسیم می شوند : عمومی و اختصاصی. متقاضیان دارای شرایط ابتدا باید فرم ثبت نام را تکمیل کرده و مدارک مورد نیاز را به دستگاه های اجرائی مربوطه ارائه کنند. بعد از اینکه بررسی های لازم انجام و طرح مورد نظر مورد تایید دستگاههای اجرائی قرار گرفت مجوز انجام فعالیت مورد نظر توسط سازمان کار و امور اجتماعی صادر میشود. همچنین اطلاعاتی درباره ی شرایط صدور مجوز عمومی و خصوصی در قسمت مشاغل خانگی قرار دارد .

عرضه ی محصولات خانگی

با توجه به قوانین حمایت از مشاغل خانگی و سازماندهی آنها فروش محصولات در بازارهای خارج از محل سکونت انجام میپزیرد و فروش این محصولات در محیط مسکونی ممنوع است. به همین دلیل بازارهایی محلی به صورت موقت برای فروش این محصولات در نظر گرفته شده است.

نظارت بر مشاغل خانگی

نظارت بر این مشاغل شامل سه مرحله میباشد : قبل از پرداخت تسهیلات، در حین پرداخت و بعد از پرداخت. اطلاعاتی درباره ی نحوه ی نظارت بر این مشاغل خانگی در سایت وزارت کار و اموراجتماعی در قسمت مشاغل خانگی موجود می باشد.

امکان فعالیت همزمان در چندین رشته

در صورت تایید دستگاه های اجرائی مربوطه میتوان به صورت همزمان در چندین رشته فعالیت کرد. همچنین نباید ساعت کاری هریک از شاغلین بیشتر از چهل وچهار ساعت در هفته باشد.

شرایط انجام کسب وکار خانگی

لازمه ی انجام چنین کسب وکاری انجام فعالیت تنها توسط اعضای خانواده و محیط مسکونی انجام شود. همچنین حجم تولید متناسب با فضای محیط مسکونی بوده و بدون ایجاد آلودگی های زیست محیطی، صوتی و بصری باشد.

دریافت وام و تسهیلات برای متقاضیان مشاغل خانگی

متقاضیانی که مجوز کسب و کار مورد نظر آنها توسط دستگاه های اجرائی مربوطه تایید شده است میتوانند از وام استفاده کنند.

حمایت بیمه از شاغلین کسب و کار خانگی

متقاضیان مشمول میتوانند با ارائه ی مجوز خود از بیمه ی تامین اجتماعی و مزایای آن استفاده کنند. روستائیان و عشایر مشمول بیمه تامین اجتماعی تابع قوانین و مقررات مربوطه میباشند.

حمایت هایی که از شاغلین کسب و کار خانگی میشود

در صورت دارا بودن شرایط لازم میتوانند از انواع حمایت ها مانند حق بیمه خویش فرما، تسهیلات و بازارهای محلی برای عرضه ی محصولات خانگی خود و… بهره مند شوند.

شرایط دریافت وام برای مشاغل خانگی

افرادی که میخواهند از این تسهیلات استفاده کنند بایستی شغل خانگی خود را در طرح سازماندهی و حمایت از مشاغل خانگی که در حال اجرا میباشد ثبت کنند.

فرم های ثبت نام و اطلاعات لازم در سامانه مشاغل خانگی قرار دارد.این فرم های ثبت نام توسط دستگاه‌های اجرایی مربوطه بررسی و درصورت تایید طرح مجوز مربوط به کسب و کار صادر می‌شود.

مراحل دریافت وام برای مشاغل خانگی

متقاضی باید دارای مهارت و تخصص کافی برای انجام شغل خانگی مورد نظر خود باشد.چنانچه شغل مورد نظر شما در فهرست مشاغل خانگی باشد شما میتوانید شغل مورد نظر خود را پیشنهاد کرده و توسط اداره کار و امور اجتماعی بررسی گردد و در صورت تائید به لیست مشاغل خانگی اضافه گردد.

افرادی که فرم ثبت نام تحت پوشش را تکمیل می‌کنند چنانچه دارای شرایط لازم باشند به شخص پشتیبان معرفی می‌شوند.فعالیت هر یک از اعضای خانواده باید با موافقت و رضایت سرپرست خانواده باشد.افرادی که می‌خواهند در قالب تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی ثبت نام کنند ابتدا باید گزینه ای تعاونی را انتخاب کرده و چنانچه تعاونی تامین نیاز تشکیل شود می توانند در قسمت پشتیبان حقوقی ثبت نام خود را انجام دهند. بعد از تکمیل فرم ثبت نام چنانچه از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان دارید روی علامت ثبت نام کلیک کرده و ثبت نام خود را قطعی کنید.تعیین میزان تسهیلات مورد نیاز توسط دستگاه های اجرایی مربوطه انجام میگیرد.