راه های پیشگیری از ایدز

راه های پیشگیری از ایدز

راه های پیشگیری از ایدز و سرایت HIV  

در مقاله قبلی از ایدز و انواع اعتیاد نودی؛ به راه های انتقال ایدز اشاره کردیم. با ما همراه باشید تا در این مقاله به راه های پیشگیری از ایدز بپردازیم.

بطور خلاصه ، اقدامات پیشگیری از HIV   را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  1. پیشگیری از عفونت های فر صت طلب در افراد آلوده به HIV
  2. پیشگیری از عفونت HIV در گروههای در معرض خطر
  3. پیشگییری از عفونت HIV در جمعیت عمومی

 

  1. پیشگیری از عفونت های فرصت طلب در افراد آلوده به HIV

با توجه به اینکه پیامد آلودگی به HIV   ، بروز عفونت های فرصت طلب می باشد، لذا باید تا حد امکان از ایجاد این عفونت ها در افراد HIV   مثبت جلوگیری کرد. ( این عفونت ها از باکتری های شایع ، قارچ ها و انگلهایی نشات می گیرد که یک بدن سالم قادر به مبارزه با آنهاست اما می تواند در افرادی که سیستم دفاعی بدن آنها آسیب دیده ، ایجاد بیماری کند و گاه آنها را از پا در آورد.)

  • پیشگیری دارویی:

در مورد بعضی از عفونت هیا فرصت طلب مثل سل می توان با تجویز داروهایی از بروز آنها در افراد HIV   مثبت و مبتلا به ایدز جلوگیری کرد.

  • واکسیناسیون

با واکسیناسیون افراد HIV   مثبت می توان از بروز عفونت هایی مثل زات الریه ، دیفتری ، کزار، آنفولانزا و… پیشگیری کرد.

راه های پیشگیری از ایدز

  1. پیشگیری از عفونت HIV در گروههای در معرض خطر

بعضی از افراد و گروهها مثل معتادین تزرقی، کارکنان بهداشت-درمان ، نوزادان متولد شده از مادران HIV   مثبت و افراد با رفتارهای جنسی پرخطر در معرض خطر بالای آلودگی به HIV    قرار دارند. لذا باید توجه بیشتری به این افراد مبذول داشت.

  • زنان HIV  مثبت باید تا حد امکان از باردار شدن خود جلوگیری کنند لذا توصیه می شود که در این افراد از دو روش پیشگیری از بارداری بطور همزمان استفاده شود تا احتمال بارداری به حداقل برسد. با این حال اگر خانمی HIV    مثبت باردار شود با تجویز داروهای ضد ویروس در زمان بارداری سعی می شود از انتقال HIV  به جنین جلوگیری شود. البته تجویز این داروها در زمان حاملگی دارای خطراتی می باشد. ضمن آنکه این داروها بسیار گران و کمیاب می باشند.
  • کارکنان بهداشت درمانی یکی از گروهای در معرض خطر آلودگی به HIV می باشند. لذا دستورالعمل هایی تحت عنوان احتیاطات استاندارد( خون تمام افراد باید آلوده فرض شود مگر خلاف آن ثابت شود) تدوین شده است که تمامی کارکنان بهداشتی درمانی باید آنها را به کار ببندند تا خطر انتقال HIV  در آنها به حداقل برسد.
  • یکی دیگر از گروههای پر خطر معتادین تزریقی می باشند که به دلیل استفاده مشترک از سرنگ و سوزن و رفتارهای پر خطر دیگر منبع مهم الودگی به HIV  در کشور به شمار می روند. اقدامات پیشگیرانه در این گروه شامل تشویق و ترغیب معتادین به ترک ، تغییر اعتیاد تزریقی به روش های کم خطرتر و در نههایت توزیع سرنگ و سوزن رایگان در بین آنها می باشد. از این اقدامات به عنوان راهکارهای کاهش آسیب یاد می شود.
  • افرادی که در رفتارهای پرخطر به ویژه رفتار های پر خطر جنسی دارند لازم است که تحت مشاوره قرار گیرند. تا از خطرات آلودگی به HIV آگاه شوند و در صورت لزوم آزمایشات تشخیصی به طور داوطلبانه از آنها به عمل آید. مشاوره و آزمایش های داوطلبانه در مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری در سراسر کشور به طور رایگان انجام می شود.

 

3.پیشگیری از عفونت HIV   در جمعیت عمومی

  • آموزش همگانی در مورد HIV و ایدز و رفتارهای پر خطر
  • تامین سلامت خون و فرآورده های خونی

با ما همراه باشید تا در قسمت بعدی از مقالات مربوط به ایدز به راههای درمان ایدز بپردازیم.