چگونه قوز کمر را از بین ببریم؟

قوس طبیعی ستون فقرات باعث می شود که ستون فقرات وزن بدن را در حالت ایستاده تحمل کند اما زیاد بودن این قوس باعث ایجاد مشکلی به نام کیفوز، قوژ پشتی یا قوز کمر می شود که در این مشکل باعث می شود تا بخش بالایی بدن یعنی پشت قفسه ی سینه گرد تر از حالت معمولی به نظر برسد البته کمر باید تا حدی قوس داشته باشد اما اگر این قوس بیش تر ۵۰ درجه باشد به عنوان اختلال در ستون فقرات تشخیص داده می شود.

اگر چه این اختلال بیش تر در مهره های بالایی ستون فقرات ایجاد می شود اما گاهی در مهره های گردنی یا کمری نیز دیده شده است همچنین نشستن و ایستادن در مدت زمان طولانی به یک حالت و بدون تغییر باعث خمیدگی و افتادگی کتف می شود.

در این مقاله به بررسی راه های درمان قوز کمر و انواع آن خواهیم پرداخت.

انواع قوز کمر

به صورت کلی در بدن انسان سه نوع قوز کمر یا کیفوز وجود دارد

-قوز-کمر چگونه قوز کمر را از بین ببریم؟

قوز وضعیتی

اگر در بدن انسان اندامی نا مناسب یا ضعف عضلات یا رباط ها وجود داشته باشد قوز وضعیتی به وجود می آید این نوع قوز حاصل از نشستن های نادرست، حمل کیف های سنگین  است که باعث کشش عضله ها و رباط های پشت بدن می شود و مهره های کمر را از حالت طبیعی شان خارج می کند و باعث ایجاد قوز می شود.

قوز مادر زادی

این نوع قوز نسبت به دو نوع دیگر بسیار کم است و در شش الی هشت ماهگی اول زندگی جنینی در اثر خطا های ژنتیکی رخ می دهد در نوع قوز شکل گیری و تقسیم بندی جلویی یک یا چند مهره دچار اختلال شده که باعث می شود ستون فقرات با زاویه تیز و روبه جبو رشد کند و باعث کیفوز شود

قوز شونرمن

این نوع قوز بیش تر در بالای ستون فقرات و در مهره های گردنی مشاهده می شود قوز شونرمن حاصل از بد شکلی ساختاری مهره ها است و زمانی ایجد می شود که قسمت جلوی مهره ها از قسمت عقب مهره ها رشد بیشتری داشته باشد که باعث رشد نا هماهنگ مهره شده و بجای اینکه مهره ها به صورت چهار گوش رشد کنند به صورت مثلثی رشد می کنند.

نخستین نشانه ها از قوز شونرمن در دوران نوجوانی دیده می شود و این نوع قوز در پسران بیشتر از دختران شایع تر است

علائم و نشانه های قوز کمر

-و-نشانه-های-قوز-کمر چگونه قوز کمر را از بین ببریم؟

قوز کمر با نشانه های زیر بوجود می آید:

  • خشکی و سفتی کمر
  • کمر درد شدید
  • عضلات تحلیل رفته و خستگی آن ها
  • گوژیست شدن بیمار و داشتن اندامی نامناسب

قوز کمر بعد از به وجود آمدن باعث بروز مشکلاتی مانند:

  • از دست دادن کنترل ادرار
  • ضعف
  • بی حسی
  • درد در قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • از کار افتادن قلب و ریه

راه های درمان قوز کمر

در این بخش به بررسی  راه های درمان قوز کمر خواهیم پرداخت

استفاده از بالشت حمایت گر

یک بالش محکم انتخاب کنید که از منحنی طبیعی گردن شما پشتیبانی کند. از دو یا چند بالش استفاده نکنید. استفاده از بالش های متعدد یا انوع بالش ها منجر به تنش گردن می شود.

ورزش

شما باید با ورزش عضلات خود را تقویت کرده و به فکر بهبود وضعیتی بدنی خود باشید تا از پیشرفت قوز کمر جلوگیری کرده و آن را به صورت کلی از بین ببرید این تمرینات را هر روز دو الی سه بار تکرار کنید.

  • سر را به سمت جلو خم کرده و چانه خود را روی سینه خود قرار دهید
  • تا پنچ بشمارید
  • و بعد به حالت عادی برگرید.

علاوه بر خم کردن سر به سمت جلو  سرتان را به سمت عقب چپ و راست خم کنید و پنیچ ثانیه صبر کنید و بعد از آن به حالت عادی بر گردید.

شکل کاری ارگونومیک

باید در زمان کار برای خود یک وضعیت ارگونومیک بسازید  ابتدا باید صندلی خود را به طوری تنظیم کنید که پاهایتان روی زمین صاف باشد و آرنجتان در زاویه ۴۵ درجه قرار داشته باشد و دست هایتان روی میزتان قرار گرفته باشد همچنین مانیتور کامپیوتر را به صورتی قرار دهید نگاه شما هم سطح بالای مانیتور باشد.

-کاری-ارگونومیک چگونه قوز کمر را از بین ببریم؟

کلام آخر

به صورت کلی راه حل درمان قوز کمر، ورزش و انجام حرکات ورزشی است و همچنین از حمل وسایل سنگین و کیف خودداری کرده و در محل کار یا خانه مکان های ارگونومیکی برای نشستن و استراحت خود تعبیه کنید

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *