راههای گرفتن ایدز

راههای گرفتن ایدز

راههای گرفتن ایدز

به گزارش مجله ی آموزشی نودی HIV  در مایعات داخلی و مترشحه بدن انسان مبتلا ( به جز عرق و تا حدودی بزاق ) وجود دارد اما فقط راههای گرفتن ایدز از راه آمیزش جنسی، تبادل خون یا فرآورده های آن و از مادر مبتلا به جنین ، قابل سرایت از فردی به فرد دیگر است. برای اینکه بتوانید خود را در برابر ایدز محافظت کنید لازم است که از راه های انتقالHIV  آگاهی پیدا کنید. این اطلاعات برای سلامتی شما و دیگران بسیار مهم و با ارزش است.

انتقال از طریق آمیزش جنسی

آمیزش جنسی ، اگر زن یا مردی به ویروس ایدز آلوده باشد می تواند ویروس را از راه تماس جنسی به دیگری منتقل کند.

ویروس HIV  از طریق مایع منی ( همچنین شامل مایعی که قبل از منی خارج می شود ) ترشحات دستگاه تناسلی زنان و خون افراد مبتلا به آن منتقل می شود و افرادی که با این ترشحات چه از طریق همجنس بازی و چه از طریق روش معمول جنسی تماس حاصل نمایند، دچار عفونت HIV  می گردند.

وجود بیماریهای مقاربتی مثل سوزاک ، سفلیس و همچنین زخم های تناسلی خطر آلودگی را چند برابر خواهد کرد. بدیهی است اگر شما و یا همسرتان به عفونت HIV   مبتلا نباشید از راه جنسی به این بیماری مبتلا نخواهید شد.

بعضی از دلایل حاکی از آن می باشد که از طریق روابط جنسی دهانی نیز ممکن است فرد دچار عفونت HIV  گردد. گفتنی است که احتمال انتقال عفونت HIV  از مردان آلوده به زنان در طول ارتباط جنسی به مراتب بیش از انتقال این عفونت به مردان است و مایع منی آلوده ممکن است برای چند روز در واژن زن باقی بماند.

چرا بعضی افراد زمینه بیشتری برای ابتلا به عفونت HIV  دارند؟

یکی از شگفتی هایی که در مورد انتقال عفونت HIV  وجود دارد این است که هنوز هیچ رابطه مشخصی میان تعداد دفعاتی که فرد با یک شخص مبتلا به عفونت HIV  رابطه جنسی داشته و ممکن است به عفونت مزبور مبتلا شود وجود ندارد. احتمال انتقال عفونت HIV  با افزایش تعداد دفعات ارتباط جنسی با فرد مبتلا افزایش می یابد ولی بعضی از افراد استعداد بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند. بعضی از این افراد تنها با یک بار ارتباط جنسی با فرد مبتلا به عفونت HIV  دچار این بیماری شده ولی بعضی دیگر در حالیکه سالها دارای ارتباط جنسی با فرد بیمار می شوند مبتلا به عفونت مزبور نشده اند.

انتقال از طریق خون و فرآورده های خونی

تبادل خون، انتقال خون و فرآورده های آن اگر بدون تشخیص و ویروس زدایی انجام انجام شود به احتمال بسیار زیادی موجب سرایت HIV  می شود. امری که در کشور ما نیز برای بیماران هموفیلی و تالاسمی رخ داده است. لازم به ذکر است اهداء خون خطری برای سرایت به فرد اهداء کننده ندارد و فقط دریافت کنندگان خون در معرض خطرند، بنابراین هر دریافت خون و فرآورده های آن باید برای آزمایش HIV  اقدام کند.

انتقال از طریق سرنگ و ابزارهای تزریق مشترک

راه دیگر انتقال ایدز ، استفاده از سرنگ و ابزارهای تزریق مشترک ( مانند پمپ دست ساز) است که مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی به ناچار یا آگاههانه از آنها استفاده می کنند.

استفاده مشترک از سرنگ و سوزن آلوده و یا برخورد تصادفی با سوزن آلوده به عفونت HIV   ( گاهی اوقات این امر در مراکز پزشکی اتفاق می افتد) موجبات ابتلای افراد به عفونت HIV  فراهم می آورد. خالکوبی با سوزن آلوده سوزاخ کردن گوش بوسیله ی سوزن و وسایل آلوده ، استفاده از مسواک و تیغ ریش تراش شخص بیمار، درمان های دندانپزشکی ، ختنه و یا جراحی های دیگر با وسایل آلوده از دیگر موارد انتقال HIV   می باشد. برای آگاهی از راه های تشخیص ایدز روی لینک کلیک کنید.