روش هاي صحيح مطالعه

روش هاي صحيح مطالعه

روش هاي صحيح مطالعه برای کنکور و روش مطالعه با PQ6R 

در مقاله های قبلی از مجله ی آموزشی نودی به روش های مطالعه هشت مرحله ای یا PQ6R پرداختیم. پنج مرحله ی ابتدایی این روش در مقاله های قبلی روش های مطالعه توضیح داده شد. با ما همراه باشید تا دیگر مراحل مطالعه PQ6R را توضیح بدهیم. ( حتما دو مقاله قبلی را مطالعه کنید این روش ها مکمل یکدیگر هستند و بدون اجرای یک مرحله نمی توان وارد مرحله ی بعد شد. یادگیری یک روش مطالعه جدید هیچ گاه ، اتلاف وقت نیست بلکه با این کار می توانید برای همیشه یک مطلب را به حافظه بسپارید تا در مواقع نیاز آن را راحت بازیابی کنید.) روش هاي صحيح مطالعه برای کنکور عبارتند از:

5.فکر عمیق (Reflect)

روش هاي صحيح مطالعه

این مرحله باید همراه با مرحله ی خواندن و نیز بعد از تکمیل و سازماندهی طرح شبکه ای حافظه باشد. یعنی هم در حین خواندن ، باید بر روی مطالب تفکر عمیق داشته باشید و هم بعد از سازماندهی طرح شبکه ای حافظه باید بر روی کلمات کلیدی تفکر کنید. خواندن و اندیشیدن باید همزمان و در کلیه ی مراحل PQ6R به کار رود. تفکر منتقدانه ، کلید فهم مطالب درسی است که برای تشخیص و ارزش گذاری نوشته های خلاق ضرورت دارد.

در مرحله ی تفکر و اندیشه باید برای رسیدن به درک مطالب درسی و قضاوت درباره ارزش مفاهیم درسی، چهار فن را به کار ببرید که عبارتند از:

  • سوال کردن : نخستین وسیله ای که شما می توانید از طریق آن ، آنچه می خوانید مورد بررسی قرار دهید.
  • استنباط کردن : باید به کشف مقاصد یا مطالب مهمی که نویسنده ممکن است از آن آگاه باشد ، نایل آیید.
  • ربط دادن : هدف از ربط دادن اطلاعات، مقایسه کردن، مقابله کردن وموازنه کردن از درون و بیرون است.
  • ارزشگذاری: داوری در مورد مطلب از طریق سوالاتی که مطرح کرده اید، استنباط هایی که داشته اید و روابطی که ایجاد کرده اید انجام می پذیرد.
  1. بازنگری ( Revise)

بعد از خواندن یک فصل یا بخش ببینید در کدام مرحله مشکل دارید. دوباره دقیق مطالعه کنید و نکته های مهم آن را بادداشت کنید. کلمات کلیدی را به صورت نمودار شاخه ای برای خود ترسیم کنید. نکات اصلی را در تنه ی درخت و نکات جزیی را در شاخ و برگ ها بنویسید.

  1. بازگو کردن ( Recite)

با استفاده از طرح شبکه ای مطالب را برای خود بازگو کنید و با فرض اینکه معلم هستید و می خواهید مطالب را با جزئیات برای دانش آموزان توضیح بدهید. اگر یادداشت هایتان ناقص است به کتاب مراجعه کنید و مطالبتان را کامل کنید.

  1. مرور (Review)

    روش هاي صحيح مطالعه

باید شما دو کار را همزمان انجام دهید.

  • خواندن مطلب های جدید
  • مرور مطلب های خوانده شده

همین طور که ملاحظه می کنید مرور، هم تراز یادگیری می باشد و بر یادگیری تأثیر مثبت دارد. برای مرور درست ، به طرح شبکه ای که ایجاد کرده اید مراجعه کنید و در دوره های زمانی ، یک روز بعد ، یک هفته بعد و ماههای بعد دوباره آن را تکرار کنید.

بر طبق تحقیات انجام شده مطالب باید یک روز بعد از ایجاد طرح شبکه ای مرور شوند و تا یک هفته ی بعد این مطالب در حافظه ی ما وجود دارند اما پس از یک هفته باید طرح شبکه ای یا الگوی شاخه ای و درختی را مرور کنیم. مرور بعدی باید یک ماه بعد انجام شود و بعد از 4 ماه اگر مطالب مرور شوند بیشتر جزئیات در حافظه ی ما باقی خواهند ماند. می توانید برای تنظیم دقیق این زمان ها از تقویم استفاده کنید. باید نام الگو و طرح شبکه ای که می خواهیم مرور کنیم را یادداشت کنیم تا در فواصل زمانی یک روز، یک هفته ، یک ماه و 4 ماه بعد به مرور آن بپردازیم.