روش های یادگیری شطرنج

روش های یادگیری شطرنج

روش های یادگیری شطرنج

مهره ها و جاهای ابتدایی آن ها در بازی را بیان کنیم.

وزیر/ شاه/ رخ/ فیل/ اسب/ پیاده

در کتاب ها و مجلات از این علائم برای نمایش مهره ها استفاده می شود:

روش های یادگیری شطرنج

شاه سفید/ شاه سیاه/ وزیر سفید/ وزیر سیاه/ رخ سفید/ رخ سیاه/ فیل سفید/ فیل سیاه/ اسب سفید/ اسب سیاه/ پیاده سفید/ پیاده سیاه

حال به چیدن مهره ها سر جای خود می پردازیم. رخ ها را در چهارگوشه صفحه قرار می دهیم. در کنار رخ ها از اسب ها را قرار می دهیم، بعد از اسب ها نوبت به فیل ها می رسد و در وسط شاه  و وزیر را قرار می دهیم. به خاطر بسپارید که وزیر سفید همیشه در خانه سفید رنگ و وزیر سیاه همیشه در خانه تیره قرار می گیرد  و سپس پیاده ها را در جلوی مهره های دیگر قرار می دهیم.

لازم به تذکر است که مهره های سفید را در عرض های اول و دوم میچینیم و مهره های سیاه را در عرض های هفتم و هشتم قرار می دهیم. به یاد داشته باشید که همیشه سفید آغاز کننده بازی می باشد. خط فرضی عمودی صفحه را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند، قسمتی که در آن شاه ها قرار دارند جناح شاه و قسمتی که در آن وزیر ها قرار دارند جناح وزیر نامیده می شود. حتی اگر یکی از مهره ها در جای درست چیده نشود نمی‌توان بازی شطرنج را آغاز کرد.

شاه در شطرنج مهم ترین مهره است.

شاه معمولا از صلیب کوچکی که روی سر دارد شناخته می شود همچنین شاه بلند قامت ترین مهره شطرنج است. شاه مهمترین مهره در ارتش شما می باشد، اگر شاه شما کیش مات شود بازی را باخته اید. شاه به هر طرف که بخواهد می رود ولی این حرکت بسیار کند است، شاه در هر بار حرکت فقط یک خانه به هر جهتی که بخواهد گام برمی دارد. شاه نیز می تواند مهره ای را بزند.