تزریق چربی چیست و چگونه انجام می شود ؟

امروزه تزریق چربی با هدف پر کردن نواحی کم حجم صورت و بدن و همچنین رفع چین و چروک در میان زیباجویان طرفداران بسیاری دارد. به طور کلی می توان هدف از تزریق چربی را جوانسازی صورت و اندام های بدن دانست. مزایای بسیار و عوارض ناچیز، از جمله علل مراجعه به کلینیک های زیبایی به منظور تزریق چربی است. به همین دلیل در ادامه قصد داریم به تزریق چربی بپردازیم و کاربردها، مزایا و عوارض آن را بررسی کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

با افزایش سن، بالشتک های چربی که در بخش های مختلف بدن قرار دارند، تحلیل می روند و باعث استخوانی شدن ظاهر اندام و افزایش عمق خطوط و چین و چروک ها می شوند. از طرفی، برخی از افراد به صورت ژنتیکی در بعضی از اندام ها، دچار کمبود حجم چربی هستند و از فرم بدن خود رضایت ندارند. در نهایت به هر دلیلی که دچار کم حجم شدن اندام ها، چین و چروک و تحلیل چربی شده باشید، تزریق فیلرها می توانند به رفع این مشکلات کمک کنند. یکی از این فیلرها نیز چربی های طبیعی بدن خود فرد است.

تزریق چربی چیست ؟

تزریق چربی روشی برای افزایش حجم، کاهش چین و چروک، زاویه سازی و جوانسازی بخش های مختلف صورت و سایر اندام هاست. در این روش از چربی بدن خود فرد، به عنوان فیلر استفاده می شود. فیلرها یا حجم دهنده های پوستی، دسته ای از مواد تزریقی هستند که با ورود به لایه ای از پوست، باعث حجم دهی و جوانسازی پوست می شوند. یکی دیگر از انواع فیلر، ژل ها می باشند؛ اما چربی به دلیل ماهیت طبیعی بودن، مانع ایجاد حساسیت شده و ماندگاری بالاتری نیز دارد.

هدف از تزریق چربی، انتقال چربی از نقاط دارای چربی مانند شکم، پهلو، ران یا باسن به نقاطی از صورت و بدن است که دچار کم حجمی یا چین و چروک شده اند. بنابراین اولین شرط برای تزریق چربی، داشتن چربی کافی در بدن برای انتقال است. موضوع بعدی داشتن سلامت عمومی است و همچنین زیباجو نباید از مشکلات گردش خون رنج ببرد. شرط بعدی نیز داشتن انتظارات واقع گرایانه نسبت به نتیجه تزریق چربی است. درصورت داشتن این ویژگی می توانید با مراجعه به یک کلینیک معتبر و تخصصی، اقدام به تزریق چربی کنید.

مراحل تزریق چربی

تزریق چربی دارای سه مرحله اصلی است که عبارتند از:

  • استخراج چربی : پیش از شروع کار، جراح محل یا محل های استخراج چربی را مشخص می کند. سپس با استفاده از داروی بی حسی موضعی، منطقه استخراج را بی حس می کند. درنهایت در آن محل برشی کوچکی ایجاد کرده و با استفاده از دستگاه لیپوساکشن و ابزار کانولا، چربی مورد نظر را به میزان لازم استخراج می نماید.
  • خالص سازی چربی : در مرحله بعدی به منظور خالص سازی چربی ها، چربی استخراج شده در دستگاه سانتریفیوژ قرار می گیرد. این دستگاه با استفاده از ویژگی گریز از مرکز، باعث جداسازی ناخالصی های موجود در چربی استخراج شده می شود. خون، مواد بی حس کننده و سایر مواد غیرضروری، باید از چربی ها جدا شوند. در نهایت، چربی آماده‌ شده را در سرنگ های کوچک مخصوصی قرار می دهند تا برای مرحله تزریق آماده شود.
  • انتقال چربی : در این مرحله جراح یا متخصص پوست، سرنگ مخصوص را به بخش های مورد نظر وارد می کند. ممکن است از تکنیک های جراحی مختلفی استفاده شود. معمولا سوزن تزریق چند بار به پوست وارد و از آن‌ خارج می شود و هر بار مقدار کمی چربی تزریق می شود. در هر بار تزریق، خطی از چربی در لایه های زیرین پوست قرار می گیرد تا شبکه ای از این خطوط در لایه مورد نظر تشکیل شود. چربی باید به صورت یکنواخت در زیر پوست تزریق شود، درغیر اینصورت امکان گلوله گلوله شدن آن وجود خواهد داشت.

این فرآیند چندین بار تکرار می شود تا به نتایج دلخواه و حجم مناسب برسیم. گاهی اوقات جراح برای رسیدن به کانتور مدنظر، بعد از تزریق محل تحت درمان را ماساژ می دهد. عمل تزریق چربی معمولا بین 1 تا 3 ساعت طول می کشد. این موضوع بسته به محل و مقدار چربی مورد نیاز متغیر است. مثلا برای تزریق چربی به سینه یا باسن ممکن است حتی عمل تا ۴ ساعت هم طولانی شود.

مزایای تزریق چربی

مزایای تزریق چربی عبارتند از :

  • در تزریق چربی از چربی های بدن خود فرد استفاده می شود؛ به همین دلیل احتمال واکنش های آلرژیک به حداقل می رسد.
  • نتایج تزریق چربی، ماندگار و طبیعی است.
  • روشی کم تهاجمی، موثر و مطمئن برای جوانسازی پوست است.

معایب تزریق چربی

معایب تزریق چربی عبارتند از:

  • از این نظر که باید بخشی از بدن به منظور استخراج چربی، تحت برش قرار گیرد؛ نسبت به تزریق ژل تهاجمی تر است.
  • چون فیلر تزریقی از قبل آماده نیست و نیاز به استخراج و خالص سازی آن است، در نتیجه فرآیندی زمانبر است.
  • برای افزایش حجم برخی اندام ها مانند سینه و باسن، ممکن است به چند جلسه تزریق چربی نیاز داشته باشیم.

کاربردهای تزریق چربی

تزریق چربی کاربردهای فراوانی دارد و در نقاط مختلفی از بدن می تواند مورد استفاده قرار گیرد، این نواحی عبارتند از:

  • تزریق چربی به صورت : تزریق چربی به صورت با هدف از بین بردن خطوط خنده، خط اخم، خطوط افقی پیشانی، خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم و یا افزایش حجم گونه و لب، زاویه سازی فک، عقب رفتگی چانه و … مورد استفاده قرار می گیرد. فرورفتگی های ناشی از افزایش سن یا چاله های ناشی از آکنه و جوش هم به خوبی با این روش قابل درمان است.
  • تزریق چربی به دست : با افزایش سن، چربی های پشت دست به مرور کاهش می یابند و این موضوع باعث مشخص شدن عروق و تاندون های دست می شود. برای افزایش حجم چربی دست ها، می توان از تزریق چربی استفاده نمود.
  • تزریق چربی به سینه : درصورتی که بخواهید کمی حجم سینه ها را افزایش دهید، تزریق چربی روش مناسبی برای این کار است. البته در صورتی که افتادگی سینه ها زیاد بوده، قوام پوست آن ضعیف باشد یا بخواهید افزایش حجم زیادی داشته باشید، تزریق چربی چندان برای شما مناسب نیست. درصورتی که قبلا ایمپلنت سینه انجام داده اید و حالا کمی ناهماهنگی وجود دارد، می توانید با تزریق چربی این معایب را برطرف کنید. اگر سینه های افراد در اثر لامپکتومی به دلیل سرطان سینه دچار مشکل شده باشند، تزریق چربی روش بسیار مناسبی برای پر کردن و رفع نقایص ایجاد شده خواهد بود. از تزریق چربی می توان برای بازسازی کلی سینه ها بعد از ماستکتومی نیز استفاده نمود. البته در این حالت معمولاً ۲ تا ۴ جلسه درمانی نیاز است.

عوارض تزریق چربی

تزریق چربی جزو روش های کم عارضه و ایمن جوانسازی پوست است و بروز عوارض شدید و خطرناک بر اثر آن، بسیار نامحتمل است. با این حال مراجعه به پزشک غیرماهر و یا کلینیک نامعتبر، احتمال بروز این عوارض را بالا می برد. برخی از این عوارض بین تزریق چربی و تزریق سایر فیلرها مشترک هستند.

  • ورم و کبودی : عارضه ای طبیعی است که بدون درمان و بعد از حداکثر دو هفته برطرف می شود.
  • حساسیت و واکنش آلرژیک به مواد بی حس کننده  : این مشکل در هر نوع عمل زیبایی که با بی حسی موضعی همراه است، می تواند رخ دهد.
  • عفونت : عارضه ای بسیار نادر که درصورت عدم رعایت نکات بهداشتی و عدم استفاده از آنتی بیوتیک پس از جراحی محتمل است.
  • اسکار : احتمال تشکیل اسکار در تزریق چربی، به مهارت پزشک و ویژگی های پوست شما وابسته است. اما از آنجایی که به طور معمول، ناحیه ای کوچک از بدن که درمعرض دید نیز قرار ندارد، تحت برش لیپوساکشن قرار می گیرد؛ ممکن است تنها اسکارهای کوچکی ایجاد شوند که به مروز زمان کم رنگ می شوند. همچنین مراکز زیبایی مجهز از دستگاه های لیپوساکشن جدید که لوله کانولا باریکی دارند، استفاده می کنند که همین موضوع احتمال بوجود آمدن جای زخم را کاهش می دهد.
  • اختلال در حس پوستی
  • آسیب به ساختارهای عمقی پوست : این عارضه بسیار نادر است؛ با این حال درصورت عدم تبحر پزشک ممکن است رخ دهد.
  • نتایج نامناسب که نیاز به جلسات ترمیمی را الزامی می کند.

هزینه های تزریق چربی

تزریق چربی در کشورهای اروپایی، آمریکا و استرالیا به طور میانگین ۴۰۰۰ دلار هزینه دارد. در ایران قیمت تزریق چربی ۵ تا ۱۵ میلیون تومان است. اگر با قیمت های بسیار پایین مواجه شدید، بدانید که احتمالاً یک جای کار ایراد دارد. هزینه های بسیار پایین نشان می دهد که یا مرکز زیبایی مدنظر فاقد اعتبار است و یا پزشک از مهارت کافی در تزریق چربی برخوردار نیست. موضوع فاجعه بارتر آنکه، ممکن است حتی تزریق چربی توسط یک فرد غیرمتخصص صورت گیرد. از طرفی احتمال آن وجود دارد که از دستگاه ها و تجهیزات قدیمی و غیراستاندارد برای تزریق چربی استفاده شود. بنابراین در خصوص انتخاب کلینیک و پزشک متخصص، تحقیقات کافی را انجام دهید تا نتایج موفقیت آمیزی را از تزریق چربی دریافت نمایید.