روش های مطالعه برای کنکور

روش های مطالعه برای کنکور

روش های مطالعه برای کنکور

در مقاله ی قبلی از مجله ی آموزشی و خبری نودی ، مقاله روش های صحیح مطالعه توضیح داده شد. بر روی لینک کلیک کنید و بخش اول و دو این مقاله را مطالعه نمایید سپس این مقاله را مطالعه کنید. بین سطح خواندن و نوع خواندن تفاوت وجود دارد. در مبحث انواع روش های مطالعه منظور تفاوت بین روش ها بود. اما در اینجا منظور سطع مطالعه است. تفاوت افراد در مطالعه به سطوح خواندن مربوط می شود. سطوح خواندن مکمل یکدیگر است یعنی سطوح بالاتر خصوصیات سطوح پایین تر را نیز دارا می باشد و بالاترین سطح شامل تمام سطوح دیگر می شود. با ما همراه باشید تا روش های مطالعه برای کنکور را که در بخش فرزندان و امتحانات نودی مورد استقبال کنکوری ها و والدین است را توضیح بدهیم.

سطح اول : خواندن ابتدایی

اولین سطح مطالعه را خواندن ابتدایی گویند. شخصی که خود را از بی سوادی رهایی بخشیده و حداقل در آغاز سطح باسوادی قرار گرفته در این سطح قرار دارد. هنگام تسلط به این سطح شخص مقذمات هنر خواندن را فرا می گیرد ، زیرا این سطح خواندن، در مدرسه های ابتدایی فرا گرفته می شود.

سطح دوم : مطالعه اجمالی

ویژگی مشخص این سطح تاکید زیاد بر زمان است. در این سطح زمان معینی برای خواندن مطالب مشخصی تعیین می شود، بنابراین راه دیگر توصیف دومین سطح خواندن این است که بیان شود هدف این سطح، فهمیدن هر چه بیشتر مطالب کتابی در زمان محدود ، معمولا مدت زمان کوتاهی است.

 

روش های مطالعه برای کنکور

سطح سوم: خواندن تحلیلی

خواندن تحلیلی خواندنی عمیق و کامل است. هرچند خواندن اجمالی بهترین و کامل ترین نوع خواندن در زمان محدود است، خواندن و مطالعه تحلیلی بهترین و کامل ترین نوع خواندن در زمانی نامحدود است. خواننده باید ضمن خواندن، سوال های زیاد و سازمان یافته ای را در ذهن مطرح نموده، تا در این سطح بتواند به عمق کتاب نفوذ کند.

سطح چهارم : خواندن تلفیقی

در سطح مطالعه ی تطبیقی فرد نه تنها یک متن، بلکه متون زیادی را می خواند، سپس آنها را در کنار هم گذاشته ، روابط آنها را با یکدیگر و با توجه به موضوعی که در آن نوشته شده ، تعیین می کند. اما مقایسه صرف متون نیز کافی نیست، بلکه خواندن تلفیقی با مسائل دیگری نیز مواجه است. خواننده با کمک متونی که می خواند قادر است که از موضوع مورد بحث ، تحلیلی بدست آورد که در متون دیگر نمی توان پیدا کرد. بنابراین مطالعه ی تلفیقی فعال ترین و پرکاربردترین مطالعه و روش خواندن است.

فعالیت های پشتیبان خواندن

علاوه بر روش های مطالعه ، فعالیت دیگری هم مرتبط با خواندن نیز وجود دارد. این موارد فعالیت هایی هستند که هم زمان با فرایند خواندن انجام می شود. این موارد بخش مکمل خواندن بوده و روش خواندن و پردازش اطلاعت را تغییر می دهند. انواع فعالیت ها و روش های مطالعه برای کنکور عبارتند از:

روش های مطالعه برای کنکور

  1. خط کشیدن زیر مطالب : خط کشیدن زیر مطالب مهم بسیار رایج است زیرا ساده و سریع انجام می شود. معمولا با پردازش عمیق مطالب همراه است. خواننده تصمیم می گیرد کدام قسمت مهم است تا زیر آن خط بکشد. این پردازش عمیق ، درک و یادآوری مطالب را تسهیل می کند.
  2. یادداشت برداری : این عمل نیز مانند زیر مطالب مهم را خط کشیدن درک عمیق را آسان می کند، زیرا لازم است در خصوص این که چه چیزی مهم است تصمیم گرفته شود. هر چند خواننده کلمه به کلمه متن را کپی نمی کند، در یادداشت برداری اطلاعات درون متن مجددا سازمان دهی می شود. این گونه فعالیت به درک متن و روابط مطالب ارائه شده در متن نیاز دارد تا بتوان مطالب را در جهت هدف خاوننده سازمان دهی کرد.
  3. نوشتن مطالب اصلی : برای نوشتن نکات مهم، خواننده مفاد متن را به شکل دیگری ارائه می دهد. برای این گونه فعالیت خواننده به مقاله نگاهی سطحی کرده تا تقسیمات فرعی مهم متن را مشخص کند، سپس مقاله را با دقت بیشتری خوانده و حقایق مربوط به هر قسمت را از متن بیرون می کشد. ارائه طرح مطلب وقت گیر است زیرا مطلب را باید خوب فهمید.
  4. شبکه ای کردن : روش مطالعه ای است که متن خطی را به صورت غیر خطی ارائه می دهیم. بین مطالب متن روابطی وجود دارد که می توان آن را به صورت نمودار نشان داد. این فعالیت پشتیبان خواندن، توجه خواننده را به روابط بین ایده های متفاوت در متن جذب می کند.