چگونه از دردکمر در امان بمانیم

 

image_1641558105 چگونه از دردکمر در امان بمانیم

کمردرد یکی از متداول ترین دردهایی است که بسیاری از افراد از آن رنج میبرند. دلایل مختلفی برای بروز کمردرد در افراد وجود دارد که برای مثال میتوان به داشتن اضافه وزن، عدم نشستن صحیح، دیسک کمر، بیماری های التهابی در ناحیه کمر و یا آسیب دیدگی شدید اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین روش های جلوگیری از بروز دردکمر و یا تسکین آن آشنا کنیم.

همانطور که گفتیم کمردرد یکی از رایج ترین درد ها در میان افراد  است. بطوریکه حتی برخی از نوجوانان و جوانان نیز از این درد رنح می برند. امروزه با توجه به پیشرفت علم در زمینه های مختلف ازجمله پزشکی و دارو سازی، روش های مختلفی برای درمان کمردرد یا تسکین درد آن بوجود آمده است. روش هایی که میتواند بدون هزینه و یا دارای هزینه های کلان باشد. حال سوال اینجاست که کدام یک از این روش ها موجود برای درمان کمردرد بهتر و قابل اعتماد تر است؟ در ادامه به معرفی متداول ترین روش های درمان کمردرد می پردازیم و هریک را به اختصار توضیح می دهیم.

روش های درمان کمردرد:

  • ورزش کردن
  • تغذیه مناسب
  • استفاده از طب سنتی
  • جراحی
  • استفاده از دارو های مسکن

ورزش کردن:

image_1641558186 چگونه از دردکمر در امان بمانیم

ورزش یکی بهترین راه های مقابله با کمردرد است. افراد ورزشکار به دلیل دارا بودن بدنی ورزیده و آماده، نسبت به افراد غیر ورزشکار شانس کمتری برای مبتلاء شدن به دردکمر و سایر بیماری ها دارند. ورزش درمانی باعث جلوگیری از بروز کمردرد میشود و تاثیرات مختلفی روی اعضاء بدن می گذارد که میتواند بهبود سیستم عملکرد بدن انسان کمک کند.

ورزش منظم باعث کاهش وزن، تناسب اندام، شادی و طراوت و همچنین بهبود گردش خون میشود. افرادی که دارای اضافه وزن هستند و کسانی که دیسک کمر دارند، میتوانند با ورزش های سبک  مانند پیاده روی و انجام نرمش های روزانه، دردکمر خود را تسکین داده و به بهبود هرچه سریعتر آن کمک کنند.

تغذیه مناسب:

 

علاوه بر ورزش روزانه ، تغذیه مناسب نیز یکی دیگر از عوامل بسیار مهم برای جلوگیری و یا کاهش خطر ابتلاء به کمردرد می باشد. استفاده از مواد مغذی مانند میوه و سبزیجات در وعده های روزانه، و همچنین استفاده از روغن های طبیعی در پخت و پز، به جای روغن های معمولی و سرخ کردنی، باعث حفظ سلامت وتناسب اندام شما شده، وخطر ابتلاء به بیماری های مختلف را کاهش می دهد. برای مثال شما می توانید با خرید روغن کنجد طبیعی به جای خرید روغن های معمولی یا روغن های سرخ کردنی، علاوه بر دریافت آنزیم ها و ویتامین های مفید، به تناسب اندام و کاهش وزن خود کمک کنید.

طب سنتی:

image_1641558230 چگونه از دردکمر در امان بمانیم

طب سنتی پرطرفدار ترین روش در درمان درد های مختلف است. استفاده از درمان های طبیعی می تواند باعث تسکین سریع درد و بهبود حال بیمار شود. برای تسکین دردکمر می توانید از مواد خوراکی مانند: چای بابونه، معجون ریشه زنجبیل، برگ ریحان، سنبل الطیب، فلفل قرمز، دانه خشخاش و گندم استفاده کنید.

علاوه بر موارد گفته شده ماساژ مداوم کمر (ماساژ درمانی) نیز یکی دیگر از روشهای طبیعی موثر  برای تسکین کمردرد است. ماساژ کمر باعث بهبود گردش خون، کاهش استرس و افزایش تمدد اعصاب می شود. شما میتوانید برای ماساژ درمانی به مراکز تخصصی ماساژ مراجعه نمایید، یا در صورتی که تمایل به انجام این کار را در خانه دارید، میتوانید کمر خود را با روغن سیاهدانه طبیعی ماساژ دهید.

جراحی:

جراحی یکی از روش های بسیار پرهزینه برای درمان کمر درد است. این روش برای افرادی که دارای کمردرد های خفیف هستند، به هیچ وجه توصیه نمی شود و معمولا افرادی که دارای دیسک کمر هستند و درد بسیاری را متحمل می شوند به این روش روی می آورند. البته این روش تضمینی نیست و هرچند با احتمال کم اما ممکن است جراحی ناموفق باشد، یا بعد از جراحی دوباره دیسک کمر شما دچار مشکل شود.

اگر تمایل به عمل جراحی دارید، پیشنهاد میکنم بعد از جراحی حتما تمام مواردی که قبل تر گفته شد از جمله: ورزش روزانه و استفاده از تغذیه مناسب را رعایت کنید و تا حد امکان به کمر خود فشار نیاورید.

استفاده دارو های مسکن :

 

معولا افراد برای درمان درد های خفیف کمر به سراغ دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی و بدون نسخه مانند ایبوپروفن میروند. استامینوفن نیز یکی دیگر از دارو هایی است که برای تسکین کمردرد مورد استفاده قرار میگیرد، هرچند این دارو ضد التهاب و غیر استروئیدی نیست، اما یک مسکن بدون نسخه و در دسترس است. اگرچه این دارو ها در دسته ی دارو های مسکن ضعیف قرار می گیرند، اما دارای عوارض جانبی نیز می باشند و استفاده طولانی مدت از آنها ممکن است مشکلات گوارشی و یا آسیب کلیه را به همراه داشته باشد.

استفاده از دارو های مسکن باعث بهبود کمردرد نمی شود و فقط برای مدتی درد شما را تسکین میدهد. درصورتی که برای تسکین درد  خود به دارو نیاز دارید، پیشنهاد میکنم قبل از مصرف دارو به پزشک متخصص مراجعه کرده و از دارو های تجویز شده استفاده نمایید.

 

سخن پایانی

عوامل مختلفی برای بروز کمردرد یا ابتلاء به دیسک کمر وجود دارد. تمامی روش های گفته شده در این مقاله از متداول ترین و موثرترین راه ها برای جلوگیری و یا تسکین درد کمر هستند. برای بهبود کمردرد لزوما نیاز به عمل جراحی و پرداخت هزینه های کلان نیست،  شما میتوانید با کمترین هزینه و انجام کارهای ساده و روزمره مانند پیاده روی، انجام نرمش های سبک، استفاده از مواد مغذی و روغن های طبیعی، ماساژ درمانی و عدم انجام فعالیت های سنگین، علاوه بر جلوگیری از بروز درد کمر، به سلامت بدن و شادابی خود کمک کنید. اگر دارای دیسک کمر هستید و یا دردکمر بسیار شدیدی دارید، قبل از استفاده از دارو های مسکن و بدون نسخه حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و از دارو های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

 

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *