استاندارد ایمنی تابلو برق فشار ضعیف قوی + چک لیست

رعایت و اجرای استاندارد ایمنی تابلو برق جزو الزامات محسوب می شود چرا که کار کردن با تابلوهای برق خطرناک است و همچنین نیازمند آشنایی با اصول ایمنی می باشد.

تابلو برق در ساختمان های تجاری، کارخانه ها و کارگاه های مختلف نصب می شود و در گروه حساس ترین تجهیزات الکتریکی قرار دارد، بنابراین فراهم نمودن شرایط استاندارد ایمنی تابلو برق باعث عملکرد مناسب تجهیزات الکتریکی می شود. همچنین با توجه به کارکرد مهم تابلو برق ها قطعا باید از استاندارد بودنشان مطمئن شویم.

تابلو برق چیست؟

تابلو برق در واقع یک محفظه فلزی یا غیرفلزی است که تمام فیوزها، کلیدهای حفاظتی قطع کننده، قطعات نمایشگر، تجهیزات کنترلی و سیم کشی داخلی در آن جای دارد. تابلو برق ها در دو مدل روکار و توکار در ساختمان ها و مراکز صنعتی یا تجاری نصب می شوند.

معمولاً طراحی تابلو برق ها یک کار تخصصی است که شرکت های مهندسی آن را بر طبق استانداردهای بین المللی و داخلی انجام می دهند.

استاندارد ایمنی تابلو برق چیست؟

استاندارد ایمنی تابلو برق به عنوان یک توافق عمومی با دستور نهادهای نظارتی تصویب و تعریف می شود. استاندارد تابلو برق تمام مشخصات یک تابلو برق از قبیل تجهیزات داخلی، بدنه محفظه و … را تعیین و مشخص می کند. این استانداردها شامل مجموعه ای از معیارها هستند که رعایت آنها از اصول اولیه کار با تابلو برق های فشار ضعیف و قوی و عیب یابی می باشد.

تابلو برق ها به طور مستقیم با برق فشار قوی، ضعیف و متوسط در ارتباط هستند بنابراین الزامات ایمنی قبل از کار کردن با آن ها باید رعایت گردد.

یکسری از نکات و دستورالعمل ها، به عنوان استاندارد ایمنی تابلو برق فشار ضعیف قوی تعریف شده اند در حالی که برخی از نکات، در هنگام کار با تابلو برق باید مورد توجه قرار گیرند. در مورد استاندارد تابلو برق فشار ضعیف و فشار متوسط از استاندارد IES استفاده می شود. در همین زمینه سازمان ملی استاندارد ایران با بهره گیری از استانداردهای IES ، استاندارد تابلو برق فشار ضعیف را ارائه کرده است که از درگاه سازمان https://standard.isiri.gov.ir/ قابل دریافت می باشد.

تست و بازرسی فنی و ایمنی تابلو برق

در مجموع تست نمودن کلیدهای مینیاتوری، تست نمودن اتصالات نول، بازرسی هادی حفاظتی از قبیل شینه های ارت و بررسی سطح مقطع سیم ها از جمله مواردی هستند که در بازرسی های فنی و ایمنی تابلو برق باید مد نظر قرار بگیرند.

تست ها و بازرسی های فنی تابلو برق های فشار ضعیف، فشار قوی و فشار متوسط در مکان هایی همچون کارخانه های صنعتی و کارگاه ها توسط مشاوران حفاظت فنی وزارت کار رشته ایمنی برق که از شورای عالی حفاظت فنی پروانه دریافت نموده اند، انجام می گیرد.

ضرورت وجود چک لیست

در دسترس بودن چک لیست از مهمترین موارد ایمنی تابلو برق محسوب می شود چون به وسیله چک لیست می توانید اطمینان حاصل کنید که در هنگام کار با تابلو برق، مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد.

به عبارت دیگر، تست نمودن و چک کردن تابلوهای برق از نظر فنی و رعایت نکات ایمنی از سه جنبه دارای اهمیت است.

  1. حفاظت از تجهیزات و دستگاه های داخل تابلو برق
  2. حفاظت از انسان در برابر برق گرفتگی در محفظه تابلو برق
  3. جلوگیری از آتش سوزی در محفظه تابلو برق

همچنین شما می توانید برای خرید انواع تابلو برق از طریق شرکت ساتل تابلو آسیا اقدام به خرید با بهترین قیمت تابلو برق صنعتی سه فاز نمایید. برای استعلام قیمت لطفا به سایت sateltablo.com مراجعه فرمایید.

در ادامه این مقاله چک لیستی پیرامون تست و آزمون تابلو برق، مشخصات محل نصب، محاسبه امتیازهای فنی، مشخصات بدنه تابلو و … که جزء استاندارد تابلو برق فشار ضعیف و قوی محسوب می شود، درج گردیده است.

چک لیست ایمنی و استاندارد تابلو برق فشار ضعیف قوی

شرح بازدید بله خیر
آیا محل عبور کابل های قدرت و سیم ها از روی سینی های استاندارد مشبک انجام می گیرد و در معرض عبور جریان هوای دائمی قرار دارد؟    
آیا از تابلو برق، تست نشت الکتریکی به طور دوره ای به عمل می آید؟    
آیا تابلوها دارای کلید قطع و وصل اصلی می باشند؟ (کلیدها در خارج از تابلو در دسترس می باشند)    
آیا اطراف تابلو برق، فضای کافی 5/1 متر مربع موجود است؟    
آیا کلیدهای تغییر وضعیت تک اپراتور و دو اپراتور خارج از دسترس کارگران می باشد؟ (کلیدها توسط مسئول مربوطه قطع و وصل می گردد)    
آیا کابل های پانل های کنترل دارای روکش فلزی هستند و از لحاظ ظاهری سالم می باشند؟    
آیا فرش لاستیکی یا سکوی عایق در کنار تابلو موجود است؟ ( بر روی تابلو، تابلوی “توجه ولتاژ بالا” نصب شده است؟)    
آیا اطفاء کننده حریق از نوع انیدرید کربنیک در کنار تابلو موجود است؟    
آیا کابل کشی استاندارد است و مسیر سیم ها در تابلو قابل ردیابی می باشد؟    
آیا تمام قطعات الکتریکی از قبیل کلیدهای کنترل، پرده های نوری و … دارای تابلو عایق مناسب هستند؟    
آیا فضای دسترسی از روبرو به تابلو حداقل 75 سانتی متر می باشد؟    
آیا برچسب های علامت گذاری کابل های مدار تابلو مناسب می باشد؟    
آیا دو طرف جانبی تابلو فشار قوی حداقل 60 سانتیمتر از هر طرف با دیوار فاصله دارد؟    
آیا فاصله جلوی تابلو تا دیوار حداقل 120 سانتیمتر می باشد؟    

کلام آخر

در طرح و اجرای تاسیسات برقی استفاده از مشخصات فنی و اجرایی مدون و جامع به صورت کاربردی با تکیه بر استانداردها همواره ضرورت دارد. هدف از تدوین استانداردها و اجرا و کاربرد آنها ارتقای ایمنی افراد و تجهیزات است.