روش های شطرنج بازی

روش های شطرنج بازی

روش های شطرنج بازی

طرز حرکت پیاده، مرور کیش

پیاده یا سرباز به راحتی شناخته می شود چرا که از همه مهره‌ها کوتاه قامت تر است می دانیم هر طرف دارای ۸ پیاده (سرباز) می باشد. در بازی پیاده ها هر بار یک خانه به جلو می‌روند، هیچگاه به عقب یا خانه کناری نمی‌روند. پیاده ضعیف ترین مهره شطرنج است ولی ممکن است کارهای بزرگ انجام دهد. در حرکت اول پیاده یعنی وقتی پیاده سر جای خود قرار دارد و تنها در اولین حرکت خود هر پیاده حق انتخاب دارد که دو خانه به جلو برود یا یک خانه به حرکت کند. بعد از اینکه حرکت اول یک پیاده انجام شد آن پیاده دیگر نمی تواند دو خانه به جلو برود و باید پس از حرکت اول خود یک خانه یک خانه حرکت کند. پیاده هایی که سر جای خود قرار دارند دو انتخاب دارند و پیاده هایی که قبلا حرکت کرده اند فقط حق دارند یک خانه به جلو بروند.

هدف از بازی شطرنج کیش و مات

هدف از بازی شطرنج کیش مات کردن شاه دشمن است. برخی می‌گویند که کیش مات یا check mate از واژه فارسی شهمات گرفته شده به معنی مرگ شاه، حالا ببینیم که کیش مات چگونه اتفاق می افتد. کیش و مات حالتی است که شاه در کیش باشد ولی راهی برای خارج کردن خود از وضعیت کیش نداشته باشد، به عبارت دیگر شاهی که در وضعیت کیش است هیچ کدام از سه راه رفع کیش را نداشته باشد.

مفهوم کیش

اگرچه شاه مهره پر تحرکی نیست ولی مهم ترین مهره شطرنج است. واژه  mate از واژه عربی شاه مات به معنی مرگ شاه گرفته شده است. هدف مجازی بازی شطرنج  زدن شاه حریف است ولی هیچگاه شاه را نمی زنیم بلکه وضعیتی پدید می‌آوریم که در حرکت بعد شاه حریف را بزنیم و او نتواند  هیچ کاری بکند که به این وضعیت کیش مات می‌گوییم.

هر حرکتی که موجب حمله به شاه شود کیش خوانده می شود به عبارتی دیگر کیش به معنی ایجاد تهدید زدن شاه در حرکت بعدی می باشد. وقتی مهره ای به خانه ای می رود که شاه  دشمن را تهدید می‌کند، به آن مهره،  مهره کیش دهنده می‌گوییم و شاه در وضعیت کیش قرار می گیرد. مانند تمام مهره ها به شاه نیز می توان حمله کرد اما فقط شاه نمی تواند در خانه ای بماند که مهره ای در آن خانه به شهر حمله کرده است. اگر شاه بتواند باید خود را از وضعیت کیش خارج کند این یک قانون است.

هر مهره ای به غیر از شاه می تواند به شاه دشمن کیش دهد ولی باید توجه داشت که شاه ها نمی توانند به هم نزدیک شوند و باید حداقل یک خانه با هم فاصله داشته باشند طبق همان قانون که نمی‌توان شاه را در حالت کیش رها کرد.

در قسمت بعدی این آموزش شطرنج در مورد برخی از مهره ها و جا گذاری آنها توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.