ساخت سوله فوق سبک

سوله فوق سبک، از جمله سازه های مدرن است که در حدود ۱۵ سال است که استفاده از آنها به سبب ویژگی های به خصوصی که دارند در برخی مراکز صنعتی، ورزشی و تجاری رایج شده است و حتی برای بسیاری از گلخانه ها و مراکز پرورش گل و گیاه سوله فوق سبک پیشنهاد می شود.

از زمان ساخت و اجرای اولین سوله ها در ایران که بیشتر در بخش صنعتی و برای کارخانه ها استفاده می شد تا بدین روز تغییرات اساسی در نوع طراحی، احداث، ابعاد و اندازه های تیرها و ستون های منفرد و مشترک ایجاد شده است که نتایج خوبی را هم در پی داشته است.

سوله سبک قوسی، سوله سبک خرپایی، سوله یک دهانه، سوله بیش از چند دهانه با ستون مشترک، سوله هایی بدون ستون منفرد، سازه های چادری و سازه های پوسته ای همگی از انواع سوله هایی هستند که با گذشت زمان و به کاربردن مکانیزه و علم مهندسی روز طراحی و اجرا شده اند.

اما سوله های فوق سبک یکی از آخرین و حتی بهترین نوع سازه های بزرگ و کاربردی است که به سبب سادگی در طراحی و ساخت و همچنین صرفه جویی در زمان و هزینه اولیه در بخش های زیادی از آن استقبال خوبی به عمل می آید.

به سبب همین امر در این مقاله از سایت بیستون سازه به معرفی و بررسی سوله های فوق سبک خواهیم پرداخت که به سوله های لوله ای نیز معروف می باشند. کاربرد، مزایای ساخت، تاریخچه ساخت، انواع سوله فوق سبک از جمله مواردی است که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

ساختار سوله فوق سبک

سوله فوق سبک یا همان سوله لوله ای که به سبب استفاده از لوله های از جنس آلیاژهای آلومینیوم و آهن به آن گفته می شود. سوله های فوق سبک همان طور که از نامشان پیداست به سبب طراحی و اسکلت سبکی دارند از وزن تمام شده بسیار کمی برخوردار می باشند.

استفاده از اتصالات پیچ و مهره و مفاصل پرس شده در کنار جنس اجزای اصلی سوله که شامل ستون، رفتر، مهاربندهای سقف، پرلین و استرات می باشند همگی از نوع آلیاژ های آلومینیومی می باشند  سبب می شود که وزن سوله نسبت به سایر سازه ها بسیار کمتر باشد.

ساختار سوله های فوق سبک اغلب از نوع قوسی می باشند که در دو دسته دهانه یک تکه و دهانه چند تکه که درنمونه دهانه یک تکه  از لوله های خم مخصوص به صورت سراسری در ابتدا و انتهای دهانه استفاده می شود ولی در مورد دوم استفاده چند تکه به صورت اتصالات در دهانه که بستگی به نوع کاربری دارد.

همچنین سوله های فوق سبک را می توان به صورت خرپایی طراحی و اجرا کرد که در آن ستون و رفتر به شکل خرپا طراحی و نصب می شود که از جنس پروفیل های صنعتی هستند و معمولا ضخامت بیشتر از ۳ سانتی را دارا  می باشند.

ولی در کنار وزن زیاد ممکن است در برخی از بخش های انتقال وزن سوله که ستون ها می باشند، نقاط بحرانی تشکیل شوند که تحمل برخی تنش های حداکثری را نداشته باشند که برای رفع این مورد تمامی طراحی ها، انتخاب ابعاد و اندازه استاندارد و مناسب توسط مهندسان متخصص انجام میشود.

سوله های فوق سبک را می توان در نوع سوله چادری نیز احداث کرد که بیشتر برای آشیانه هواپیما و ماشین آلات بزرگ صنعتی استفاده می شود. در سوله های چادری می توان دهانه را تا طول ۱۰۰ متر بدون استفاده از ستون منفرد یا مشترک برای دو دهانه احداث کرد که از ویژگی های برجسته سوله فوق سبک می باشد.

مراحل ساخت سوله فوق سبک

ساخت سوله های فوق سبک به مراتب آسان تر و سریع تر انجام می شود زیرا به سبب ساختار ساده و عدم استفاده از پروفیل های آماده و زیاد طراحی اسکلت و سازه ساده تر و آسان تر می باشد که در نهایت باعث صرفه جویی حداکثری در زمان می شود.

مراحل ساخت سوله های فوق سبک همانند سایر سازه های سوله ای است با این تفاوت که در مرحله خاکبرداری و اجرای فونداسیون سازه نیاز نیست که در عمق زیاد و از استحکامات زیاد استفاده شود، به سبب وزن کم سوله نیروها و تمام تنش هایی که سازه به زمین انتقال می دهد چندان قوی و زیاد نیستند.

همچنین ساخت سوله با دهانه قوسی و یا ستون های خرپایی بخش زیادی از نیروها و تنش ها را به صورت مساوی به سراسر نقاط انتهایی اتصالات و ستون ها انتقال می یابند که نقش استفاده از ساختار لوله ای بی تاثیر در آن نیست.

این مورد سبب می شود که بیشتر تنش ها در مقدار جزئی به سمت زمین زیر ساخت سوله یا همان فونداسیون انتقال یابند که در آخر تراکم نیرو و تمام بارهای مرده و تنش ها بیش از حد نباشد که نیاز به ساخت یک فونداسیون در متراژ و عمق زیاد باشد.

تمامی اجزا و اتصالات سوله های فوق سبک به صورت پیش ساخته بعد از اتمام پروژه زیرسازی و همچنین زمان مورد نیاز برای قرار گرفتن بتن زیرسازی در شرایط مطلوب به محل احداث سوله انتقال می یابند که تا توسط اتصال به ستون های فونداسیون و اتصالات پیچ و مهره فولادی سخت برپا شود.

منبع: https://www.bisotoonsazeh.com/%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%d8%b3%d9%88%d9%84%d9%87-%d9%81%d9%88%d9%82-%d8%b3%d8%a8%da%a9/