دلایل پوکی استخوان در جوانی + راه های درمان

استخوان بافت زنده ای است که دائما در حال تجزیه و جایگزینی است. پوکی استخوان زمانی رخ می دهد که تشکیل استخوان جدید متناسب با تخریب استخوان قدیمی نباشد. پوکی استخوان مردان و زنان از هر نژادی را درگیر می کند. مصرف دارو، رژیم غذایی سالم و ورزش می تواند از شکستگی استخوان ها جلوگیری کرده یا استخوان های ضعیف را تقویت کند.

pooki1 دلایل پوکی استخوان در جوانی + راه های درمان

چه کسانی بیشتر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند؟

اکثر افراد در سنین بالا دچار پوکی استخوان می شوند، اما پوکی استخوان در زنان حتی قبل از یائسگی نیز شروع می شود. با این حال، شکستگی ها تا سن بالا رخ نمی دهد. زنان یائسه بیشتر در معرض شکستگی های ناشی از پوکی استخوان هستند. زیرا در این مدت سطح استروژن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

شکستگی لگن جدی ترین عارضه پوکی استخوان یا استئو پروز این است که سه چهارم شکستگی های لگن در زنان رخ می دهد. هنگام اندازه گیری تراکم معدنی استخوان، تعداد قابل توجهی از زنان، به ویژه در دوران یائسگی، کاهش توده استخوانی در ناحیه گردن و ران را تجربه می کنند.

 

علائم و نشانه های پوکی استخوان

معمولاً در مراحل اولیه پوکی استخوان هیچ علامتی وجود ندارد. با این حال، اگر استخوان های شما در اثر پوکی استخوان ضعیف شده باشند، علائم و نشانه هایی ظاهر می شود که شامل موارد زیر است:

کاهش قد به مرور زمان – کمردرد، ناشی از شکستگی یا خوابیدن مهره ها روی هم – قامت خمیده – استخوانی که بسیار راحت تر از حد انتظار می شکند.

pooki2 دلایل پوکی استخوان در جوانی + راه های درمان

 

 

عوامل و خطرات غیرقابل تغییر

برخی از عوامل خطرساز پوکی استخوان از کنترل شما خارج است از جمله:

جنسیت، زنان بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند.

سن، هرچه سن شما بیشتر شود، خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود.

نژاد، اگر شما سفید پوست یا آسیایی تبار هستید، بیشترین خطر ابتلا به پوکی استخوان را دارید. سابقه خانوادگی داشتن والدین یا خواهر و برادر مبتلا به پوکی استخوان در معرض خطر بیشتری است، به خصوص اگر مادر یا پدر شما سابقه شکستگی لگن داشته باشند.

اندازه اسکلت بدن، مردان و زنان با اسکلت کوچک، بیشتر در معرض خطر هستند زیرا با افزایش سن توده استخوانی کمتری دارند.

 

عوارض پوکی استخوان

شکستگی استخوان ها، به ویژه استخوان های ستون فقرات یا لگن، جدی ترین عوارض پوکی استخوان هستند. شکستگی های لگن اغلب در اثر زمین خوردن ایجاد می شوند و می توانند باعث ناتوانی و حتی افزایش خطر مرگ در سال اول پس از آسیب شوند. در برخی موارد، شکستگی ستون فقرات حتی بدون افتادن نیز رخ می دهد. استخوان های تشکیل دهنده ستون فقرات می توانند تا حد کبودی ضعیف شوند، که می تواند منجر به کمردرد، کاهش قد و خم شدن به جلو شود.

pooki3 دلایل پوکی استخوان در جوانی + راه های درمان

 

پیشگیری از پوکی استخوان

برای سالم نگه داشتن استخوانها، تغذیه مناسب و ورزش منظم در طول زندگی ضروری است.

پروتئین

پروتئین یکی از اجزای سازنده استخوان است. با این حال، شواهد متناقضی در مورد تأثیر جذب پروتئین بر تراکم استخوان وجود دارد.

اکثر مردم مقدار زیادی پروتئین را از طریق رژیم غذایی خود دریافت می کنند، اما برخی دیگر این پروتئین را دریافت نمی کنند. وگان یا گیاه خواران می توانند پروتئین کافی دریافت کنند در صورتی که رژیم غذایی آنها منبع خوبی از سویا، آجیل، حبوبات، محصولات لبنی و تخم مرغ برای گیاه خواران باشد. افراد مسن به دلایل مختلف ممکن است پروتئین کمتری بخورند. اگر فکر می کنید پروتئین کافی دریافت نمی کنید، از روماتولوژیست خود در مورد مصرف مکمل ها سوال کنید.

 

وزن بدن

کاهش وزن با شکستگی و تخریب مداوم استخوان ها همراه است. در حال حاضر بر اساس تحقیقات، ثابت شده است که چاقی خطر شکستگی بازو و مچ را افزایش می دهد. به همین دلیل، حفظ وزن مناسب بدن برای سلامت بدن و استخوان ضروری است.

 

ورزش

مهم ترین عاملی که باعث کند شدن روند تخریب استخوانی و ساخت استخوان های قوی به شما کمک کند قطعا ورزش کردن است. ورزش بدون توجه به زمان شروع برای استخوان های شما مفید است، اما اگر به طور منظم ورزش کنید و در سنین پایین ادامه دهید، از این مزایا حداکثر استفاده را خواهید برد.

تمرینات قدرتی را با تمرینات تحمل وزن و تمرینات تعادلی ترکیب کنید. تمرین با وزنه باعث تقویت ماهیچه ها و استخوان های بازوها و ستون فقرات می شود. تمرینات استرس زا مانند راه رفتن، دویدن، بالا رفتن از پله ها، پرش از طناب، اسکی و ورزش های سنگین عمدتا بر استخوان های پا، لگن و ستون فقرات تأثیر می گذارد. تمرینات تعاد مثل تای چی می تواند خطر زمین خوردن را کاهش دهد، به ویژه در سنین بالا.

شنا، دوچرخه سواری و ورزش با وسایلی و دستگاه های ورزشی می تواند تمرینات قلبی عروقی خوبی باشد، اما سلامت استخوان ها را بهبود نمی بخشد.

poo4 دلایل پوکی استخوان در جوانی + راه های درمان

 در آخر

همه، از جمله کودکان مبتلا به پوکی استخوان، به شیوه ای زندگی نیاز دارند که به ساخت استخوان های سالم کمک کند. این شامل رژیم غذایی سرشار از کلسیم، ویتامین ها و پروتئین و تا حد امکان فعالیت بدنی ایمن و دوری از کافئین است. بسیاری از کارشناسان همچنین پیشنهاد می کنند که کودکان مبتلا به پوکی استخوان حداقل سالی یکبار تا بزرگسالی آزمایش تراکم استخوان را انجام دهند.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *