راه های یادگیری بهتر

راه های یادگیری بهتر

راه های یادگیری بهتر دروس

در بخش قبلی از  فرزندان و امتحانات نودی روش هایی برای یادگیری بهتر و تقویت حافظه توضیح داده شد. با ما همراه باشید تا راه های یادگیری بهتر را در ادامه ی راهکارهای قبلی مجله ی آموزشی نودی توضیح دهیم.

ريلاكسيشن را امتحان كنيد

شما حتماً درباره ي ريلاكسيشن زياد شنيده ايد اما نمي دانم تا به حال آن را امتحان كرده ايد!؟

فرض كنيد به روزهاي امتحان نزديك مي شويد و چند درس مختلف با موضوعات متفاوت و از كتاب هاي گوناگون در ذهن شما موج مي زند. احساس مي كنيد كه همه چيز با هم قاطي شده و توانايي بياد آوردن آنچه به خوبي آموخته ايد را نداريد.

اين به معناي اختلال يادگيري يا اختلال حافظه نيست؛ اين يك عارضه ي شايع در هنگام مطالعات سنگين است كه به نوعي استرس و تنش ذهني شبيه است و تنها راه حل آن آرام سازي ذهن براي كارآيي بهتر است.

تنظيم برنامه درسی برای بادگیری بهتر

درس خواندن هم مثل هر مسئله ي مهم ديگري در زندگي به برنامه ريزي احتياج دارد. برنامه ريزي به شما كمك مي كند كه استفاده ي مفيدتري از مدت زماني كه در اختيار داريد بكنيد و انرژي ذهني تان را بيهوده هدر ندهيد.

با يك برنامه ريزي دقيق مي دانيد كه چه وقت و چه مكاني به مطالعه چه درسي، در چه مدت زماني، خواهيد پرداخت و چگونه همه ي دروس مورد نياز را تا پايان مهلت باقيمانده مرور خواهيد كرد.

با عشق يا نفرت درس می خوانید ؟

آيا شما از گروه كساني هستيد كه به برخي درسها عشق مي ورزيد و از برخي درسها متنفريد؟! آيا گذراندن درسهاي مورد تنفر شما واقعاً ضروري اند و بدون قبولي آ» ها نمي توانيد مراحل و مدارج علمي خود را طي كنيد؟! اگر جواب شما مثبت است؛ چاره اي نداريد جز آنكه به اين درسها هم به اندازه ي ساير دروس دوست داشتني خود اهميت بدهيد. گاهي بايد عشق و نفرت را كنار گذاشت و به هدف عالي تري فكر كرد.

مطالعه ی تناوبي بهتر است

راه های یادگیری بهتر

مطالعه ي تناوبي دروس از مطالعه ي تك درس معمولاً نتيجه بهتري مي دهد. مثلاً يك نفر شروع مي كند به خواندن يك كتاب و آن را به مدت سه چهار روز مي خواند و تمام مي كند و كنار مي گذارد و بعد به سراغ كتاب بعدي مي رود تا روزهاي امتحان فرا برسد. آن وقت تازه متوجه مي شود كه مطالب كتاب اول كه دو هفته ي پيش مطالعه كرده در ذهنش كمرنگ شده و نسبت به اين امتحان اضطراب بيشتري دارد.

اما اگر از همان اول در تمام طول فرصت مطالعاتي كه دارد با تمام كتابها و مواد درسي به طور تناوبي در ارتباط باشد و در ساعات مشخص و به نوبت به مطالعه ي هر كتاب بپردازد؛ در ايام امتحانات همه ي دروس به يك اندازه در ذهن حضور دارند.

تفريح را در هنگام فراموش نكنيد!

قرار نيست كه شما با يك امتحان از همه چيز محروم شويد و براي هميشه خود را از مطالعه متنفر كنيد. شما به مطالعه به چشم يك رشد و يادگيري نگاه كنيد و حتي در ايامي كه مجبوريد به طور فشرده خود را براي امتحان آماده سازيد؛ لحظات كوتاهي را در ميان درسها براي استراحت و تفريح و سرگرمي در نظر بگيريد.

ضبط صوت كمك كار خوبي است

شما مي توانيد از ضبط صوت استفاده كنيد و صداي خود را هنگام خواندن درس ضبط كنيد و در هنگام استراحت به آن گوش فرا دهيد تا با تكرار بيشتر مطالب ماندگار آن در ذهن شما بيشتر شود.

در مقاله بعدی ادامه ی بهترین راه های تقویت حافظه و یادگیری را توضیح می دهیم با ما همراه باشید.