شایع ترین سردردهای اولیه

سردردهای اولیه زمانی اتفاق می‌افتند که درد در سر شما باشد. به عبارت دیگر، سردرد شما توسط چیزی که بدن شما با آن درگیر است، مانند بیماری یا آلرژی، ایجاد نمی شود. این سردردها می توانند اپیزودیک یا مزمن باشند:

سردردهای اپیزودیک ممکن است هر چند وقت یکبار اتفاق بیفتند اما بیش از ۱۵ روز در یک ماه رخ نمی دهد. آنها می توانند از نیم ساعت تا چند ساعت دوام بیاورند. سردردهای مزمن پایدارتر هستند. آنها بیش از ۱۵ روز در ماه رخ می دهند. در این موارد، یک برنامه مدیریت درد ضروری است.

سردرد تنشی

اگر سردرد تنشی دارید، ممکن است یک احساس کسل کننده و دردناک در سرتاسر سر خود احساس کنید. ضربان دار نیست حساسیت در اطراف گردن، پیشانی، پوست سر یا عضلات شانه نیز ممکن است رخ دهد. هر کسی ممکن است دچار سردرد تنشی شود. استرس اغلب آنها را تحریک می کند.

 

سردرد خوشه ای

سردرد خوشه ای با درد شدید سوزش و سوراخ کردن مشخص می شود. آنها در اطراف یا پشت یک چشم یا در یک طرف صورت در یک زمان رخ می دهند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. تورم، قرمزی، گرگرفتگی و تعریق در سمتی که تحت تاثیر سردرد قرار گرفته است.
  2. احتقان بینی و ریزش چشم در همان سمت سردرد

این سردردها به صورت متوالی بروز می کنند. هر سردرد فردی می تواند از ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت طول بکشد. در طول یک خوشه، اکثر افراد یک تا چهار سردرد در روز را تجربه می‌کنند، معمولاً هر روز تقریباً در همان زمان. پس از برطرف شدن یک سردرد، به زودی سردرد دیگری به وجود می آید.

یک سری از سردردهای خوشه ای می تواند روزانه برای ماه ها در یک زمان باشد. در ماه‌های بین خوشه‌ها، افراد بدون علامت هستند. سردردهای خوشه ای در بهار و پاییز شایع ترند. آنها همچنین سه برابر منبع قابل اعتماد در مردان شایع تر هستند. پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث سردردهای خوشه ای می شود.

میگرن

درد میگرن یک نبض شدید از عمق سر شماست. این درد می تواند تا روزها ادامه داشته باشد. سردردهای میگرنی به طور قابل توجهی توانایی شما را برای انجام کارهای روزمره محدود می کند. درد میگرن ضربان دار و معمولاً یک طرفه است. افراد مبتلا به سردردهای میگرنی اغلب به نور و صدا حساس هستند. حالت تهوع و استفراغ نیز معمولاً رخ می دهد. برخی از سردردهای میگرنی با اختلالات بینایی همراه هستند. حدود یک سوم افراد مورد اعتماد این علائم را قبل از شروع سردرد تجربه خواهند کرد. که به عنوان هاله میگرنی شناخته می شود، ممکن است باعث شود شما ببینید:

  1. چراغ چشمک زن
  2. نورهای درخشان
  3. خطوط زیگزاگ
  4. ستاره ها
  5. نقاط کور
  6. هاله ها همچنین می توانند شامل سوزن سوزن شدن در یک طرف صورت یا یک بازو و مشکل در صحبت کردن باشند. سردردهای میگرنی ممکن است در خانواده شما وجود داشته باشد یا می تواند با سایر بیماری های سیستم عصبی مرتبط باشد. زنان سه برابر بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به میگرن هستند. افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیز در معرض خطر ابتلا به میگرن هستند.

مطالب مرتبط: آزمایشات های خون برای سرطان سینه

محرک های رایج میگرن شامل عوامل محیطی مانند:

  1. اختلال خواب
  2. کم آبی بدن
  3. وعده های غذایی را حذف کرد.
  4. برخی از غذاها
  5. نوسانات هورمونی
  6. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

Hemicrania Continua

یک سردرد متوسط ​​در یک طرف سر است که حداقل به مدت ۳ ماه به طور مداوم ادامه دارد.. این نوع سردرد ممکن است با موارد زیر نیز همراه باشد:

  1. ریزش اشک یا قرمزی چشم
  2. احتقان بینی یا آبریزش بینی
  3. افتادگی پلک
  4. عرق کردن پیشانی
  5. بی قراری یا بی قراری

سردرد برش یخ

سردردهای چاقویی اولیه یا سردردهای یخ چینی با دردهای خنجری کوتاه و شدید در سر شما مشخص می شود که تنها چند ثانیه طول می کشد. این سردردها ممکن است چند بار در روز بروز کنند و بدون هشدار ظاهر شوند. سردرد برش یخ می تواند شبیه یک ضربه یا چندین ضربه متوالی باشد. سردردهای یخ چینی معمولاً به قسمت های مختلف سر شما منتقل می شوند. اگر سردردهایی را تجربه می‌کنید که همیشه در یک نقطه اتفاق می‌افتند، ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد.

منبع: https://limateb.com/types-of-headache/