انواع دستگاه سانترال کدامند؟

-دستگاه-سنترال انواع دستگاه سانترال کدامند؟
دستگاه سانترال یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز در مجموعه‌های کاری از قبیل ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری بزرگ و کوچک، محسوب می‌شود. این دستگاه برای راه‌اندازی مرکز تلفن و مدیریت تماس‌های تلفنی با مشتریان کاربرد دارد. از طرفی دیگر، سانترال را در ایران با نام و برند پاناسونیک می‌شناسند. به همین خاطر، در این مقاله و برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این تجهیزات مهم، قصد داریم به بررسی انواع دستگاه سانترال و بررسی قیمت دستگاه سانترال بپردازیم.

همان‌طور که اشاره شد، شرکت پاناسونیک محبوب‌ترین برند در زمینه تولید دستگاه‌های سانترال محسوب می‌شود. ما در ادامه، سانترال‌های پاناسونیک را مدنظر قرار داده و انواع مدل‌های این تجهیزات را بررسی خواهیم کرد. اگر به تازگی یک کسب و کار راه انداخته‌اید یا به دنبال راهی برای افزایش بهره‌وری سازمان یا شرکت خود هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

انواع سانترال‌های پاناسونیک از لحاظ ظرفیت

دستگاه‌های سانترال پاناسونیک از نظر ظرفیت، به دو دسته کم‌ظرفیت و پرظرفیت تقسیم می‌شود. منظور از ظرفیت، تعداد خطوط شهری پشتیبانی شده و همچنین تعداد داخلی‌هایی است که یک سانترال در اختیار مجموعه‌های کاری قرار می‌دهد. بدیهی است که شرکت‌های کوچک و متوسط برای راه‌اندازی مرکز تلفن، به یک سانترال کم ظرفیت پاناسونیک نیاز دارند. این در حالیست که ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری بزرگ، باید به سراغ سانتراال‌های پرظرفیت پاناسونیک بروند.

سانترال کم ظرفیت پاناسونیک

این دستگاه‌ها همان‌طور که از اسم‌شان هم مشخص است، ظرفیت محدودی دارند. در حال حاضر، دستگاه سانترال KX-TES824 محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سانترال کم‌ظرفیت Panasonic است. این دستگاه در ظرفیت اولیه خود، از ۳ خط شهری و ۸ داخلی آنالوگ و هایبرید پشتیبانی می‌کند. در صورت نیاز، می‌توانید با استفاده از کارت‌های سانترال مخصوص، ظرفیت این دستگاه را به ۸ خط شهری و ۲۴ عدد داخلی، افزایش دهید.

12 انواع دستگاه سانترال کدامند؟

اگر مرکز تلفن خود را با استفاده از سانترال‌های کم‌ظرفیت پاناسونیک و به ویژه TES824 راه‌اندازی کرده باشید، در مجموعه خود تنها قادر به استفاده از تلفن‌های آنالوگ و هیبرید (مانند KX-T7730 و KX-AT7730) خواهید بود. این سانترال از تلفن‌های سانترال دیجیتال و تحت شبکه، پشتیبانی نمی‌کند.

سانترال پرظرفیت پاناسونیک

دستگاه‌های سانترال پرظرفیت پاناسونیک از خطوط شهری و داخلی زیادی پشتیبانی می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری بزرگ، از این دستگاه‌ها برای راه‌اندازی مرکز تلفن خود استفاده کنند. همه سانترال‌های سری TDA و TDE و NS پاناسونیک، در ردیف مدل‌های پرظرفیت قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها دست کاربران را برای استفاده از انواع تلفن‌های سانترال، باز می‌گذارند.

محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سانترال‌های پرظرفیت پاناسونیک عبارتند از:

  1. KX-TDA100DB
  2. KX-TDA200
  3. KX-TDE200
  4. KX-TDE600
  5. KX-NS500
  6. KX-NS1000

مدیران کسب و کار می‌توانند بسته به نیاز و ظرفیت مجموعه خود و با استفاده از کارت‌های سانترال مخصوص، ظرفیت این دستگاه‌ها را به دل‌خواه افزایش دهند.

انواع سانترال پاناسونیک از لحاظ نوع کاربری

در یک تقسیم‌بندی دیگر، می‌توان سانترال‌های پاناسونیک را به دو دسته آنالوگ و تحت شبکه قرار داد. تفاوت این دو مدل، به نحوه پیاده‌سازی آن‌ها و همچنین خطوط شهری و داخلی پشتیبانی شده برمی‌گردد. در سال‌های اخیر و با پیشرفت‌هایی که در حوزه VoIP (انتقال صدا در بستر اینترنت) صورت گرفته است، استقبال از سانترال‌های تحت شبکه پاناسونیک، افزایش چشم‌گیری داشته است.

سانترال‌های آنالوگ

سانترال‌های آنالوگ که به آن‌ها دستگاه‌های سخت افزاری هم گفته می‌شود، با استفاده از خطوط آنالوگ مخابرات کار می‌کنند. این دستگاه‌ها تنها با خطوط سنتی یا PSTN مخابرات کار می‌کنند و داخلی‌های دیجیتال، هیبرید و آنالوگ را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. کلیه اتصالات خطوط شهری و داخلی به دستگاه سانترال در مراکز آنالوگ، از طریق کابل‌ تلفن صورت می‌گیرد. در این مرکز‌ها، خبری از اتصالات تحت شبکه و IP نیست.

دستگاه‌های سری TES و TDA پاناسونیک در ردیف سانترال‌های آنالوگ قرار می‌گیرند. البته توجه داشته باشید که با استفاده از کارت‌های مخصوص، می‌توانید سانترال‌های TDA را به تحت شبکه تغییر دهید.

سانترال‌های تحت شبکه

نسل جدید دستگاه‌های سانترال پاناسونیک، به دستگاه‌های IP یا تحت شبکه مشهور هستند. در این مراکز، صدا از طریق تکنولوژی VoIP منتقل شده و می‌توان از خطوط سیپ ترانک (خطوط جدید مخابرات) هم استفاده کرد. در مرکز تلفن IP پاناسونیک، می‌توانید از تلفن‌های تحت شبکه که کیفیت صدای بهتری نسبت به سایر تلفن‌های سانترال دارند، استفاده کنید.

-راه-اندازی انواع دستگاه سانترال کدامند؟

در حال حاضر، کلیه سانترال‌های سری TDE و NS پاناسونیک، در ردیف مدل‌های تحت شبکه قرار می‌گیرند. کلیه اتصالات لازم در این مراکز تلفن، از طریق کابل اترنت و آی پی برقرار می‌شود.

اگر هنوز هم در مورد انواع سانترال و نحوه ی کار آن سوال دارید می توانید مقاله ی مرتبط با اینکه سانترال چیست و به درد چه کسانی میخورد را مطالعه نمایید.

نصب، راه‌اندازی و برنامه‌ریزی دستگاه سانترال

همان‌طور که اشاره شد، دستگاه سانترال از اهمیت بسیار زیادی برای مجموعه‌های کاری برخوردار است. نصب و راه‌اندازی این دستگاه نیاز به تخصص و دانش کافی دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم این کار را به یک مرکز مجاز پاناسونیک مانند شرکت ایده آل گستر واگذار کنید.

به طور کلی، راه‌اندازی سانترال پاناسونیک شامل دو مرحله نصب سخت‌افزاری و برنامه‌ریزی نرم افزاری می‌شود. در مرحله نصب سخت افزاری، باید دستگاه در یک محل مناسب قرار گرفته و کلیه اتصالات لازم برای اتصال خطوط شهری و همچنین تخصیص خطوط داخلی به بخش‌های مختلف مجموعه، برقرار شوند.

بعد از اتمام مراحل راه‌اندازی سخت افزاری دستگاه سانترال، نوبت به برنامه‌ریزی نرم افزاری آن می‌رسد. در این مرحله باید کلیه خطوط شهری، خطوط داخلی، قابلیت‌های مورد نیاز مدیران و … برای دستگاه تعریف شوند. برای این کار، دو روش مختلف تعریف شده‌اند:

در روش اول، یک تلفن مدیریتی را به دستگاه سانترال وصل کرده و کلیه دستورات را از طریق صفحه کلید تلفن، وارد می‌کنند. این روش برای دستگاه‌های کم‌ظرفیت مناسب است. برای برنامه‌ریزی دستگاه‌های کم ظرفیت از قبیل KX-TES824 از تلفن مدیریتی KX-T7730 یا KX-AT7730 استفاده می‌شود.

در روش دوم، باید دستگاه سانترال به وسیله کابل USB (مدل‌های آنالوگ) یا کابل LAN (مدل‌های تحت شبکه) به یک رایانه متصل شود. سپس تمامی دستورات لازم از طریق نرم افزار مخصوص که توسط شرکت پاناسونیک طراحی شده است، برای دستگاه سانترال تعریف می‌شوند. این روش برای سانترال‌های پرظرفیت پاناسونیک مناسب است.

توجه داشته باشید که برنامه‌ریزی نرم افزاری سانترال‌های پاناسونیک یک امر کاملا تخصصی بوده و نیاز به دانش و تجربه کافی دارد. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم این کار را به تکنسین‌های فنی و مجرب واگذار نمایید.

نتیجه‌گیری

دستگاه سانترال، یک ضرورت بسیار مهم برای مجموعه‌های کاری به شمار می‌رود. البته قبل از هر اقدامی در این زمینه، باید از نیازها و قابلیت‌های مورد انتظار مجموعه کاری خود، اطلاع کامل داشته باشید. ما در این مقاله به بررسی انواع دستگاه‌های سانترال پاناسونیک پرداختیم. با این وجود، توصیه می‌کنیم حتما قبل از راه‌اندازی مرکز تلفن، با مشاورین خبره از جمله کارشناسان فروش ایده آل گستر، مشورت نمایید.

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *