چرا فشار خون بالا میرود

چرا فشار خون بالا میرود

چرا فشار خون بالا میرود ( دلایل افزایش فشار خون)

مجله بیماری و راههای درمان نودی؛ در مقاله های قبلی نودی به راههای کاهش فشار خون اشاره کردیم. با ما همراه باشید تا علت افزایش فشار خون و اینکه چرا فشار خون بالا میرود را بیان کنیم.

چاقی و اضافه وزن

افزایش وزن و چاقی یکی از علتهای بالا بردن فشار خون می باشد. هر چه میزان افزایش وزن بیشتر باشد، خطر ابتلا به فشار خون هم بیشتر می شود. افزایش فشار خون در افراد چاق حدود 6 برابر افرادی است که وزن طبیعی دارند.

چرا فشار خون بالا میرود

مصرف نمک طعام

سدیم یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن میباشد؛ این ماده از طریق غذاهای حیوانی و نمک طعام به بدن می‌رسد، البته بعضی از سبزی ها نیز سدیم دارند ولی معمولاً غذاهای گیاهی مقدار سدیم کمی دارند. افزایش مصرف سدیم باعث افزایش فشار خون میشود، این موضوع در همه ی افراد صحیح است یعنی هر فردی که سدیم زیادی مصرف کند فشار خون او بالا می رود.

کاهش مصرف سدیم

افزایش مصرف سدیم  یکی از علتهای ایجاد کننده فشار خون بالا است. جهت پیشگیری از افزایش فشار خون نمک را به مقدار زیاد مصرف نکنید، از غذاهای خیلی شور مانند پفک نمکی، شورجات و… کمتر استفاده نمایید.

نمک را بعد از پخته شدن غذا به آن اضافه نمایید؛ این موضوع سبب می‌شود تا با مصرف نمک کمتری طعم نمک بیشتر به نظر برسد، همچنین در صورتی که از نمک یددار استفاده می‌کنید این کار باعث حفظ خاصیت آن می‌شود چرا که حرارت دیدن نمک یددار باعث تبخیر ید می شود.

چرا فشار خون بالا میرود

مصرف چربی زیاد

مصرف چربی زیاد مخصوصاً چربی‌های اشباع شده مانند چربی‌های حیوانی و روغن های جامد، باعث بالا رفتن چربی خون می‌شوند. افزایش چربی خون مخصوصا افزایش کلسترول که نوعی چربی است، باعث سخت شدن رگهای خونی می‌شود، این عامل سبب افزایش فشار خون میشود.

فشارهای عصبی

فشارهای روحی، ناراحتی، حالت های هیجانی، عصبانیت، خستگی فکری، گرفتاری و … از عوامل مهم بالابردن فشارخون می باشد. هر موقعیتی که باعث ایجاد فشار و هیجان شود به طور طبیعی فشار خون را بالا می برد؛ این عوامل سبب می‌شود تا خون بیشتری به اعضا برسد و آنها را آماده مقابله با موقعیت نماید؛ چنانچه فشارهای ایجاد شده و هیجانات بیش از حد باشد باعث افزایش فشارخون می شود؛ این افزایش فشار خون به طور دائمی باقی می‌ماند و هنگام عصبانیت یا فشار روحی باز هم بالاتر می رود.

وراثت و فشار خون

یکی از دلایل ایجاد کننده فشار خون وراثت است؛ افرادی که والدینی با فشار خون بالا دارند، امکان بیشتری دارند که به افزایش فشار خون مبتلا شوند؛ این افراد باید نکاتی مانند کاهش مصرف نمک، کاهش مصرف چربی، کاهش فشارهای روانی، ترک سیگار، انجام ورزش و … را بیشتر از سایر افراد رعایت کنند تا به فشار خون بالا مبتلا نشوند.

الکل و سیگار و بالا رفتن فشار خون

مصرف الکل و کشیدن سیگار از دلایل دیگر افزایش فشار خون می‌باشند. خوشبختانه کشور ما مسلمان هستند و مصرف الکل را حرام میدانند. الکل و شراب در این کشور مصرف چندانی ندارد. مصرف سیگار باعث افزایش خطر ابتلا به فشارخون بالا می شود، مصرف سیگار علاوه بر افزایش فشار خون، باعث افزایش خطر مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا می شود.

افزایش سن

هر چه سن بالاتر می‌رود، احتمال افزایش فشارخون بیشتر می شود؛ این موضوع به شکلی است که حتی محدوده طبیعی فشار خون را در افراد سالمند بالاتر برده اند. به هر حال افرادی بالای ۵۵ سال، بیشتر در معرض افزایش فشار خون می باشند، این افراد باید سایر نکات را رعایت کنند تا از افزایش فشار خون خود جلوگیری نمایند.

کم بودن تحرک و افزایش فشار خون

کاهش فعالیت جسمی یکی از علتهای بالا رفتن فشار خون می‌باشد؛ کاهش فعالیت جسمی باعث افزایش وزن و افزایش چربی خون می‌شود و به این شکل فشار خون را بالا میبرد. کمبود تحرک باعث افزایش ناراحتی و فشارهای روانی می‌شود که این مسائل از علت‌های افزایش فشارخون می باشند.

بیماری های مختلف

حدود ۵ تا ۶ درصد موارد افزایش فشار خون، مربوط به بیماری‌های مختلف می‌شود؛ به این نوع افزایش فشار خون، فشار خون بالای ثانویه می گویند، یعنی فشار خونی که خودش مشکل نیست بلکه در اثر بیماری دیگری بوجود آمده است. پرکاری غده فوق کلیه، بیماریهای کلیه، افزایش ضربان قلب، بیماری های قلب، سندروم کوشینگ و … می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند.