روش های صحیح مطالعه

روش های صحیح مطالعه

روش های صحیح مطالعه

در مقاله قبلی از بخش فرزندان و امتحانات مجله ی آموزشی خبری نودی در مورد روش های صحیح درس خواندن مطالبی بیان شد. در اینچا مقاله ی روش های صحیح مطالعه در ادامه ی آن توضیح داده می شود با ما همراه باشید. خواندن یک فعالیت واحد نیست بلکه می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد. افراد براساس اهداف خود به روش های مختلفی با مدارک تعامل می کنند. فهم روش های مختلف برای تشخیص اینکه کدام روش خواندن مناسب است، ضروری می باشد. برای مثال مرور عناوین جالب روزنامه ها با خواندن سریالی یا خطی یک رمان و یا مطالعه برای کنکور متفاوت است. علاوه بر این یک متن براساس هدفی که خواننده دارد به روش های مختلفی خوانده می شود.

روش های صحیح مطالعه

هدف های مطالعه عبارتند از:

  • خواندن برای یادگیری : که یکی از مهم ترین هدف های خواندن است. ابتدا نگاهی سطحی به متن انداخته تا دریابیم موضوع متن چیست. بعد متن را برای فهمیدن خوانده، و برای اطمینان از یادگیری نکات اصلی متن را تکرار می کنیم.
  • خواندن برای خود آگاهی : در این نوع خواندن هدف ارتقای دانش خواننده درباره موضوع ویژه ای است، ولی هدف خاصی برای استفاده از آن اطلاعات در نظر ندارد.
  • خواندن برای جستجو : در این نوع خواندن، خواننده در متن به دنبال اطلاعاتی است که هدف جستجوی او را برآورد سازد. سؤالات از نظر نوع و میزان اطلاعات لازم برای پاسخ به آنها تفاوت دارد.
  • مطالعه برای پژوهش : جستجوی اطلاعات فقط در یک مدرک خاص نیست، بلکه در چندین مدرک صورت می گیرد. بخشی از خواندن برای پژوهش ، جستجو در بین منابع برای تعیین بهترین منبع می باشد.
  • مطالعه برای خلاصه کردن : برای خلاصه کردن یک مطلب لازم است موضوع کلی و همچنین نکات مهم و جالب آن را استخراج کرد.
  • خواندن برای مباحثه : هدف از این نوع مطالعه آمادگی برای کلاس و یا یک جلسه می باشد. این نوع خواندن شامل مرور مفاهیم اصلی بحث یا تکمیل سخنرانی می باشد.
  • خواندن برای تصحیح : خواندن به منظور تصحیح متن برای تشخیص اشتباهات دستوری و املایی است.
  • خواندن در هنگام نوشتن از چندیدن منبع : در هنگام نوشتن مطلبی از چندین منبع، خواندن با تفکر و اندیشیدن همراه است.
  • مطالعه به قصد لذت بردن : گاهی وقت ها که داستان های اسرار آمیز یا ترسناک خوانده می شود، ویژگی های خواندن به فصد لذت که تمرکز و درگیر شدن عاطفی در داستان است را شامل می شود.

روش های صحیح مطالعه

به نظر اوهارا براساس نوع اطلاعاتی که خوانند می خواهد از متن بدست آورد متن را می توان به روش های مختلفی خواند.

روش های مطالعه :

  1. خواندن درکی: در این نوع خواندن، خواننده متن پیوسته ای را به روشی نزدیک به رفتار شنیدن دریافت می کند و درک متن به خواندن قبلی و داشتن اطلاعات در ذهن نیاز دارد تا مفاهیم را با مطالبی که اکنون خوانده می شود ترکیب کند.
  2. خواندن به همراه تفکر : در این نوع خواندن ، خواننده لحظاتی خواندن را متوقف کرده و درباره ی مفاد متن به تفکر می پردازد.
  3. خواندن سطحی : در این روش، خواندن با سرعتی چشمگیر همراه بوده و هدف این نوع مطالعه درک کلی از متن باشد. وقتی که خواننده می خواهد تصمیم بگیرد که آیا متن برای او مفید است یا چه بخش هایی را بخواند، از این روش استفاده می کند.
  4. خواندن اجمالی : این روش خواندن با سطحی خواندن مرتبط است، اما به طور اخص خواننده به جست و جوی متن به منظور تشخیص اینکه آیا اطلاعات مورد نظر در آن موجود بوده و یا جایابی اطلاعات خاصی که می داند در متن وجود دارد می پردازد.
  5. خواندن سریالی یا خطی : خواندن سریالی یعنی خواندن متن به صورت خطی از ابتدا تا پایان
  6. خواندن غیر سریالی یا خطی: خواندن غیر سریالی یعنی حرکت از یک قسمت متن به قسمت دیگر به روش غیر خطی
  7. خواندن یکباره یا مکرر : یک متن را می توان یکباره یا چند باره خواند. با تکرار خواندن یک متن، عوامل دیگری بر روش خواندن تأثیر می گذارد، مانند آشنایی با متن